مر اليوم وجاء يوم السفر ارتدت شهد ملابس مريحه للسفر ورأت رقم غريب بيرن..... الو فكان محمد ....ازيك يا انسه شهد انا واقف تحت مستنيكى انزلى يالا .
شهد ...... تمام انا نازله اهوه .سلمت شهد على والديها واخذت شنطتها ونزلت اول ما شافها محمد اسرع وأخذ الشنطه منها فقال ..... اتفضلى اركبى ركبت شهد السياره بجانبه ومن ثم اتجه ناحية المحرك وابتدت الرحله .
...............................................................
فى الجامعه يجلسون الفتايات خلود ...... الواحد زعلان انو مش هيشوف شهد .
ليليان بحزن .... وانا كمان مبحبش حد من الجروب ميبقاش معانا .
نظرت نور لدانه وقالت بمكر .... مالك يا دانه مين الى واخد عقلك ليكون اخويا .
دانه بسخريه ...... هاه اخوكى مبيخدش العقل بينكد عليا بس وقالت وهى تقلده .... رايحه فين بتحضنى ده ليه يكونش خلفنى ونسينى ده باااارد
نظرت ليليان وخلود ونور الى الواقف خلفها فشاور لهم بعدم التحدث
اسر وهو يسايرها فى الحديث ... اه وبعدين .
دانه وهى تكمل حديثها.... ده تو.... نظرت خلفها ثم نظرت الى اصدقائها فقال اسر بعصبية ..... انا بارد
دانه بتوتر .... هاه .. لا انا بقول لليليان صح يا ليليان .
اسر بحده زائفه فهو يريد أن يربكها .... يالا علشان تروحى .
دانه ....... لسه ورايا محاضره
اسر بجديه .... يالا وعدى صبحك على خير .
دانه بعصبيه من زعيقه لها امام اصدقائها .....هو فى ايه كل حاجه عندك قوه .
نور بخوف على دانه من اخوها .... والله وراها محاضره مهمه النهارده فيه عملى .
اسر وقد عصب حقيقى من عنادها وعصبيتها عليه فهدر فى نور. .... بس ملكيش دعوه .ثم أردف .... يالا .
دانه ..... اووووف بقى كل حاجه كده اخذها اسر من يدها واركبها السياره واتجه إلى المنزل .
نور بعد ذهابه ..... يا خرابى عليك على طول كده يزعق .
... ...........................................
فى السياره تجلس شهد خجله من الوضع وهو من الحين لاخر ينظر لها وهى تفرك فى يدها بتوتر فحب أن يفتح معها حديث ...... عمرك روحتى شرم قبل كده .
ردت شهد دون أن تنظر له ....... لا الصراحه عمرى ماروحت .
محمد ..... طب كويس الى انتى رايحه شرم جميله اوى وهتعجبك .
ردت شهد بإبتسامه اخذت قلبه ...... اتمنى كده .
ظل طوال الطريق يحاول بشتى الطرق يفتح معها اى موضوع.عند اسر ودانه فى الغرفه .........
دانه بزعيق وهى تفك يدها منه ..... اوعى ايه شايفنى خروف شديدنى وراك .
اسر بنبره تهديديه وهو يتقدم منها ويمسكها من ذراعها بقوه .... وطى صوتك صوتك ده ميعلاش معايا وهدر بصوت عالى وهو يهزها جامد ....فاهمه
انكمشت دانه على نفسها وهى على وشك هطول دموعها المحبوسه فى عينيها .... ح...اضر .
جرت على المرحاض بسرعه وأغلقت على نفسها جلست على أرضية الحمام تحاول كبت دموعها حتى لا يسمعها ويحس بضعفها ولكنها لاتقدر على تحمل كل هذا فهى صغيره على تحمل تلك الطريقه .
اما هو بعدما دخلت الحمام وهو شعر بتأنيب الضمير تجاهها عندما صرخ فى وجهها فهو يعتبرها ابنته ولكنها دائما تخرجه عن أعصابه سمع اسر انينها من الحمام فجلس على السرير يفرك فى وجهه من شده توتره لا يدرى عندما سمع بكائها تألم قلبه للغايه ما هذا الشعور وبدون شعور منه جرى على الحمام دق الباب ..... دانه اطلعى يالا .
لم ترد دانه ولكنه يسمع انينها ...... افتحى يا دانه علشان هدخل لو مخرجتيش ولكنها لن تستمع له من كثر بكائها او بالفعل لا تعطى له اهتمام .
فلم يجد منها رد فتح باب الحمام على مصرعيه وجدها جالسه على ارضية الحمام منكمشه على نفسها كالاطفال وتضع يدها على فمها لكى تكتم شهقاتها جرى عليها ورفع يدها عن فمها فأول ما رأته انهمرت فى العياط فهى لم تبكى فقط على هذه المعامله بل تبكى على حالها فهى تكتم فى داخلها كل شئ وتضحك وتهزر لكنها من داخلها موجوعه من طريقة زواجها ومن المعامله ومن كل شئ .
رفعها من خصرها أوقفها على المرحاض غسل وجهها ثم حملها وخرج ومن ثم وضعها على السرير برفق وقال لها بصوت هادئ ...... انا اسف ثم طبع قبله على جبهتها وأخذ ملابس له وخرج من الغرفه .
مر الوقت وجاء موعد العشاء استيقظت دانه من نومها وعيناها متورمه من أثر العياط ولكنها تذكرت اسر وهو يقول لها ..انا اسف ابتسمت داخليا لانها لم تراها يعاملها بهذه الطريقه من قبل لكنها سعيده بالفعل لتغيره معها حتى ولو لمده قصيره فهى ذات براءه قاتله من اقل شئ يفرحها ويحزنها هذه شخصية دانه دلفت دانه للمرحاض توضأت وأدت فريضتها ثم اتجهت إلى غرفة الطعام وهى تخشى مقابلته .
على الطاوله يجلس اسر فى مقدمة الطاوله وبجانبه والدته وأخوه وعلى الطرف الاخر تجلس دانه ونور .
ادم...... ايه اخبار المهمه الى انتى ماسكها .
نظر إليه اسر وقال ..... مفيش جديد رئيس العصابه حاكم الموضوع اوى بس على مين .
ادم ...... بس غريبه يعنى معقنك لو مسكت عيل من الجامعه هيقر ويعترف على كل حاجه.
اردف اسر بجديه ...... مش ده الى انا عايزه هما حاليا مبيدخلوش شحنات الجامعه انا بس هعرف الراس الكبيره وهيبقى فيه كلام تانى معقن مفيش غيره ابن الغياط وأبوه .
أكد ادم على كلامه وقال ..... عموما انت مفيش حاجه هتعجز عليك فى المواضيع ديه .
انتهوا من اكلهم صعد كلا منهم على غرفتهم .
أنت تقرأ
آثار الحب
Romanceعندما يقع بك القدر ويجبرك على فعل شئ لن تريده او لن تتخيل حدوثه ويحدث وتكون له آثار مشوقه فى حياتك يجعلك تعشق أنه آثار الحب آثار اى شئ صدفه يكون له وضع معين وذكرى لن تنسى ابدا💕💞💝 الحب اجمل احساس ممكن تحسه وتعيشه بيغيرلك حياتك بتبقى كل يوم عايز تص...