DZISIAJ JEST ROCZNICA POWSTANIA LISTOPADOWEGO.
DLATEGO BĘDZIEMY SŁUCHALI KURPIŃSKIEGO.
I nikt nie będzie mógł powiedzieć: znowu ten Kurpiński, Schumannowska przestań, Schumannowska przestań!!
NIE-E.
Dzisiaj mi wolno. Dzisiaj to mi nawet wypada.
W końcu, to kto, jak nie Kurpiński, napisał najbardziej znaną pieśń z tych czasów, jedną z najpiękniejszych i najbardziej porywających polskich pieśni patriotycznych? Kto wtedy wystawiał patriotyczne opery i trzymał poziom w Teatrze Narodowym, mimo wielkiego rozprzężenia, które nastąpiło wśród tamtejszych artystów? Kto z tymi artystami budował okopy przez cały dzień? Kto razem z żołnierzami siedział w nocy na odwachu i pisał marsza???
Karol Kazimierz Kurpiński, moi państwo; świeć Panie nad jego duszą... [*]
🔥🔥🔥
Warszawianka, do słów Francuza Casimira Delavigne'a, oto najpopularniejszy utwór Kurpińskiego i prawdziwa perła; ileż jeszcze jest tak porywających melodii w naszym rodzimym repertuarze? Znając tylko ją, już można przekonać się o niezwykłym talencie jej autora.
Kolejna to Litwinka, mniej znana - ale nie mniej piękna... Śpiewana była także na emigracji i właśnie w ten sposób - w Dreźnie - dotarła do uszu młodego Ryszarda Wagnera, który użył jej melodii w swej uwerturze Polonia, razem z Witaj majowa jutrzenko i Mazurkiem Dąbrowskiego.
Ową uwerturę też tutaj daję, bo jest dobra.
Litwinka jest od 4:26, a potem od 8:05, cóż to za rozkosz dla uszu ❤️. Bardzo mi się ona zorkiestrowana przez Rysia podoba. Motywy melodii powracają jeszcze potem w finale, wdzięcznie splecione z obydwoma mazurami.
A tu jest pisany w dzień Bożego Narodzenia Mazur Wojenny aka Mazur Chłopickiego.
A tu Marsz obozowy, utwór, który - jak już wcześniej pisałam - powstał na odwachu Artylerii Gwardii Narodowej na warcie w nocy z 1 na 2 lutego 1831.
Pomyślcie, że żołnierze widzieli jak komponował... a ja nigdy nie zobaczę go w akcji ;(
A to był luty, mrozy jeszcze trzaskały, nie to co dziś...na pewno zimno im wszystkim było. Mamy z tamtej nocy partyturę własnoręcznie przez niego pisaną; z niej jest powyższy cytat.
Oprócz tych pieśni, Kurpiński napisał jeszcze cztery inne pieśni powstańcze, w tym mazura Oblężenie Warszawy . Ale nikt ich wcale nie gra. Leżą sobie i czekają na kolejny pożar.
_____________________
A żeby nie było, że tak tylko o jednym i tym samym... to posłuchajmy jeszcze pieśni anonimowego autora, Bywaj, dziewczę zdrowe, też z czasów powstania.
❤️