× 31 ×

1.9K 134 0
                                    

Amni menarik tangan Daniel menuju ke bilik kesihatan. Tombol pintu dibuka kasar.

"Cikgu Khairul, ada ice pack tak?"

Cikgu Khairul yang berada di katil pesakit mulai turun. Baru saja hendak melelapkan mata, ada saja yang mengganggu.

"Kenapa pula ni?" tanya Cikgu Khairul malas.

"Daniel kena tampar. Pipi dia bengkak."

Cikgu Khairul mengambil tempat di hadapan Daniel. Pipi Daniel dipegang perlahan.

Daniel menjeling dan menepis kasar tangan Cikgu Khairul.

"Kena tampar dengan siapa?"

Daniel diam. Tiada niat pun ingin membalas soalan Cikgu Khairul.

"Dengan kamu ke Am?"

Amni menggeleng. "Dengan Datin Zurina."

Cikgu Khairul membuat mulut 'O' tanpa bunyi.

"Kenapa? Kau buat hal lagi ke?"

Daniel memandang tepat ke mata Cikgu Khairul.

"Tak de kaitan dengan kau."

Cikgu Khairul membuat muka takut dengan sengaja. "Wuuu, seramnya. Takut i."

Cikgu Khairul bangun dan menuju ke arah almari kecil. Dia mengambil ice pack yang bersaiz kecil dan mengambil tempat di sebelah Daniel.

Manakala Amni hanya berdiri sambil memerhati tindak tanduk manusia di hadapannya ini.

Ice pack ditekan perlahan ke pipi Daniel. "Itulah, lain kali jangan buat hal lagi."

Ice pack ditekan sekali lagi ke pipi bengkak Daniel. "Kan dah kena tampar."

Ice pack ditekan kuat dengan sengaja. Daniel makin berang.

"Uncle Rul! Sakitlah!!"

Ice pack di tangan Cikgu Khairul dirampas kasar. Jelingan maut dihadiahkan.

"Un-uncle?!" jerit Amni dengan mulut yang ternganga. Dia mengorek kedua belah telinga, takut tersalah dengar.

Daniel dan Cikgu Khairul serentak memandang Amni.

"Daniel, kau tak bagitahu lagi dekat Am siapa aku yang sebenarnya?"

Daniel mengeluh kecil.

"Dia pak cik aku."

Mata Amni terbuka besar. "Ha?!" hampir jatuh rahang Amni dibuatnya.

Cikgu Khairul bangun. "Hai, saya Zuraidi Khairul bin Haji Mahmud. Pak cik kandung Daniel Hafizi. Nice to meet you."

"WHAT THE??!!" Amni menjerit terkejut.

Sehinggakan Daniel dan Cikgu Khairul terpaksa menutup telinganya sendiri.

"Relax relax. Nah gula-gula." tangan Cikgu Khairul menghulur tiga buah lolipop yang berwarna ungu.

"Ingat saya budak budak ke bagi gula-gula. Bagilah duit!"

"Amboi. Orang bagi betis nak leher. Melebih nampak."

Amni mencebik. "Orang nak bagi betis nak peha, barulah betul. Itulah, time sekolah tak nak belajar peribahasa bahasa melayu. Kan dah bengap."

Cikgu Khairul hanya ketawa. Tidak tahulah mengapa, Amni lebih bersifat terbuka bila bercakap dengan Cikgu Khairul sekarang. Mungkin, Amni sudah menganggap Cikgu Khairul sebagai abangnya sendiri.

Jika difikirkan, memang logik juga Cikgu Khairul ni pak cik Daniel. Yelah, Daniel sendiri pun tak pernah rapat dengan sesiapa jauh sekali dengan cikgu, tapi bila dengan Cikgu Khairul dia layan macam member.

Dendam Highschool Prince | ✓Where stories live. Discover now