Jungkook ada di dalam biliknya, bersama Puan Jeon. Yuna dah balik dah tadi.
"Omma, Kook boleh explain." Kata Jungkook, takut Yuna kena marah pulak dengan omma dia.
Puan Jeon hanya menaikkan keningnya.
"Kook harap omma tak marah pasal tadi." Kata Jungkook perlahan
"Pasal apa?" Puan Jeon pulak saja je buat tak tahu. Dia duduk kat kerusi depan Jungkook sambil silangkan kaki dan silangkan lengannya depan dada.
"Pasal apa yang omma nampak tadi." Kata Jungkook lagi, perlahan betul suara dia.
Puan Jeon hanya buat tak tahu, dia pandang Jungkook.
"Omma, Kook sebenarnya dah lama kenal dia. Nama dia Yuna, omma. Dia yang jaga Kook selama ni. Masa Kook hidup sorang2, tak tahu mana rumah Kook, tak tahu mana omma ngan appa." Terang Jungkook.
"Jaga Kook?" Soal Puan Jeon tak berapa nak faham.
"Ya, sebenarnya—" Lama Puan Jeon tunggu Jungkook habiskan ayat dia, tapi tak dihabiskan pun.
"Sebenarnya apa?" Soal Puan Jeon, nakkan anak dia tu sambung kata2nya.
"Sebenarnya, Kook dah janji dengan Yuna nak jaga dia sampai bila2. Kook pun dah paksa dia untuk jaga Kook sampai bila2." Terang Jungkook.
"Paksa? Haha" Soal Puan Jeon tak percaya dengan perkataan 'paksa' tu, lepastu tergelak kecil.
"Dulu je paksa tu. Sekarang tak. Kook sayang dia, omma." Ucap Jungkook dengan jujur. Puan mendengus geram.
"Jungkook!"
"Omma nak marahkan Kook?" Soal Jungkook takut.
"Ya! Memang omma marah! Jungkook dah berjanji nak jaga dia, tapi kenapa tinggalkan dia?" Soal Puan Jeon dengan riak wajah serious.
"Omma."
"Kenapa Kook tak cakap dengan omma pasal ni awal?! Jangan2 yang Kook kata kawan Kook tengah demam haritu— Yuna? Yang tadi tu?" Soal Puan Jeon.
Jungkook mengangguk.
"Jungkook!" Sekali lagi Puan Jeon berteriak nama anaknya, sampai pekerja2 yang lalu lalang kat situ memandang 2 beranak ni.
Jungkook tertunduk, takut dengan ommanya.
"Jungkook memang dah malukan omma." Marah Puan Jeon.
Jungkook mendongal dan pandang wajah wanita yang merupan omma dia tu.
"Kook dah janji nak jaga dia! Tapi, Kook tinggalkan dia sorang2, demam malam tu. Kenapa Kook tak jujur je dengan omma?"
"Kalau Kook jujur, omma bagi ke Kook pergi sana?" Soal Jungkook.
"Yes. Omma benarkan. Kook bukannya budak2 lagi, nak kena kongkong." Jawab Puan Jeon dengan santai.
Jungkook terkejut dan macam tak percaya dengan jawapan ommanya tadi. Jungkook tersenyum gembira.
Jungkook lalu bangun, dan memeluk ommanya itu. Puan Jeon tersenyum.
"Omma, Kook sayang omma." Ucap Jungkook.
"Lebih dari Kook sayangkan Yuna?" Soal Puan Jeon, saja nak test si Jungkook tu.
"A—yelah, omma ni." Jawab Jungkook.
"Yelah tu."
"Iye." Jungkook pun melepaskan pelukannya.
"Dah, pergilah." Terkejut Jungkook bila Puan Jeon tiba2 mengarahkannya untuk pergi.
YOU ARE READING
[C]Guardian Angel (수호 천사) || jjk.cyn
Fanfic"Sejak mula kita jumpa, kau dah officially penjaga aku, dan aku penjaga kau."