luku 1. lajittelu

193 15 4
                                    

On Harry, Ronin ja Hermionen viidennen lukukauden alkajaispidot.

Harryn nk:

Harry katseli ensiluokkalaisten ryhmää McGarmiwan luetellessa lisää ja lisää nimiä. Hänen katseensa kiinnittyi poikaan, jonka tukka oli täysin valkoinen. Poika ei näyttänyt ollenkaan hermostuneelta, toisin kuin muut ensiluokkalaiset. Hän näytti enemmäkin olevan kiinnostunut salin katosta kuin Lajitteluhatusta, ikään kuin olisi jo tiennyt mihin tupaan hän päätyy.

Tai ehkä hän tiesikin, Harry ajatteli.

McGarmiwa sanoi seuraavan nimen, mutta tällä kertaa koko sali hiljeni. Jopa Dumbledore kurottautui tuolillaan nähdäkseen paremmin.

"William Grindelwald."

Harry hämmästyi. Grindelwald.. Hän oli kuullut tuon nimen jossain, mutta ei millään muistanut missä.

Silloin hän tajusi sen. Samainen nimi oli pompannut hänen silmiensä eteen kerta toisensa jälkeen ties missä eri kirjoissa, hänen kiinnittämättä siihen sen enempää huomiota. Grindelwald.

McGarmiwan kasvot näyttivät kireiltä, ja hänen suunsa oli tiukempi viiva kuin koskaan ennen. Kaikki silmäparit alkoivat tapittaa sitä samaa valkotukkaista poikaa, johon Harry oli aikaisemmin kiinnittänyt huomionsa.

William Grindelwald käveli jakkaralle McGarmiwan laittaessa Lajitteluhatun hänen päähänsä. Pikkuhiljaa supina salissa alkoi taas, mutta tällä kertaa aivan eri aiheesta.

"Grindelwald, sanoiko hän Grindelwald?"-

-"ei kai vain SE Grindelwald"-

-"GRINDELWALD? Ei voi olla totta.."-

Williamin nk:

William käveli jakkaralle. Hän oli osannut odottaa tätä. William varoi visusti katsomasta taakseen murhaaviem katseiden varalta.

Professori McGarmiwa laittoi hatun Williamin päähän. Se valahti hänen silmilleen, ja samalla sekunnilla hän kuuli Lajitteluhatun äänen päänsä sisällä.

"Ahaa! Vaikea.. Hyvin vaikea.. Erittäin voimakas, huomaan sen.. Ja ovelakin, hyvin ovela itse asiassa, mutta viisauttakin löytyy.."

William oli sulkenut silmänsä. Hänelle oli yksi ja sama, mihin tupaan hänet lajiteltaisiin.

"Hmm.. Rehellinen.. Luotettava.. Tämäpäs on vaikeaa... Rohkeuttakin on, kuin vaikka muille jakaa.."

Hattu mietti ainakin kaksi minuuttia. Sillä ei tuntunut olevan hajuakaan, mihin tupaan se Williamin laittaisi.

Sitten, viimein, monen minuutin jälkeen: "Ah! Nyt tiedän! Laitetaanpa sinut.. ROHKELIKKO!"

William hämmästyi. Hän oli odottanut kaikkia muita tupia, mutta ei Rohkelikkoa. No, mikäs siinä. Hän hölkkäsi Rohkelikon pöytään McGarmiwan ottaessa hatun hänen päästään.

"Öh.. Saisinko istua tähän?" William osoitti vapaata paikkaa jonkun mustatukkaisen pojan vieressä.

Mustatukkainen kohotti katseensa hämmentyneenä, ja vastasi sitten pienesti hymyillen. "Toki!"

Williamin istuttua hän katsoi poikaa tarkemmin. Hän näytti viides- tai kuudesluokkalaiselta, ja hänellä oli hätkähdyttävän vihreät silmät. Williamin katse luikui tahtomattakin otsan arpeen, mutta hän ei halunnut olla töykeä, joten repäisi sen nopeasti pois. William näki tämän hymyn hieman kylmenevän.

William hymyili. "Hei. Olen William Grindelwald. Will lyhyesti", hän sanoi ja ojensi kätensä.

Poika näytti hämmästyneeltä. Ehkä hän ei ollut osannut odottaa ensiluokkalaisten puhuvan hänelle tuohon sävyyn.

"Harry Potter", hän sano hymyillen ja tarttui Willin käteen.

--------------------------------------------❤
Kerro toki mielipiteesi ensimmäisestä luvusta! Se oli vähän lyhyt ja eteni ehkä hieman nopeasti, mutta lisää on tulossa. Kirjoitusvirheistä saa ilmoittaa.

William Grindelwald [HP & FB ff)Where stories live. Discover now