"Cikgu rasa sekarang adalah masa yang sesuai untuk awak pergi dari sekolah ni."
Cikgu Khairul memandang Amni yang kian menampakkan wajah sedihnya itu.
"Selagi awak ada di sini, selagi itu bahaya akan datang."
Amni mengangkat wajah memandang Cikgu Khairul.
"Tapi saya-" Amni kembali diam. Jari jemari ditenung kosong.
"Awak sendiri cakap nak lupakan kisah lalu yang berkaitan dengan Daniel tu kan."
Amni mengeluh perlahan. Betul apa yang cikgu cakap. Aku dah lupakan pasal tu sebab Daniel sudah banyak kali tolong aku. Dan aku harus berhenti terus berdendam dengan dia.
"Macam ni lah. Awak amik dulu borang pindah sekolah ni, nanti dah ada keputusan, awak bagi borang tu pada saya."
Amni menyambut huluran borang pindah sekolah itu. Kertas itu direnung.
"Hurm, okaylah cikgu. Terima kasih sebab tolong saya tadi. Saya pergi dulu."
Tanpa berlengah, Amni bangun dan berlalu pergi.
Amni jalan tanpa hala tuju. Kemudian, dia ternampak Yujiro di belakang padang seperti biasa.
Langkah di lajukan. "Hai, Yujiro. Sihat ke? Dah lama aku tak datang sinikan."
"Meow." seolah-olah menjawab pertanyaan Amni. Amni tersenyum kecil sambil membelai kepala Yujiro.
Kemudian, dia mengangkat Yujiro dan diletakkan atas ribanya. Fikirannya kembali ke alam lain. Lama Amni termenung. Mungkin memikirkan hal yang dicakapkan oleh Cikgu Khairul sebentar tadi.
"Meow."
Lamunannya terhenti. Terus memandang Yujiro dengan penuh kasih sayang.
"Sorry. Aku ada masalah sikit hari ni."
Amni masih diam.
Keluhan berat di lepaskan.
"Aku rasa dah tiba masanya aku keluar dari sekolah ni kan." kata Amni dengan senyuman kelatnya.
"Meow." Yujiro memandang dengan sedih.
Amni ketawa. "Hey, kau faham ke apa aku cakap ni."
Kepala Yujiro dicubit geram.
"Lepas ni, dah tak boleh nak bawak kau jalan-jalan lagi. Dah tak boleh nak bagi kau makan. Tak boleh bergurau manja dengan kau. Aku harap kau sihat selalu. Jangan lupakan aku tau."
Cuba ditahan air mata yang hampir gugur itu.
Amni mengeluarkan telefon pintar miliknya. Kemudian, kamera ditekan.
"Jom kita selfie untuk kali terakhir."
Yujiro di angkat mengadap kamera.
"Say meow!"
"Meow."
Kchikkkk! Amni tersengih melihat gambar yang di ambilnya tadi.
"Tak sangka kau cakap meow tadi. Ahahahhaha."
Amni mengusap lembut badan Yujiro.
"Im gonna miss you."
• • •
Borang yang diberikan oleh Cikgu Khairul diletakkan atas meja belajarnya.
Hari sudah senja. Amni mengambil keputusan untuk membersihkan diri.
Pintu bilik dibuka dari luar. Tanpa melihat orang yang membuka pintu itu, Amni terus bersuara.
"Lambat balik. Pergi mana?"
YOU ARE READING
Dendam Highschool Prince | ✓
Teen Fiction×BOOK 1× [ C O M P L E T E D ] Nor Amni Shah seorang budak perempuan yang berani mati menyamar jadi lelaki semata mata ingin masuk ke Highschool Prince. Ya, sekolah yang penuh dengan makhluk yang bergelar lelaki. Tujuannya adalah satu. Untuk memast...