الفصل التاسع ❤

636 21 0
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم ❤
البدايات فى معظم الأوقات صعبه لانها تكون كالزرعه التى لم تنضج التى تتعارف على الأرض تتفاعل مع الماء والتربه هذه البدايات ❤❤
................. ......................................................
فى يوم جديد لم يتخلله اى تلوث اادمى وهو يوم مقابلة فى شركة ادم ........ يالا يا هايدى دخلى الاول .
دخل كذا شاب وشابه ومن ثم دخلت نور ..... ازيك يا دومى ايه الجو ده .
ادم وهو يحاول تصنع الجديه ...... انسى انك اختى فى الشغل .
غمزت له نور ........ عليا بردوا ولا مش عايزنى اخد بالى من البنات وأخذت تتدلع فى الكلمه وست هايتى.
ضحك ادم على طريقة أخته ثم تمت المقابله بينهم .
دلفت خلود الى مكتب ادم واول ما أن وقعت عيناه عليها اخذ ينظر لها نظرات اشتياق وهى دائما خجله منه فكانت جميله للغايه فكانت ترتدى سالوبيت جينس واسع يعتليه شميز كاروه وحذاء رياضى ابيض وباك بينك فكانت جميله بحق .
اخذ ينظر لها بإعجاب ومن ثم قال لها...... ازيك يا أنسه خلود .
استغربت منه لأنه أول مره ينادى لها هكذا لكنها بررتها بأنهم فى عمل ...... تمام الحمد لله .
ادم بجديه زائفه لأنه مش قادر ينزل عينه من عليها ........ عندك اى خبره فى مجال العمل ده.
ردت بعمليه ...... انا طبعا مشتغلتش قبل كده بس انا بالنسبالى موهبه بحب ارسم بيوت واصممها واشوف تصميمات تانيه واغير فيها .
رد بإعجاب ...... جميل اوى وده الى احنا عايزينه الموهبه .
ابتسمت خلود وقالت ......  يارب اكون عند حسن ظن حضرتك ثم استدئذنت وخرجت .
ومن ثم دلفت شهد ثم انتهت المقابله .

اما عند دانه فكانت نائمه لم تذهب اليوم إلى الجامعه لعدم ذهاب اصدقائها استيقظت على صوت هاتفها نور .....   صباح الخير يا دندون .
دانه ........ صباح النور .
نور بمرح ...... بس ايه الكيك الفظيع ده
دانه وهى تعدل من وضعيتها وتقول بإندفاع ..... ايه رأيك .
نور ....... جامد بس ايه عجبت اسر اووى .
دانه بإنذهال ... لا والله .
نور ..... انا والله مستغربه اسر انا حاسه فعلا انى هو بيتغير .
قالت بصوت خافض لم تسمعه نور ..... اتمنى كده ثم قالت لنور المهم عايزه انزل اشترى شوية حجات .
نور بحماس ..... اوك بس بقولك كلمى اسر لأنه زعقلى لما روحنا نجيب الفستان من غير منقوله والصراحه بقى كان مستحلفلك .
دانه بضيق ....... لا والله طب اتحضرى يالا
نور ....   متنشفيش دماغك والنبى علشان انتى عارفه اسر بس مشوفتيهوش فى غضبه.
دانه ...... بس بقى هكلموا  ثم اغلقت الخط .
فى نفس الوقت كان يجلس اسر فى مكتبه يفكر فى دانه ولما دائما يحب أن يفرض سيطرته عليها على الرغم من انه لا يحبها شئ غريب بالفعل لماذا يكون معاه اسر المشاكس كل هذه افكار تدور برأسه توقفت عندما جاء له اتصال نظر إلى شاشة الهاتف وابتسم عندما رأى كلمة ( طفلتى )
اسر ..... عايزه ايه .
دانه فى سرها ....... ايه البجاحه ديه ثم اكملت بصوت عالى ...... نازله انا وصحابى نشترى حجات .
ابتسم اسر فى سره لانها اتصلت بيه تخبره عن خروجها .....  امممم ماشى بس الساعه حالا ٥ الساعه ٧ تكونوا فى البيت .
دانه بحنق ...... وافرد مخلصناش هنطير ولا ايه بالظبط .
اسر بحده ...... انا قولت كلمه يا كده يا مفيش نزول .
تأفأفت دانه ......  اوووووف بقى .
ضحك اسر ......... باى يا طفله واغلق الخط كالعاده .
دانه بضيق .....  طفله اما تخدك شايفنى بلعب معاه .
عدت نور على أصحابها نزلوا المول اشترت دانه ملابس خروج واحذيه فقالت لها شهد بإستغراب ..... ايه يا بنتى متجيبى حاجه بيتى انتى هتعمليلوا عرض ازياء.
قالت دانه ..... ما انا عندى لبس بيتى .
وضعت ليليان يدها على رأسها ....... انتى مجنونه .
دانه بتساؤل ........ اومال اجيب لبس ايه .
غمزت لها نور ...... لبس عرايس يا قلبى .
شهقت دانه .. ...... انتى جبتى القلة ادب ديه منين مبلبسش انا البس الvalgur ده .
قالت خلود بحنق  .......... اومال هتعدى معاه بإيه عبايه سوده .
افأفت دانه ...... متشتغلونيش .
نور بتمثيل البكاء .....  يا عينى عليك يا اسر
قالت دانه بغرور...... هو يطول .
بسسسسسس هذا ما قالته شهد لتسكتهم اخذت يد خلود وليليان وقالت لدانه ..... خليكى فالبس الخروج وانا هعرفك البس الى على أصله وتركوها غمغمت دانه فى نفسها. ....... يا ولاد الهبله .
واعدت فى الكافيه تنتظرهم حتى أتوا فى يدهم اكياس كتير ...... ايه ده .
ليليان ..... ملكيش 
نظرت دانه فالساعه فشهقت ...... الساعه ٧ ونص اسر هيموتنى يالا بسرعه.
استغربوا اصدقائها من خوفها من اسر.
وصلوا المنزل الساعه ٨ دلفت نور المنزل خائفه من اسر فكان ينتظرها فهدر بحده ....... الساعه كام يا هانم .
نور ...... ما ..... ما ..
اسر ........ انتى هتأمأمى أتأخرتوا ليه .
قالت نور بخوف ...... نسينا حاجه وروحنا جبناها .
اسر ....... وانا قولت ايه البرنسيسه مقلتليكيش لسه حسابى معاها.
قالت نور بسرعه ...... هى ملهاش دعوه هى اعدت استنتنا والله ولولاها كنا اتأخرنا اكتر .
قال اسر بسخريه ....... لا بجد برافو عليها ثم صرخ بها ......... اطلعى على اوضتك .
جرت نور تتصل بدانه ..... ايوه يا دانه اسر هيموتك ده كان هياكولنى حالا .
تظاهرت دانه بالثبات ولكنها ستموت من الرعب بداخلها قالت ببرود زائف ....... ولا يهمنى .

