Bab15

547 42 224
                                    

Datin Ramona memandang sinis  pemergian Cinta bersama Zarif. Zarif menghantar Cinta ke kolej. Hari pertama Cinta mendaftarkan diri untuk belajar. Terasa berdebar hati Cinta untuk menghadapi permulaan baru dalam hidupnya. Menjadi seorang pelajar.

Zarif senang hati, Cinta seperti sudah dimiliki. Tinggal bersama keluarganya dan sekarang mereka bersama dalam satu kenderaan.

"Cinta sayang... belajar elok-elok ya. Hal lain Cinta jangan risau . Biar abang Zarif yang fikirkan. Cinta tumpu pada belajar saja ya..." Zarif mula membeli hati Cinta.

Mereka sudah sampai di perkarangan kolej  Cinta sudah bersiap sedia untuk turun dari kereta.

"Baik abang Zarif... Cinta akan ingat pesan abang..."

Cinta berlalu pergi dengan azam untuk belajar dan mencapai kejayaan.

                ♥️♥️♥️♥️♥️

Minggu bersilih ganti... sudah hampir sebulan Cinta di sini.

Bermacam susah senang tinggal bersama Datin Ramona. Cerewet, suka mengarah dan perasan dia saja yang betul. Hanya itu yang boleh Cinta rumuskan.

"Bersabarlah wahai hati " pesan Cinta setiap kali Datin Ramona merendahkan dirinya sebagai orang kampung .

"Kau ingat ya... baju- baju itu asingkan. Baju saya basuh asing. Baju suami dan anak saya juga basuh asing," pesan datin pada suatu pagi yang indah.

Bermenung kejap Cinta. Apalah datin ni. Berapa helai je baju dia. Bukan banyak pun untuk dibasuh asing-asing. Kalau sekali kan senang. Aduhhhh... macam-macam datin ni. Namun Cinta akur juga. Mungkin ini adalah nasib orang miskin sepertinya. Terpaksa tunduk dengan orang kaya seperti Datin Ramona.

Dirinya sentiasa dileteri.

"Bibik ... mana Cinta?"

"Masih di belakang datin... basuhan belum siap"

"Ya Allah... basuh banyak tu pun berejam. Bila nak masak ni?"

"Bibik masak nya datin... jangan risau ya?"

"Bila masa pulak aku risau...memandai aje kau... Ahhh... aku nak dia masak hari ni. Asyik makan aje dia. Masaknya tidak," bebel datin Ramona tidak puas hati.

Cinta yang berada di belakang rumah terdengar bebelan itu. Mempercepatkan sidaian kain yang terakhir. Malas mendengar Datin cerewet membebel. Sedih hatinya diperlakukan seperti peminta sedekah.

Menapak dia memasuki dapur. Kelihatan datin dan bibik masih berbual. Membebel pasal dialah apa lagi.

Datin terpandang Cinta , lalu sebuah jelingan diberi oleh datin kepadanya. Taulah kejap lagi dia akan jadi mangsa leteran Datin Ramona.

"Hah, kamu ni lembab sungguhlah Cinta... cepat masak. Dah pukul berapa ni. Ni semua barang-barang untuk masak hari ni. Jangan ingat nak jadi mem pulak"

Berkerut dahi Cinta mendengar sindiran pedas datin. Bukan buta mata datin, tak nampak dari tadi dia membantu bibik. Nak jadi mem apa pulak.

Kelihatan bibik sedang mengeluarkan bahan dari peti sejuk. Banyak. Ayam, ketam dan udang bersama sayur-sayuran.

"Cinta, kamu tolong bibik masak. Ramai kawan-kawan saya nak datang hari ni. Ayam ni buat ayam golek. Ketam ni buat masak sweet sour. Udang buat masak butter dan sayur-sayuran ini goreng biasa saja," arah datin lagi.

Terlopong Cinta dengan resepi yang perlu disediakan. Mak datuk, tak pernah buat masak begini.
Ketam masak masam manis ok lah. Sayur pun boleh saja. Ini ayam golek dan udang butter, menjadi ke nanti. Jangan tergolek biji mata datin dan kawan-kawannya sudah.

Jangan Menangis Sayang (Completed)Where stories live. Discover now