"Kau gaduh dengan Yana lagi ke? Mawar selalu cakap dengan aku yang Yana tu macam marah lagi je dengan kau" Iman mula menyoal apabila suasana di cafe itu mulai sepi.
Akif menghela nafasnya panjang.
"Aku pun tak tahu lah. Dia asyik menyorok dari aku je sejak akhir-akhir ni. Lepas tu si Qiesya pula asyik menyemak je kat rumah ibu aku. Nasib aku datang sekali-sekala je. Tak adalah tercemar mata aku tengok muka dia" Latte yang masih berasap ditenungnya sayu.
"Qiesya tu bukan minah yang suka berkepit dengan kau kat kampung ibu kau tu ke?" Kopi miliknya disisip perlahan.
"Ye lah. Minah gila mana lagi"
Iman menjongketkan keningnya mempersoalkan pernyataan jejaka itu.
"Gila? Kenapa? Dia kejar kau macam Yana kejar kau hari tu ke?" Teringat dia akan Akif yang tertarik tudung Dyana ketika majlis perkhawinannya.
Nasib tetamu dah balik. Habis satu taman perumahan Ibu Mawar di pusing jejaka itu demi melarikan diri dari Dyana.
"Hesh kau ni. Memang tak lah. Aku cakap dia gila sebab dia tu perangai macam tak ada otak. Kau tau tak Qiesya tu suka-suki atuk nenek moyang dia je tidur dekat atas lengan aku. Tahu tak berdosa? Penat la aku nak samak kulit suci aku ni hari-hari"
Nak tersedak Iman mendengar cerita bagai nak gempuok jejaka itu.
"Pergh! Memang betul-betul gila tu weyh. Habis Yana tahu tak?"
Akif mendengus geram.
"Tahulah! Dia yang kejut aku masa aku tertidur kat pondok tu. Sejak dari tu, dia terus menyorok dari aku. Aku pun dah lama tak nampak dia datang rumah ibu aku"
Iman mengecilkan matanya memandang tingkah laku rakan baiknya.
"Hrmmm.... kau orang ni ada ikatan hati dan perasaan ke? Yang dekat sana cemburu, yang kat sini merajuk. Aku pula yang menggaru kepala tengok kau orang berdua ni"
Akif menghela nafas panjang. Latte miliknya dihirup sedikit.
"Yana kata tak ada. Jadi tak ada lah. Lagipun, dia dah banyak berkasar dengan aku la. Kalau dulu, nampak la juga lembutnya, sekarang ni asal jumpa je halau. Rasa macam dekat sangatlah perkataan friendzone tu dengan hidup aku" Air mata palsu diseka jejaka itu.
Iman memutarkan bebola matanya.
"Tu maksudnya dia ada hati dengan kau la. Dia sengaja cari gaduh sebab nak kau pujuk dia balik. Kau tak nak try dia lagi ke? Mana tahu tiba-tiba sangkut, bolehlah aku merasa nasi minyak kau pula"
Akif memandang malas wajah rakannya. Makan je tahunya!
"Nak try macam mana? Dengan aku pun dia tak nak cakap"
Iman hanya membiarkan saja ayat Akif di awangan sambil memikirkan jalan penyelesaian untuk rakannya.
Namun, perhatian dua jejaka itu mula terganggu dengan senario drama waktu petang di kedai mamak.
"Seriously you pun lepak sini?"
Pandangan dua jejaka itu beralih ke arah sumber suara garau itu. Gadis itu mengangkat wajahnya. Perlahan senyuman ceria diukir.
"Haiqal! Dah lama tak jumpa you. Saya saja je nak cuba citarasa baru dekat cafe ni. How are you?"
Senyuman dibalas dengan senyuman.
"I'm good, thank you. I pun dah lama tak nampak you since kita habis form 5. You look... beautiful and charismatic, Dyana. Kerja apa sekarang? Atau... dah jumpa Imam untuk keluarga baharu?"
YOU ARE READING
Aku Suka Kau Lah Pendek! { EDIT }
Teen FictionTHE SERIES OF ROZESMOON ( 1 ) COVER BOOK FROM @takjejaktanah 2019 All Rights Reserved ---------- ???? ---------- Bayangkan bila gadis annoying berjumpa dengan jejaka pembuli dan diorang bergaduh. Boleh meletup dunia ni weh! "Aku yang letak dulu!"...