Malam kian menjelma,
Habis je solat maghrib,semua pelajar datang ke arah Faizal yang menyuruh mereka berkumpul.
Barisan lelaki di sebelah kanan manakala perempuan di sebelah kiri.
"Ok. Semua dah ada cikgu?" Tanya Faizal kepada salah seorang guru. Cikgu Murni gelabah bila Faizal tanya. Yelah,tengah scroll facebook.
Cikgu Murni mengira dan kemudian mengangguk bermakna semua pelajar sudah berada di situ.
"Malam ni malan Friday the 13,"
"Ala,apa ni? Takut ah!"
"Weh Arham. Nanti aku tidur sambil peluk kau eh,"
"Eh,mengada kau lutfi. Tahulah perangai macam perempuan,"
"Tak best--"
"Eh,jangan buat andaian sendiri. Abang gurau je. Aktiviti malam pertama korang ialah,Know My Name. Permainan dia senang,mula-mula ambik satu kertas dan pen. Then,korang tulis satu surat untuk kawan atau orang yang anda nak kenali. Lepas tu,kamu semua bagi kat saya surat tu. Tapi,jangan lupa tulis alamat,"
"Ha? Alamat? Mana ada alamat sekarang ni. Kita kat kem la," Ujar Alya lantang bersuara.
"Alamat khemah," jelas Faizal dan dibalas anggukan oleh pelajar lain.
"Okeh,sekarang abang bagi kamu semua masa 5 minit je tulis surat lepas tu bagi kat abang," sambung Faizal.
Semua pelajar fokus menulis surat. Entah kepada sape entah diorang nak bagi.
Arham berfikir sebelum menulis.
"Nak bagi ke sape eh? Roziah? Mei mei? Ish,tak! Janna?" Sehinggalah matanya tertoleh ke arah Sofiyyah yang tekun menulis. Kemudian,dia tersenyum.
"Rasanya aku dah sangkut lah,"
Waazin memandang sekeliling.
"Takkan nak bagi surat kat Cikgu Murni pulak? Habis kena belasah dengan cikgu lain nanti. " Waazin mengeluh. Nak bagi sape ni? Di sebelahnya,Lutfi.
Takkan nak bagi Lutfi? Memang tak ah!
"Ha! Aku tahu," diikuti dengan senyuman sinis.
Haifa pulak,mula-mula duduk macam babun,pastu duduk macam orang nak berak pastu baru duduk bersila.
Dia pun tengah pikir nak bagi ke sape?
"Nak bagi sape? Aku bukan ada crush pun kat sekolah ni," matanya memandang Haziq. Eh,dia dah siap ke tulis? Cepatnya!
Memang tak ah nak bagi kat Haziq.
Tiba-tiba seekor lipas datang ke arahnya. Tapi dia buat dek je. Ak alah,setakat lipas..kupas kacang je.
Kemudian dia terfikir akan satu idea.
Sama jugak dengan Ryan. Dia pandang sekeliling. Dia turut keliru untuk memilih siapa sebagai penerima surat.
Kemudian,dia terpandang seorang budak perempuan kelas sebelah.
"Psst..psst," Ryan memanggil perempuan itu. Perempuan itu mengangkat muka. Dahinya berkerut. Dia panggil aku ke?
Ryan membisik perlahan.
"Nama kau apa?" Tanya Ryan. "Kinah," Ryan mengangguk kemudian dia dah tahu sape dia nak tulis. Mestilah Kinah! Memang tak ah nak bagi kat geng SKIRLS! Nightmare bagi dia.
Siap sesi menulis. Lepas tulis surat,ada banyak lagi aktiviti,tapi malas nak tulis.
Khemah SKIRLS,
"Lenguh ketiak aku weyh," kata Balqis. Ish,tak senonohnya. Haifa yang tidur di tepinya,menjauhkan diri. Lenguh tu maksudnya busuk. Wek!
"Weyh. Korang bagi dekat sape surat?" Tanya Ulfah tapi sebelum mereka sempat menjawab,seseorang mengetuk(?) khemah.
Haifa membuka zip khemah. Kelihatan Cikgu Murni di hadapan mereka.
"Kenapa Cikgu?" Tanya Haifa.
"Ni surat yang orang bagi kat kamu. Lepas baca,terus tidur ye," jelas Cikgu Murni dan Haifa mencapai semua surat-surat itu.
Boleh tahan ramai jugak yang bagi surat kat SKIRLS. Siapa yang tak dapat surat,kesian betul.
Mereka semua mencari nama mereka.
"Banyak betul orang bagi surat kat Ulfah weyh," kata Alya dan Ulfah kembang hidung segajah. Eh,gajah ada hidung ke? Papelah.
Sofiyyah gelabah mencari surat seseorang.
"Kau cari apa?" Tanya Haifa. Gelabah semacam jek. "Tengah cari nama Alh---eh,tak! Tak! Aku cari bulu mata aku jatuh dalam surat-surat--"
Ahli SKIRLS pandang dia like, kau ingat kami buduh ke?"
"Fine. Aku cari surat dari Alham," ha,kan senang jujur. "Ni,dari Alham," lah! Patutlah tak jumpa surat dari Alham,Ulfah yang sorokkan. "Bagi aku,"
Sofiyyah rakusnya membuka surat itu.
Ni Arham. Aku tau kau suka kat aku. Save lah nom aku ni. 012345678. Terus mesej ye,sayang.
Sofiyyah apa lagi,terus save dan mesej terus si Arham ni. Buat apa lagi tunggu?
TheArhamhakmilik💕
Sofieybusuk: assalam Arham. Ni sofey ni. Ada apa awak suruh saya mesej😶?
✔✔seen,10.05 .Seminit selepas Sofiyyah menunggu,Arham tak balas pun. Dia bagi bluetick je.
"Mamat ni,bagi luetik je? Nasib aku sabar,"
Sedang seronok Haifa mengambil suratnya,tiba-tiba terpampam nama Haziq untuk dirinya. Dah kenapa?
Tak kesah surat lain. Surat ni yang kena baca dulu.
Tunjuk lagi bukti tentang geng BLP dan M.S.A..kita jumpa pulak minggu depan kat sekolah. Kalau ada maklumat penting,call. 012987644
Terus Haifa save contact.
Haziq Hazwan.
YOU ARE READING
The SKIRLS
AdventureAl kisah geng SKIRLS bertemu dengan geng Bulletproof di sekolah ..dan juga mereka bertemu dalam keadaan yang jauh berbeza. Geng Spy or Geng BLP yang win? Or something yang unexpected berlaku? Entah! p/s: Juga pernah dikenali sebagai Lagenda Geng SK...