"Akif, orang tengoklah!" Ujarnya geram.
Lelaki itu berdecit geram. Cawan yang berisi air oren diserahkan kembali pada Dyana.
"Aku nak pastikan dia tak ada letak racun dalam tu" selamba lelaki itu berkata.
Dyana menghela nafas panjang.
"Jangan buruk sangka dengan orang boleh tak? Dah besar kan"
Akif silangkan tangannya tanda protes. Wajah Dyana dipandang tajam.
"I'm protecting you, Hanna Dyana"
"But not at the right time, Akif Amin" bidas gadis itu.
Akif berdecit geram. Badan didekatkan pada Dyana.
"It always at the right time, Dyana. Kita tak tahu siapa yang tak suka pada kita. Kita tak tahu siapa yang simpan dendam pada kita. Bila-bila je kita boleh kena serang. That's why we need be curious on everything. Especially in here. Ingat, kita ada lagi masa dua minggu tahu kat sini. Banyak benda yang boleh terjadi" nasihatnya perlahan.
Dyana menghela nafas panjang. Entah kenapa lelaki itu tiba-tiba bertindak terlalu protective. Walhal dia elok je selama duduk di sini.
"Kau nampak malaun riak tu?"
Gadis itu menoleh ke arah di lihat Akif.
"Haiqal?"
"Yes, and he always acting curiously. Kau tak pernah syak sesuatu pada dia ke?" Soalnya pelik.
Dyana kerut dahi. Mi goreng yang dibiarkannya tadi di makan semula.
"Pelik apa nya? Aku tengok biasa je" ujarnya malas.
Akif ketap bibir tanda tidak berpuas hati dengan jawapan Dyana. Kenapalah wanita itu tak pernah menyokong setiap fakta menarik dia?
Ibu pun sikit-sikit puji Haiqal. Eiiii! Sakit betul hati dia bila dengar Ibu kata macam tu. Takkan mata dia seorang je yang boleh nampak apa yang tak kena pada Haiqal?
"Dah lah, Akif. Tak elok buruk sangka pada orang. Lagipun ini tempat dia, bukan tempat kita. Jaga sikit perangai tak matang kau tu"
Lelaki itu berdecit geram.
"Tahulah aku. Dah la, aku nak pergi sana sekejap. Tunggu kau makan ni macam tunggu siput makan" Akif terus bangun dan mengatur langkah ke arah meja makanan.
"Ambilkan aku air sekali. Aku tak nak minum air yang telah dihidu oleh manusia yang macam kau ni" pesan Dyana.
Akif menggulingkan matanya. Sakit pula hati dia dengar. Kaki terus melangkah ke arah Haiqal yang berdiri sambil memerhatikan para pekerja berdekatan dengan meja makanan.
Senyuman sinis diberikan sebelum lelaki itu berdiri di sebelah Haiqal.
"Have you eaten?" Soal lelaki itu selamba.
"With your food? Obviously not" balas Akif selamba.
Haiqal hanya mengangguk kecil. Tumpuannya beralih pada cawan ditangannya.
"And then why you're here? I'm not serving myself to you"
Akif buat muka menyampah. Macam dia berkenan sangat dengan lelaki tak guna tu. Ewww !
YOU ARE READING
Aku Suka Kau Lah Pendek! { EDIT }
Novela JuvenilTHE SERIES OF ROZESMOON ( 1 ) COVER BOOK FROM @takjejaktanah 2019 All Rights Reserved ---------- ???? ---------- Bayangkan bila gadis annoying berjumpa dengan jejaka pembuli dan diorang bergaduh. Boleh meletup dunia ni weh! "Aku yang letak dulu!"...