الفصل السادس والعشرون

15.1K 422 26
                                    

ممنوع النقل إلا بإذني 💜
الفصل السادس والعشرون

"حينما يكون طريق القوة الوحيد هو المعصية، فالضعف وسام شرف، وحينما يكون طريق الغنى الوحيد أكل أموال الناس بالباطل، فالفقر وسام شرف"
– محمد راتب النابلسي

كان الحزن هو سيد الموقف عندما أفاق ريان ولم يستطع تحريك قدمه.
وكان هذا توقع الاطباء بأنه شلل مؤقت ومن الممكن إزالته بالعلاج الطبيعي والتمرينات المستمرة.
حالة رضا كانت تسيطر علي ريان عندما عَلم بعجزه.
ابن قيم الجوزية : ” كما أن البدن إذا مرض لم ينفع فيه الطعام والشراب – فكذلك القلب إذا مرض بالشهوات لم تنجع فيه المواعظ” .

حمدالله في الصحة والمرض.
وانه بهذا يكفر عن ذنوبه ومعصيته.

(تتوب من الذنوب إذا مرضت...وترجع للذنوب إذا برئت)
إبتسامته جعلت الجميع في حالة دهشة ...من المفترض أن يكون حزين لحالته...

دخل عليه الطبيب مبتسماً وقال: ماشاء الله عليك انا شايف حد مؤمن جدا بقضاء الله وعلشان كدا ربنا هيشفيك وهترجع صحتك احسن واحسن يادكتور ريان....كمان يومين وتبدأ جلسات العلاج الطبيعي بإذن الله.
بقلم آية إسماعيل
ابتسم له ريان ..ورحل الطبيب

اقترب الحاج نعمان منه وهو يملس علي شعره وقال بحنان: حمدلله علي سلامتك ياولدي.. ياريت الرصاصة كانت صابتني ولا انت تتأذي واصل.

اسرع ريان بالرد بتعب:بعد الشر.. متقولش كدا ياجدي.. دا انا افديك بروحي.

_اصيل ياحفيد النعمان... انا فخور بيك ياولدي..وفخور بشجعتك وإيمانك بقضاء الله...ربنا يجومك بألف سلامة .

نزلت دموعه وأبتسم ريان له
قائلاً: انا اتغيرت ياجدي وتوبت ونفسي ربنا يقبل توبتي... الحمدلله انا راضي باللي حصلي ومتأكد ان ربنا هيساعدني اني اخف واقوم علي رجلي من تاني
ثم نظر إلي صبا وأكمل : وابدأ حياتي علي طاعته واتعلم تعليم ديني وأكون أسرة واعرف اولادي الحلال والحرام....وأحاول انسي الماضي وكل الحاجات الوحشة اللي عملتها في حياتي وبطلب من كل عيلتي انها تسامحني وأولهم انت ياجدي و بابا واختي..

نظر للجميع الذين اختلط دموعهم مع إبتسامتهم وفرحهم علي تغيير ريان للافضل.
بقلم آية إسماعيل
هتف النعمان : مسامحك ياولدي وكلنا مسامحينك بس جوم لينا بالسلامة وخليك جوي ذي چدي..

تشجع ريان وطلب هذا من جده فقال بتوتر: جدي عايز اطلب وارجوكم محدش يرفض.

نظر له النعمان بتساؤل
اكمل ريان: عايز اكتب كتابي على صبا دلوقتي....ارجوك ياجدي بلاش ترفض.

كانت مفاجأة للجميع وفرحة شديدة لصبا لأنها ستكون بجانب حبيبتها.

نظر النعمان لعيون حفيدته وهي تترجاه أن يوافق حتي تكون بجانب ريان في هذه المحنة.

قيدت قلبي بأغلالك حيث تعيش القصص. اكتشف الآن