الفصل الرابع عشر

17.4K 512 22
                                    


ممنوع النقل إلا بإذني 💙

الفصل الرابع عشر
ظلت تفكر أتخبره بقصتها أم لا
ولكن من الواضح أنه يعرف بحكايتها المؤلمة.

نظر لها وهو يحاول قراءة عينها وتفكيرها
حتي هتف بمكر: احكيلي وجربي دا حتي بيقولوا إني بير أسرار وعميق كمان.

تنفست بصوت مسموع
ثم استجمعت قواها وهتف بجمود: كنت صغيرة لما أهلي ماتوا ولاقيت نفسي بعيش مع عمي ومراته وعياله الولاد الاتنين ، كبرت وعرفت ان عمي طمعان في الميراث اللي سايبه بابا  ليا بس كنت بكدب نفسي لحد ماقالهالي صريحة أن عايز يجوزني أمجد أبنه علشان يحافظ علي أملاك العيلة ....
بقلم آية إسماعيل
طبعا انا رفضت وساعتها هددني أنه هيحرمني من الجامعة وممكن يأخد نصيبي بالعافية بس هو نصحني أن بلاش أذيه ليا وارضي بالأمر الواقع...

حسيت إني ضعيفة وان مفيش حامي ليا.. روحت اشتكيت لعماتي بس للأسف كانوا واقفين في صف عمي وكان ممكن يمد أيده عليا وحرمني من جامعتي لفترة... لحد ما فضل ورايا ووافقت علي الجواز من أبنه ..

أبنه نفس طينة أبوه بالظبط وساعتها حسيت أن نهايتي قربت....

ومفيش حد بقا بيسأل عليا بعد ما أتخطبت لأمجد...
ثم بسخرية هتفت: بسبب إهتمامته الاخري وسهراته وحفلاته علشان كدا جيت علي هنا من غير أي مقاومة منهم.
ثم أنفجرت باكية..

بالرغم أنه يعرف قصتها جيداً بسبب أن طلب من أحد الضباط أصدقائه السيرة الذاتية عنها
ولكن الحديث الخارج منها مؤلم أكثر من حكايتها تلك.

الوجع والقهر ظاهر بوضوح في نبرة صوتها الحزين.

حاول تهدئتها وقال بحنان: متقلقيش محدش هيقدر يأذيكي طول ماانا عايش..
انا عندي مهمة بكرة ومضطر أسافر علشان كدا انتي هتفضلي هنا في سرايا جدي النعمان ومع البنات هنا لحد ماأرجع من المهمة.
بقلم آية إسماعيل
قطبت حاجبيها وقالت بدهشة: ازاي دا هيحصل ...طب وعمي

ضغط علي قبضته حتي أبيضيت سُلامياته
وهتف بقوة : عمك دا انا هتصرف معاه ومش هيقدر يأخدك ولا يعمل معاكي حاجة وميراثك هيرجعلك رغم أنف عمك .. انتي هتكوني في حمايتي وتحت عين جدي اللي هيرحب بأي حد يلجأ إليه بس أهم حاجة انتي تبقي عايزة كدا ..
أستشعرت الأمان في حديثه وتحولت نظرتها العدائية لها إلي
طمأنينةوهدوء....

وبالفعل مؤمن أخبر النعمان بكل شئ ورحب النعمان بها كواحدة من بناته وأخبرها أن عمها لن يقدر علي أخذها بالقوة مادام هذة رغبتها..
_____________________

بعد شهر من رحيل زين ومؤمن أصبح التوتر هو سيد الموقف عند رواد مع أنه يهاتفها كل يومين ولكن القلق والريبة يتسلان إليها.
بقلم آية إسماعيل
وعند إيمان كانت سعيدة بإتصالات مؤمن عليها وصدمتها عندما هاتفها أول مرة
ومن أين أتي برقم هاتفها وكان رده ضاحكاً كالمعتاد أنه ظابط ويجلب مايريده.
ومسرورة بكلمات الغزل التي يُلقبها بها وغضبها عليه من تلك الكلمات ولكن لن يغلق الخط إلا وهو يُراضيها...

الآن هو موعد فحوصات صبا الطبية..
استأذن ريان من العائلة أن يصطحب صبا إلي المستشفي وأن فيروز كانت تخرج مع يوسف بسبب أنه سيسافر غداً وكانت تودعه..

كان يرغب أن يجلس معاها بمفردهم ..يعرف ميولها... أفكارها... هوايتهاا.. طموحها ...كل شئ عنها...

يحب رقتها ونبرة صوتها الهادئة ووجنتيها المحمرة عندما يتحدث معاها..

ركبت بجانبه وهي خجلة من نظراته وإبتسامته لها.

قاد السيارة وعم الصمت
حتي هتف بمرح: احكيلي عن نفسك شوية يافراولة

أجابته بدهشة: فراولة!

ضحك علي ذهولها وملامح وجهها المندهشة ورد عليها: ايوه فراولة بسبب خدودك الحُمر دول.. احكيلي عن نفسك يافراولة.

كانت تسرد إليه تفاصيل حياتها بتوتر وخجل في البداية ولكن اندمجت معه في الحديث بعد ذلك وعرض عليها صداقته قبل قرابتهم .

كانت سعيدة وهي تتحدث وتشرح له ماتنوي فعله في حياتها.
وهو ايضاً مُعجب بطموحها وإصرارها عن النجاح.....
____________________
كانت رواد في غرفتها نائمة حتي شعرت بيد تلمس علي شعرها بحنان وقُبلات كالفراشات علي وجهها..

فتحت عيونها وكان زين أمامها
أسرعت  بإحتضانه بقوة وهي تهمس لها بكلمات الحب والسعادة بمجيئه..

_وحشتني جدا جدا ياحبيبي... كل دي غيبة يازين

قبلها زين من رأسها وقال بحب: غصب عني ياقلبي ومستحيل أغيب عنك تاني.

ضمها إلي صدره بحنان وهي تشم راحته التي أصبحت إدمان لها..

ولكن أبعدها عنه فجأة قائلاً : انا لازم أمشي دلوقتي... خلي بالك من نفسك.. لاإله إلا الله

نظرت بصدمة وهي تنادي عليه باكية حتي صرخت بأسمه عالياً
استيقظت وهي تنظر إلي أرجاء الغرفة وتنادي علي زين كالمجنونة حتي أيقنت أنه حُلم

فهتفت بصدمة: معقول أنا كنت بحلم
______________________

كان زين يجهز نفسه لمداهمة قوية لأحدي المخازن التابعة لتجار الأسلحة المُهربة..
بقلم آية إسماعيل
فدخل عليه مؤمن بعدما أنتهي من كل التجهيزات وكان شارد الذهن

حتي وضع مؤمن كفه علي كتفي زين
قائلاً بتعجب: مالك يازين

أجابه زين بشرود: عايز أكتب وصيتي يامؤمن..
#قيدت_قلبي_بأغلالك
#آية_إسماعيل

قيدت قلبي بأغلالك حيث تعيش القصص. اكتشف الآن