"Eish! Awak ni betul-betul la. Warna hijau ke biru? Awak tahu tak yang saya ni penat nak gaduh dengan awak. Nanti saya nak kena check balik design. Buat kira-kira balik untuk kos yang awak mengada sangat nak usik tu. Lepastu nak tengok hasil kerja kumpulan saya lagi. Buat laporan lagi. Awak tak kesian ke kat saya? " Dyana mula keluarkan kuasa membebelnya.
Mana taknya dia membebel, masuk dua minit dia bebel tadi sudah hampir setengah jam dia dan Akif di kedai cat untuk membeli warna baharu pada dinding di ruang tamu.
"Saya suka biru tapi ibu saya suka hijau" Jari telunjuknya mengurut dagunya tanda sedang berfikir.
"Kalau macam tu ambil la hijau"
"Tapi saya tak suka hijau"
"Ni rumah ibu awak bukan rumah awak. Dah ibu awak suka hijau. Biarlah dia nak ambil hijau"
"Rumah ibu saya tu rumah saya juga"
"Beli je lah dua-dua"
"Mana boleh. Membazir lah"
"Dah tu awak nak biru ibu awak nak hijau"
"Kalau campurkan jadi warna apa?"
"Manalah saya tahu"
"Kerja hias rumah orang. Tapi warna pun tak tahu"
Dyana mendengus geram. Dia paling tak suka bila orang rendah-rendahkan dia.
"Awak ni tak payah tukar topik boleh tak? Saya penat la layan awak. Dah la tepi sana" Dyana terus menolak badan Akif dan berlalu pergi.
Niatnya cuma nak ambil henfonnya di kereta Akif. Tapi disebabkan Akif mengugutnya untuk membawanya khawin lari, terpaksalah dia ikut Akif untuk membeli cat walaupun syarikatnya yang tanggung cat tu.
Semua ni salah Akif. Habis dia kena buat pengiraan kos lain semata-mata jejaka itu sibuk nak tolong membeli itu dan ini.
Kononnya apa yang terkandung dalam set ruang tamu itu, tidak menepati citarasanya sebagai seorang lelaki yang macho.
Naik berbulu tekak Dyana mendengar alasan Akif ketika itu. Walhal ruang tamu itu milik Ibunya, tapi anaknya pula kelihatan terlebih beria kuasa dua.
Dyana terus berdiri di tepi kereta Akif sambil memeluk tubuh. Wajahnya masih lagi masam dengan kerenah jejaka itu.
Tidak lama kemudian, Akif keluar dengan membawa dua tong cat di tangannya. Dyana sedikit pun tidak menoleh kearah Akif.
Hmph!
Setelah urusan Akif bersama warna cat pilihannya, Dyana terus masuk ke dalam kereta. Akif yang memandang Dyana mencuka hanya melihat dengan wajah bosan.
Malas lelaki itu untuk bertanya soal hati gadis disebelahnya. Nanti pandai lah gadis itu elok sendiri.
Lagipun bukan selalu dia kacau gadis itu.
Kan? Kan?
"Awak beli warna apa?" Rasa ingin tahu dalam hati gadis itu tetap juga terkeluar.
"Kelabu" Jawab Akif sepatah.
Dyana mulai mengerut kening. Perlahan dia menoleh ke arah lelaki itu.
"Awak kata ibu awak nak hijau"
"Haritu dia kata nak hijau. Tapi saya baru teringat yang semalam dia kata nak kelabu pula" Senyuman yang hampir terkeluar di tahan Akif.
Dyana yang berada di sebelah sudah berasa panas. Dia dah agak dah yang Akif akan membulinya seperti biasa.
Haih! Nasib customer, kalau tak memang nak kena debik dengan Dyana.
"Hantar saya balik rumah saya. Tak perlu pergi office" Amarahnya cuba dikawal.
YOU ARE READING
Aku Suka Kau Lah Pendek! { EDIT }
Novela JuvenilTHE SERIES OF ROZESMOON ( 1 ) COVER BOOK FROM @takjejaktanah 2019 All Rights Reserved ---------- ???? ---------- Bayangkan bila gadis annoying berjumpa dengan jejaka pembuli dan diorang bergaduh. Boleh meletup dunia ni weh! "Aku yang letak dulu!"...