ISTERIKU, KEKASIHKU
Petang esoknya Puspa dibawa pulang. Seluruh keluarga bersyukur kerana Puspa sudah boleh bertutur seperti normal, walaupun dia masih memerlukan tongkat siku untuk berjalan bagi menyokong kakinya. Tetapi doktor sangat positif Puspa akan berjalan secara normal tidak lama lagi.
Mereka mengadakan kenduri kecil yang dihantar di surau berdekatan. Hanya kaum lelaki yang terbabit.
Penat menunggu Arman di ruang tamu sambil menonton TV, Puspa masuk ke bilik tidur. Seperti malam-malam lain, Puspa memakai baju tidur biasa sahaja. Kain cotton, warna putih gading, lengan pendek dan labuhnya di tengah paha. Ada gambar dua hati warna merah di dada. Puspa menyisir rambut ikal mayangnya dengan jari dan dibiarkan lepas.
Tiba-tiba dia dipeluk dari belakang. Terus dia menyiku.
Adoi!
Puspa menoleh. Alamak! Tersiku Encik Suami!
Arman berkerut muka. Bukannya sakit pun. Dia sempat mengelak. Jadi, siku Puspa terkena sedikit di tepi perut. Dia tunjuk muka sakit untuk menagih simpati sahaja.
"Sorry abang . . . Puspa terkejut . . ."
Dia tarik Puspa ke arahnya, peluk dan cium dahi Puspa. "Abang lupa, Puspa masih trauma."
Sungguh! Dia terlalu teruja.
Mereka panjat katil dan duduk berhadapan. Senyum-senyum macam baru pertama kali bertemu.
Tiba-tiba Puspa terasa malu. Pandangan dialihkan ke dinding.
"Tengok sini," kata Arman sambil memaling muka Puspa supaya memandangnya. "Sebelum kita sambung cerita kita . . . Abang nak tanya kenapa tiap kali Abang mandikan Sayang, pakaikan baju, Sayang menangis? Kenapa ya?"
"Sebab . . . Puspa rasa tak adil . . ."
"Apa yang tak adil? Abang kan suami. Itu tanggungjawab Abang."
"Yalah . . . Abang saja yang sentuh Puspa satu badan. Tapi Puspa tak dapat sentuh Abang."
Lepas mengeluarkan kata-katanya, Puspa terus menutup mulut nya sendiri. Tersedar dirinya sudah terlajak cakap. Freudian slip. Arman ketawa terbahak-bahak. Dia terus membuka bajunya dan mencampakkannya ke lantai.
"Eh abang . . . Kenapa buka baju?" soal Puspa tiba-tiba panik.
"Tadi kata nak adil kan? Kata nak sentuh Abang?" Arman menyakat. "I am all yours. Touch me anywhere."
Puspa kesipuan. Dia terus melorotkan tubuhnya masuk ke dalam selimut. Malunya! Arman sentap selimut. Puspa terus duduk sambil cuba membetul-betulkan baju tidurnya yang terselak ketika selimut disentap kuat.
"Tak payah nak tutup-tutup. Abang dah tengok semuanya," kata Arman, masih tersenyum-senyum.
"Abang kalau nak menuntut hak, cakap saja . . ." kata Puspa. Dia tahu dirinya sudah mengarut, kerana terasa malu terlebih gedik.
"Ini bukan mahkamah, nak buat permohonan rasmi bagai . . ." jawab Arman, kemudian suaranya diperlahankan. "Tapi kalau Puspa tak bersedia, abang faham."
Matanya merenung Puspa, redup, bukan memaksa.
Puspa tolak tepi kesipuannya. Arman suami pilihan hatinya, yang dipertahankan sampai setengah mati. Dibalas permohonan yang datang daripada mata itu dengan ciuman lembut di leher Arman. Tanda satu kerelaan.
Arman senyum, menyambut sensasi sentuhan bibir Puspa. Lantas tertutup kawalan otaknya ke atas pancaindera. Mata tertutup saat bibir bertaut. Dunia jadi sunyi sepi, bagai terhenti waktu. Tiada lagi kedengaran suara burung pungguk yang mendayu-dayu. Hanya desah nafas mereka berbicara tanpa kata.
YOU ARE READING
RINDU KAMILAH
RomanceBLURB: Puspa Kamilah - peguam. Merindui bekas banduan akhir yang berjaya dilepaskannya daripada tali gantung. Peribadinya seindah namanya, begitu berdedikasi mendidik remaja menghindari dadah dalam sukan. Tetapi diri sendiri menjadi mangsa kartel da...