× 23 ×

2K 133 6
                                    

Sejak semalam, aku mula menjauhkan diri dari Daniel. Bukan menolak perasaan dia, cuma aku malu nak berhadapan dengan dia.

Dalam bilik pun rasa awkward gila, tak macam dulu.

Is, Zairul dan Sufian berada di hadapan Amni. Amni mula rasa rimas. Dari tadi duk menungkan aku, aku pun tak tahu kenapa.

Mentang-mentanglah Cikgu Zuhai cuti sakit. Bukan main happy lagi korang duduk tempat aku.

Zairul kata Cikgu Zuhai sakit sebab melawan cakap dengan dia hari tu. Karma katanya.

"Korang nak apa ni?" satu persatu dilihat dengan renungan yang menyampah.

"Tuh. Tuhhh." mulut Is terjuih-juih menunjuk sesuatu di belakang Amni.

Dahi Amni berkerut. Lalu, dia memusingkan badan 90 darjah untuk melihat apa yang ditunjukkan oleh Is tadi.

Amni kembali menatap Is. "Daniel?"

Is mengangguk. Yang lain pun sama mengikuti anggukan Is.

"Kenapa dengan dia?"

Is mendekatkan muka ke arah Amni. Kemudian, matanya meliar memandang sekeliling untuk memastikan tiada siapa yang curi dengar tentang perbualannya ini.

Budak dua ekor tu pun ikut sama. Amni hanya menggeleng kepala.

"Daniel tu kenapa wey? Macam putus cinta je." kata Is membisik.

Amni diam. Dia cuba mencari jawapan yang agak munasabah. Takkan lah nak ceritakan hal sebenar dekat budak tiga ekor ni.

"Entah. Ye kut."

Is mula tunjuk tidak puas hati. "Ish kau ni, kaukan roommate dia. Takkan kau tak tahu." masih dalam nada berbisik.

"Wey, ada saiton tengah berbisik dekat aku." Amni mengusap kedua belah telinganya perlahan.

Is mengecilkan mata kemudian dia bangun dan tangannya sedia untuk mencekik leher Amni.

"Ergghh, lepaskan aku. Ahahahhah, stop it. Aku geli!" Amni menepis tangan Is.

"Kau yang saiton. Cakap aku pula. Haa amik kau!" Is ralat menggeletek leher Amni.

Sufian dan Zairul memegang tangan Amni sambil mengikuti gelak tawa Amni.

Tiba-tiba satu cengkaman kuat dirasai pada tangan Is. Is mengangkat wajah. Begitu juga dengan Amni, Zairul dan Sufian. Masing-masing memandang Daniel dengan wajah hairan. 

"Is, jumpa aku sekejap dekat luar kelas." seperti biasa suara Daniel yang dingin menambahkan lagi wajah bengisnya itu membuatkan Is kecut perut. Tiba-tiba dia rasa gerun untuk berhadapan dengan Daniel.

Gulp. Is telan air liur. Dia hanya menghantar pemergian Daniel dengan ekor mata saja. Takut hendak berdiri.

Zairul menyiku Is. "Kau ada buat salah ke dengan dia?"

"Mana ada aku buat salah dengan dia doh."

"Habis tu, aku tengok dia macam marah semacam je dengan kau." tambah Sufian pula.

Amni bangun. "Tak pe Is. Biar aku settle dengan dia. Kau tak perlu risau."

Is memandang Amni dengan mata yang berkaca-kaca. Geli pula tengok Is macam ni.

"Wuuuu, kau lah hero aku!"

Tanpa berlengah, Amni terus menuju ke luar kelas.

Dipandang wajah Daniel sambil memeluk tubuh.

"Kenapa kau nak jumpa Is?"

Daniel menyandarkan badan ke dinding. Tangan diletakkan ke dalam kocek seluar.

Dendam Highschool Prince | ✓Where stories live. Discover now