PENYELAMAT
Warung Pak De terletak hanya lima kilometer dari rumah Arman. Motorsikal Arman pandu dengan kelajuan normal di kawasan kampung, antara 60km - 80km sejam. Malik membonceng di belakangnya. Dia akan turunkan Malik dahulu di rumahnya yang jarak satu kilometer dari rumah Arman, sebelum meneruskan perjalanan pulang.
Kelihatan sebuah kereta di hadapan dengan lampu tinggi. Mungkin pemandu bertindak begitu kerana jalan raya di kampung itu agak gelap. Mata Arman silau. Dia tidak memasang full-faced helmet. Arman memperlahankan pacuannya, dan memandu di tepi sebelah kiri. Kereta itu begitu laju seolah-olah menuju ke arah mereka. Arman cuba mengelak sehingga masuk ke bahagian ke bahu jalan yang berumput. Mujur dia cekap dan masih dapat mengawal motorsikalnya.
Tiba-tiba sebuah trak muncul dari arah belakang dengan bunyi hon yang kuat seperti mahu merempuh kereta yang sedang menuju ke arah Arman.
Kereta dari hadapan itu mengelak dengan melencong ke seberang jalan, sehingga termasuk ke kawasan semak di sempadan jalan.
Arman memberhentikan motorsikalnya. Tergamam. Trak yang tiba-tiba muncul tadi membesit laju dan hilang daripada pandangan. Ia seperti sebuah jet tanpa sayap yang berlepas ke angkasa.
Semua berlaku begitu pantas.
Malik turun dari motorsikal. Insiden yang baru disaksikan itu membuat dia terkesima. Lalu kereta yang hendak melanggar tadi sempat memecut meninggalkan tempat itu.
"Aku dapat nombor plat dia," kata Arman.
"Kalau dapat pun mungkin palsu," jawab Malik.
"Tak apa. Kita lapor polis. Biar mereka semak."
Malik lebih berminat dengan trak yang menghilang di kaki langit. "Kau nampak tak trak tadi?"
"Ya . . . ke mana perginya? Laju sangat. Berani sungguh pemandunya, macam nak rempuh kereta yang nak langgar kita."
"Entah-entah bukan orang," ujar Malik.
"Isy! Mengarutlah engkau. Kalau bukan orang apa?"
"Malaikat," jawab Malik. Pendek.
" Macam super drone, cuma tak ada kipas."
"Betul. Trak tu pun lain macam saja bentuknya."
"Apa pun dia dah selamatkan kita."
*****
TERLUPA
Oleh kerana mereka pergi ke balai untuk membuat laporan polis, akhirnya Arman sampai ke rumah sudah jam 3.00 pagi. Dia teringat, dari tadi dia tak semak mesej, kerana terganggu dengan kejadian yang pelik, yang diakui juga oleh polis yang menyiapkan laporan mereka.
Ada dua mesej daripada Puspa dan beberapa panggilan.
Puspa: Assalamualaikum abang, Jumaat kita pergi ambil 'couple ring' boleh?
Alamak!
Baru ingat kena ambil 'couple ring' yang akan dijadikan cincin tunang.
Puspa: Kita pergi petang, lepas Puspa hantar Dzafri ke SPRM.
Macam mana boleh terlupa? Mungkir janji, bagi Arman, umpama sudah melakukan dosa besar.
Dia tidak terlibat dengan penghantaran memorandum ke SPRM yang dibuat oleh Badan Bertindak Kampung Seri Bahagia. Jadi, Jumaat memang hari yang tiada aktiviti. Ahad rombongan merisik/meminang akan pergi ke rumah Puspa. Takkan Sabtu baru nak ambil cincin itu? Sabtu Puspa tentu ada banyak kerja. Pihak lelaki memang tidak ada banyak sangat persediaannya. Pihak perempuan yang lebih sibuk. Bukan baru pertama kali dia bertunang. Arman jawab mesej Puspa.
YOU ARE READING
RINDU KAMILAH
RomanceBLURB: Puspa Kamilah - peguam. Merindui bekas banduan akhir yang berjaya dilepaskannya daripada tali gantung. Peribadinya seindah namanya, begitu berdedikasi mendidik remaja menghindari dadah dalam sukan. Tetapi diri sendiri menjadi mangsa kartel da...