BAB 34: MANDREM

119 13 2
                                    

MIMPI PUSPA

Pada pandangan Puspa, mata Arman yang memandang Nora, seperti masih ada putik-putik cinta. Bukan dia tak mahu Arman bersimpati dengan Nora yang kehilangan anak. Tetapi, dia amat takut Nora masih ada di hati Arman. Nora pula jelas mahu dibelai oleh Arman, bukan suaminya. 

Puspa tidak boleh terima. Takkan jadi sewel begitu bila kematian anak? Sampai abaikan suami sendiri dan mahu belaian kasih bekas tunang?

Sebenarnya sudah lebih seminggu Puspa tidak dapat tidur dengan lena. Dia seperti diserang suara-suara yang berbisik jahat agar meninggalkan Arman. Sedangkan, di sebalik itu dia benar-benar mahu mempercayai Arman, cinta pertamanya.

Kenapa bayangan itu asyik berulang kali dalam otak ini?

Aku belum gila lagi!

Puspa tidak tahu kepada siapa dia hendak mengadu. Kepada ibu? Tak mungkin. Tak pasal-pasal kena sindir. Kepada ayah? Sudah berapa kali ayahnya beri dia amaran. Jangan menagih cinta Arman. Akhirnya Puspa menyimpan semua kesedihan di dalam hatinya sendiri. Menangis senyap-senyap di dalam bilik. Menangis sehingga tertidur, bermimpi manis dan tersedar, ia hanya mimpi.

Beberapa kali Arman menghubunginya. Untuk apa? Hanya nak tanya khabar sahaja? Takkan dia tiada perasaan?

Sakit hatinya.

Tiba-tiba dia didatangi Malik. Puspa hairan kerana Malik tidak pernah datang ke pejabatnya. Lalu semua yang dialaminya diluahkan kepada Malik. 

Lama Malik termenung memikirkannya. Akhirnya dia bersuara."Jangan-jangan kau kena mandrem tak?"

Puspa tunjuk wajah kabur. "Mandrem tu apa?"

"Sihir Pemisah Kasih," jawab Malik.

"Isy! Apa ni? Mandrem? Sihir pemisah kasih? Ada lagi ke zaman milenium ni?" Bertalu-talu Puspa melontarkan soalan.

Malik ketawa sinis. Dia tahu wujud amalan itu daripada cerita guru silatnya, Dato' Baha. "Hahaha . . . orang Melayu memang ada yang mengamalkannya."

"Takkan Nora buat macam tu? Dia kan guru . . . terpelajar . . . Lagipun dia baru saja keguguran." Puspa masih keliru.

"Mungkin bukan Nora."

Makin mengelirukan. "Siapa?"

"Pihak yang mahu menghuru-harakan perkahwinan Nora dengan Dzafri dan sekaligus hubungan kau dengan Arman." Malik meneka.

"Pihak keempat? Apa salah kami?"

"Orang jahat tak perlu alasan untuk berbuat jahat."

Puspa tunduk merenung meja yang bisu.

"Puspa rasa helpless . . ."

"Ini . . . Abang Malik ada." Dia menepuk-nepuk dada bidangnya.

"Menyusahkan Abang Malik sahaja."

"Kita ada kepentingan sama."

Puspa tahu Malik menyintai Nelly secara diam-diam. Puspa tahu sejak di universiti lagi. Mungkin juga Malik sudah suka Nelly sejak sekolah lagi. Itu Puspa tak tahu sebab mereka bukan dari sekolah yang sama. Cara Malik memandang Nelly dan melayannya sudah cukup jelas. Tetapi Nelly macam tidak sedar. Atau sedar tapi sengaja buat-buat tidak sedar.

Kesian Malik. Macam burung pungguk merindu bulan.

Lamunan Puspa dikejutkan dengan soalan Malik. "Macam mana? Setuju tak?"

"Setuju apa?" soal balik Puspa, sedikit bingung.

"Puspa kena lawan perasaan itu. Tak boleh merajuk lama-lama."

RINDU KAMILAHWhere stories live. Discover now