BAB 31: KASIH DI HUJUNG JARI

173 13 0
                                    

TINDAKAN DATUK HAIDAR

Datuk Haidar duduk berhadapan menantunya dengan wajah berkerut. Kebimbangan semakin bersarang di dalam hatinya. Pengalamannya dalam Jabatan Polis selama lebih 30 tahun dapat menghidu jenayah berprofil tinggi sedang berlaku. Ini cuma puncak ketulan bongkah ais korupsi di tengah-tengah lautan pembuatan keputusan dasar.

Baru sahaja Puspa memberitahunya kebun Arman dibakar. Kebetulan yang membakar itu terbabit dalam senarai nama-nama di dalam fail yang kini di hadapannya. Wajah Adam Prakash dipandang dalam-dalam.

"Setakat maklumat yang kami dah selongkar, ia melibatkan syarikat Anjung Sari, milik Datuk Salim. Ada tiga individu yang mungkin terbabit - Datuk Salim, isterinya Mona dan anaknya Dzafri. Tapi  tidak nampak apa hubungan Dzafri dengan Maju Deras. Cuma dia anak individu yang akaunnya menerima sejumlah wang daripada Maju Deras," jelas Adam Prakash.

"Apa peranan ibu tiri budak ini, Mona?"

"Kami percaya dia wakil yang menerima suapan bagi pihak Datuk Salim. Selain itu Pengerusi Ahli Lembaga Pengarah Maju Deras itu abang Mona. Itu jelas."

"Berani diorang ya . . . daylight robbery!"

"Dulu semua pejam mata."

"So, what can ayah do?"

"Surveillance."

Datuk Salim dan isterinya Datin Mona perlu dipantau gerakan mereka. Ditakuti mereka mungkin akan menghapuskan bukti atau menyusahkan saksi. Itulah yang sering dilakukan oleh pelaku jenayah.

"Surveilans ayah boleh buat. Tracking ayah kena serah pada Suhail Faris."

"Siapa?"

"Oh . . . ayah lupa nak bagi tahu. Ada kerja surveilans ayah 'outsourced' kepada Suhail. Dia ada sistem menggunakan telefon bimbit yang canggih."

"Siapa Suhail?" soal Adam Prakash. Macam ketinggalan keretapi pula dia rasanya sebab tidak ingat siapa Suhail.

"Arman's programmer cousin," jawab Datuk Haidar. "He is a real gem."

"Oh . . . ya . . . budak tu . . ."

Teringat dia kes yang dibawa oleh peguam di bawah firmanya tentang pertuduhan satu perhimpunan haram. Nama itu disebut berkali-kali kerana Suhail salah seorang daripada Ketua Pemuda yang cuba disabitkan di bawah Akta Hasutan dan Anti Keganasan.

Firmanya menang kes itu. Suhail dan beberapa pemuda dibebaskan. Tetapi kes tuntutan saman kepada penguatkuasa untuk mendapat pampasan kerana ditahan secara salah masih lagi belum selesai.

"Budak itu kalau jatuh kepada musuh negara, memang amat bahaya," kata Datuk Haidar. "Sebab itu ayah ambil dia untuk buat kerja ini."

"Budak ini boleh 'hack' sistem komunikasi Kerajaan?" soal Adam Prakash.

"Lebih daripada itu. Kalau hubungi dia, dengan segera dia tahu di mana lokasi kamu, walaupun kamu tak subscribe kepada sistem dia."

"Selalunya pihak penyiasat polis yang ada sistem itu."

"Betul. Suhail bangunkan software ini kerana menjaga keselamatan dirinya dan keluarganya semasa kempen Pilihan Raya Umum dahulu. Khabarnya dia menerima banyak ugutan."

"Kenapa ayah tak ambil dia bekerja di sini sahaja?"

"Dia tak mahu. Dia lebih suka jadi ahli politik dan free lance programmer," tegas Datuk Haidar. "Lagipun dengan profesion seperti itu, lebih baik dia tidak dikenali, kecuali sebagai ahli politik muda sahaja."

"Kita perlu lebih ramai ahli politik yang jujur dan bijak macam dia."

"Cuma dia kena kawal panas barannya sahaja."

RINDU KAMILAHWhere stories live. Discover now