luku 13. Nurmengard

67 7 0
                                    

Dosin nk.

Kun Theodosian heräsi, Will oli jo noussut. Dos näki pojan hääräävän jotakin kartan kanssa pöydän ääressä. Hän venytteli hetken makuupussissa, ja nousi sitten itsekin. Will vilkaisi häntä pienesti ja syventyi takaisin karttaan. Hetken kuluttua hän kuitenkin käänsi katseensa takaisin Dosiin, kuin olisi vasta nyt tajunnut mitä oli nähnyt.

"Ahaa, huomenta, Dos", hän sanoi hymyillen pienesti.

"Huomenta." Dosin vastattua Will käänsi taas katseensa pois. "Saanko kysyä, mitä teet?"

"Saat", Will vastasi poissaolevasti.

Hetken kuluttua Dos sanoi: "Öh... No, mitä teet?"

Will katsoi häntä, ja räpytteli hetken silmiään. "Häh? Ahaa! Mietin matkareittiämme."

Dos kurtisti kulmiaan, kun William kääntyi taas pois. Will oli esittänyt asian niin, kuin se olisi itsestään selvää, ja että Dos tietäisi tarkalleen mihin he olivat matkalla.

Noh, Dos mietti ja kohtautti olkiaan, kyllä hän varmaan ennen pitkää tajuaa, etten tiedä, ja kertoo.

**

Vasta muutaman päivän kuluttua Dos ymmärsi, että se oli ollut toiveajattelua. Will ei selvästikään aikonut kertoa hänelle suunnitelmistaan. Tänään Dos oli päättänyt rohkaista itsensä, ja kysyä.

"Will", Dos aloitti, kun oli kävellyt Willin sekä liiankin tutuksi käyneen kartan luokse. Nyt Dos näki, että kartta oli täynnä merkintöjä, mutta yläreunassa ei lukenut 'Ranska', vaan 'Itävalta'. Hän katseli ihmeissään Willin töherryksiä. Mitä asiaa heillä Itävaltaan olisi?

"Niin?" Will kysyi nostamatta katsettaan.

"Voisitko viimeinkin kertoa, mihin ihmeeseen me olemme edes matkalla?"

Poika katseli häntä ihmeissään ja epäuskoisena. "Enkö muka ole kertonut?"

"No et todellakaan ole", Dos sanoi ja alkoi tuohtua. "Olet vain istunut päivät pitkät siinä pöydän ääressä ja tutkinut sitä himputin karttaa!"

Nyt Willin katse muuttui, ja hän näytti tajuavan tilanteen. "Ai niin... Totta. Minun olisi pitänyt kertoa se jo aikaisemmin..." hän sanoi ja näytti suuttuvan itselleen. "Nyt on nimittäin liian myöhäistä sinulle palata", Will sanoi, ja ennen kun Dos ehti tiuskaista mitän vastaukseksi, hän jatkoi: "Me olemme menossa... Nurmengardiin."

Dos silmäili poikaa epäuskoisena, ja huomasi osittain toivovansa, että Will vitsaili.

"N-Nurmengardiin?" hän tarkerteli Willin katsoessa häntä tulkitsemattomalla ilmeellä.

"Dos kiltti, sinun täytyy ymmärtää, että minun on ihan pakko tavata Grindelwald!" Will aneli.

"Miten niin pakko? Mikä hänessä muka on niin tärkeää? Mitä asiaa sinulla hänelle on?"

Will painoi päänsä, mutta ei vastannut.

Dos marssi pois, kun näytti siltä, ettei Will aikoisi jatkaa.

Hän tunsi Willin kaihoisan katseen selässään, mutta ei vilkaissut taakseen.

**

"Dos! Dos, herää!" Theodosian heräsi kuullessaan Willin huudahduksen. Hän räpytteli hetken silmiään, kunnes sai katseensa tarkennettua.

"Olemmeko lähdössä?" Dos kysyi, kun näki Willin pakkaavan tavaroitaan.

"Olemme. Pakkaa sinäkin, niin puretaan teltta ja ilmiinnytään."

William Grindelwald [HP & FB ff)Where stories live. Discover now