10:10AM, Kerusi Rotan Padang Golf

2.8K 53 13
                                    

Aku memandang Laila dengan perasaan terkejut. Dan Laila pun terkejut jugak bila dia nampak aku.

Satu sekolah nak Laila kot. Dia macam Eleena Mahathir kat novel Cheras Perdana. Atau macam Alicia Silverstone filem Clueless.

Cuma Eleena versi geek lah sikit.

"You guys know each other?" tanya Datuk Fairuz yang terkejut melihat kami berdua terkejut.

"He is my schoolmate, darling."

"Kenapa pulak si Jasmine ni suka orang tua?"

Aku agak sentap dengan tikaman ni, tapi aku bukan millennial tipikal. Aku mentaliti Gen X. Tak mati dek tikam.

"Alah you nak mengata orang, yang you tu suka orang muda dah kenapa?" kata Laila sambil mencium pipi Datuk Fairuz.

"Hmm, fair enough. Dengar kata peminat The Beatles?" tanya Datuk Fairuz sambil mengacukan cigar ke arah aku.

"Yeah, abah suka bukak kat radio masa kecik-kecik dulu."

"Suka album mana?" tanya Datuk Fairuz.

"White Album sebab diverse sound yang mereka discover. Sgt Pepper sebab daya kreativiti dia, With The Beatles sebab sounds honesty and innocence, dan album Abbey Road sebab quite sentimental."

Datuk Fairuz fokus dengar apa aku cakap.

"Favorite Beatle?"

"George Harrison. John suka jugak, tapi George lebih calmer."

"I can see that," dia angguk-angguk. Kemudian dia bangun dan berjalan keliling kerusi rotan.

"Do you learn about architecture?" tanya Datuk Fairuz.

"Not much, but I promised to study with Jasmine. I can learn," aku cuba jawab setenang dan sejujur mungkin.

"Sekarang ni, I nak lancarkan revolusi. I nak kembalikan semula senibina zaman Kesultanan Melayu Melaka. But in a modern way. You got it?" tanya Datuk Fairuz tegak kepada aku.

"Faham, Datuk."

"Chill, George Harrison!"

Aku senyum je bila dia panggil aku nama tu.

"Dengan I, you tak payah panggil Datuk! You pun dah lulus pun jadi bakal menantu I."

Tha fakkkkkkk!

"I ada satu projek dekat Janda Baik. Rumah resort. Ada spa, ada meeting room, gym, lepas tu kat situ ada kolam air panas. Spa tu pun menggunakan geotermal dari kolam air panas tu. Kemudian, I nak buat macam design Kesultanan Melayu Melaka. Saya nak hancurkan design buruk post-modernist bullshit ni. Kembali ke akar kita."

"Tapi, saya bukan architect."

"No, I want you to be aesthetic director for this project. I offer you gaji RM12,000 for a start, lepas tu company tanggung flight kalau you nak study, hotels, travel, everything we cover it for you! Lepas tu, Jasmine akan assist you for our corporate structure, lepas tu you dah boleh masuk office."

"Office saya kat mana, Datuk?"

"Buat masa ni kat Bangunan UOA tu. Tempat awak kerja tu. This Monday, our assistants will assist you to your desk."

Aku blank kejap. Macam tu je ke dia interview aku?

--

10:25AM, parking lot.

Aku nampak muka Jasmine muncung memeluk tubuh. Aku terus buka pintu kereta.

"Kenapa ni?"

"How could he? Perempuan tu almost 20 years muda dari dia kot?"

Tak Apa, Saya Dah BiasaWhere stories live. Discover now