Panggg!!!
"Apa ni ma?! Tiba-tiba je tampar Daniel!" suara Daniel naik satu level.
Wajah Datin Zurina dipandang dengan perasaan marah yang membuak-buak.
"Apa yang Hafizi buat dekat Nina ha?"
Daniel ketawa sinis. "Kes mengadulah ni. Budak manja."
"Ni bukan kes mengadu ke apa. Mama cuma nak tahu, kenapa Hafizi buat macam tu dekat Nina."
Daniel menyilangkan tangan. "Sebab Daniel bencikan dia."
"But why?" Puan Zurina makin pelik dengan perangai Hafizi ni. Padehal mereka dahulu sangat rapat.
"Mama lupa ke? Dialah yang membuatkan Suraya tu M.A.T.I." mata Daniel membulat dengan luas menandakan dia sedang marah.
"Hafizi!" suara Datin Zurina meninggi.
"Im not Hafizi! Im Daniel! Daniel ma. Hafizi dah mati sejak Suraya mati."
Datin Zurina berasa kasihan terhadap anaknya ini. Kenapa masih tidak lupakan hal yang sudah lama berlaku?
"Hafizi. Jangan lah asyik teringatkan hal yang lama. Semua tu dah berlakukan. Hafizi move on ye sayang." pujuk Datin Zurina. Dia merindukan Hafizi, bukannya Daniel.
Hafizi seorang yang ceria, selalu membuatkan mama papanya ketawa dan banyak suka menolong orang.
Bukan seperti Daniel, Daniel yang suka menyendiri, bersikap panas baran dan tidak endah tentang hal sekeliling.
Tetapi disebabkan dia jugalah Daniel Hafizi jadi seperti ini. Kini, dia berharap ada seseorang yang dapat mengembalikan Daniel Hafizi yang dahulu. Sungguh dia merindukan anaknya.
"Macam mana Daniel nak lupakan Suraya?! Dia tu kembar Daniel! Kembar Daniel ma. Dia macam separuh jiwa Daniel. Suraya mati, separuh jiwa Daniel pun mati juga."
Daniel menundukkan wajah. Cuba menahan sebak. Dia mengangkat wajah.
"Dahlah ma. Kalau mama nak suruh Daniel mintak maaf dekat Nina tu, sorry to say ma. Daniel tak nak." kata Daniel sebelum berlalu pergi.
"Hafizi!" laung Datin Zurina. Telapak tangannya dipandang lama sebelum menggenggam dan menangis. Sungguh rasa menyesal menampar anaknya sendiri.
Amni dari jauh hanya memerhati. Kelibat Datin Zurina dipandang dengan sayu. Rupanya Daniel selama ini mempunyai masalah yang dia pendam sendirian.
"Aku kena tolong dia."
• • •
Langkah Daniel dilajukan menuju ke tempat persembunyian Yujiro. Di situ sajalah tempat dia meluahkan perasaan. Hanya Yujiro saja mampu mendengar luahan perasaannya selama ini.
"Meow." Yujiro menggeselkan kepalanya ke kaki Daniel. Seperti memujuk Daniel daripada terus bersedih.
Daniel mengangkat Yujiro dan diletakkan atas riba. Dia mengukirkan senyuman tawar.
"Aku okaylah Yujiro."
"Kau tak okay."
Daniel menoleh.
"Kenapa kau ada dekat sini?"
Amni mengambil tempat di sebelah Daniel. Kemudian dia mengambil Yujiro dari tangan Daniel.
"Aku dah dengar semuanya. So, aku datang sini sebab nak check kau okay ke tak." dia memandang Daniel dengan senyuman yang manis.
Senyuman Amni sedikit sebanyak telah menenangkan jiwanya.
"Kau curi dengar eh."
"Ish mana adalah. Mencuri tu kan bersalah di sisi undang undang. Apalah kau ni."
Daniel mencebik. Kemudian Daniel kembali menyepikan diri.
"Daniel."
"Hurm."
"Kalau kau nak menangis, menangislah. Tak salah pun lelaki menangis. Aku ada dekat sini. Aku boleh pinjamkan bahu dan telinga aku."
Daniel masih mendiamkan diri.
"So, Suraya tu macam mana eh? Aku pun teringin nak tahu. Mesti dia nakal macam kaukan." usik Amni cuba untuk menghidupkan suasana.
"Ahahahahaha. Betul cakap kau. Tapi dia lagi nakal dari aku tau." Daniel tersenyum sendiri.
"Ada ke patut dia suruh aku masuk rumah jiran semata-mata nak ajak anak jiran tu menari dengan aku. Kira partner dancelah kan. Aku terpaksa buat doh, nanti dia menjerit. Satu taman boleh dengar."
"Tak patut, tak patut." balas Amni dengan gelengan.
"Kan! Aku dah cakap dengan dia, tu keje gila. Tapi dia pula melebih gelak, sampai rakam aku menari dengan anak jiran sebelah rumah aku. Dah lah aku tak kenal. Sesuka hati dia je." Daniel ketawa.
Amni pula mengukirkan senyuman ketika Daniel leka bercerita tentang Suraya. Nampaknya Daniel memang benar sayangkan Suraya. Sehingga Daniel tidak sedar, yang dia bercerita sambil tersenyum.
Tetapi di dalam hati Amni, dia melepaskan keluhan lega. Dia berjaya membuatkan Daniel melupakan hal sebentar tadi.
YOU ARE READING
Dendam Highschool Prince | ✓
Teen Fiction×BOOK 1× [ C O M P L E T E D ] Nor Amni Shah seorang budak perempuan yang berani mati menyamar jadi lelaki semata mata ingin masuk ke Highschool Prince. Ya, sekolah yang penuh dengan makhluk yang bergelar lelaki. Tujuannya adalah satu. Untuk memast...