دانه فى غرفتها تجلس خائفه من اسر تلقت اتصال من اسر اضطرت للرد حتى لا تسوء الأمور أكثر وعلشان متبينش ضعفعا اودامه بفردت بجمود ....  الو .
اسر بعصبية........ اتأخرتى ليه هو انا كلامى مبيتسمعش ليه .
قالت بعصبيه ..... مقولت غصبن عنى وانا قولتلك قبلها الوقت ده مينفعش .
اسر بعصبيه اكثر ...   ماتزعقيش انتى فاهمه ماشى يا دانه انا هربيكى واعرفك ازاى تخالفى كلامى .
دانه بضيق ....بقولك ايه كذا مره قولتلك ملكش دعوه بيا اوك .
رد ببرود ....  وانا قولتلك انتى مراتى ايا كان السبب إلى اتجوزتك بيه بس انتى بقيتى مراتى انتى فاهمه يعنى ايه ولا افهمك بطريقتى 
ردت دانه ...... على ورق بس متنساش ملكش حكم عليا .
رد بجدية اسر الحديدى ........ ولو عايز اخليه فعلى هخليه .
ردت بطفوله ظهرت فى صوتها ..... عند امك
اسر فى نفسه ...... يخربيتك مبتعرفيش تبقى جديه ١٠ دقايق على بعض .
اسر بإستفزاز ..... باى يا زوجتى المصون .
......................................................................
فى صباح يوم جديد استيقظت شهد من نومها على صوت المنبه دلفت إلى المرحاض توضأت وأدت فريضتها ارتدت جيب واسع لونها اسود وقميص بينك وجاكت جلد اسود وارتدت حذاء ذات كعب فاليوم اول يوم لها فى العمل .
اتصلت بها خلود ....... صباح الخير يا شوشو .
شهد ...... صباح العسل على احلى خلود .
خلود ....   هنروح الجامعه الاول.
شهد ....... ايوه هنروح الجامعه وبعد كده الشغل
كانت خلود سعيده لانها سترى ادم اهذا ما يسمى الحب .

استيقظ ادم من النوم قام بنشاط ولاول مره لأنه سيرى من اخذت قلبه  توقف لحظه من من اخذت قلبه ابتسم ثم ارتدى بدله سوداء بدون رابطة عنق وصفف شعره الناعم وارتدى ساعته فكان وسيم للغايه .
نزل القى السلام على الجميع وقال لنور ..... هتيجى بعد الجامعه .
نور بحماس ،....sure
قال ادم لها ..... مجنونه من يومك.

تقابلوا الفتيات مع بعض وكالعاده لم ينتهى يومهم من الضحك والهزار انتهى اليوم الدراسى نور ..... يالا يا بنات علشان نروح الشغل معرفش يا دانه مدخلتيش هندسه ليه .
دانه .....  ادخلها بمناسبة ايه .
ليليان ..   علشان كنا نبقا مع بعض 
دانه بإبتسامه .. ..... مش مهم احنا دايما مع بعض يا حبيبتى. .
كان اسر يقف خارج الجامعه ينتظر دانه وما أن خرجت شدها من يدها فزعت دانه وبعد ذلك نظرت له وزعقت    ...... انت مجنون .
اسر........ هشششش مسمعش صوتك اركبى .
ركبت دانه وقالت بتذمر طفولى .... انا عايزه اخرج .
لم يرد عليها اسر .....دانه ...... ودينى الملاهى .

 

آثار الحبحيث تعيش القصص. اكتشف الآن