Tahun 2020 (selepas 19 tahun berlalu)
Setelah 19 tahun berlalu, anak kembar pasangan Yazid dan Munirah membesar dengan sihat dan handsome jambu lagi tu yang kini sudah meningkat dewasa berusia 19 tahun dan si adik di beri nama Azzahri bin Yazid dengan panggilan Azz dan manakala abang nya pulak di beri nama Azilah bin Yazid dengan nama pangilan Azil oleh bapa mereka di mana dia telah menunai kan perjanjian pertama dengan menama kan nama Azzazil ke atas putera mereka Jika di cantum kan nama pangilan Azz dan Azil maka tercipta la nama 'Azazil'. Nama Azazil membawa maksud tersendiri di mana nama tersebut merupakan nama raja Iblis dalam kepercayaan Islam.
Azz dan Azil hampir serupa kalau di lihat kan dari segi rupa, cuma Azz mudah untuk nenumpah kan senyuman kepada orang sekeliling nya manakala, Azil pulak agak tegang dari segi muka nya dan jarang untuk senyum. Selain itu sifat ke dua kembar tersebut juga berlainan jauh panggang dari api, Azz seorang ya mudah tersenyum dan ramah dengan orang manakala si Azil agak kasar perilaku nya namun jauh di sudut hati dia sorang yang baik cuma perlakuan dan bahasa nya agak kasar semenjak bapa mereka meniggal dunia akibat kemalangan jalan raya.#Flasback (2 tahun yang lepas)
2 tahun yang lepas, kehidupan keluarga Yazid amat bahagia, mereka di kurnia kan kekayaan, kebahagiaan dan apa yang di hajat nya 17 tahun lepas semua tercapai. Azz dan Azil baru sahaja berumur 17 tahun dan masih bersekolah menengah tingkatan 5. Pada tanggal 21 Oktober di mana tarikh lahir nya kembar tersebut, cun jam 12 malam, Azil telah ber mimpi kan ayah nya meninggal dunia akibat kemalangan,"ayahhhhhh", jerit Azil lantas terbangun dari katil nya dengan muka berpeluh, Azil merasa kan mimpi tersebut benar benar berlaku
Jeritan Azil membuat kan Azz dan ibu bapa nya terbangun dari tidur lantas menuju ke bilik Azil.. "Azil kenapa nak", tanya ibu nya. "Azil mimpi abah mati kemalangan", jelas Azil. "Abah, esok abah tak payah turun kerja ya Azil takut kejadian itu benar akan berlaku", jelas Azil. "Azil, tak kan ada apa apa akan terjadi dekat abah, itu cuma mainan mimpi Azil saja", dah tidur balik , Azz pun sama ujar ayah nya. Sebelum masok ke bilik Azz cuba menenang kan Azil lalu dia menggengam tangan Azil seolah olah dia juga dapat merasa kan ketakutan Azil disebabkan oleh mimpi itu. "aku sumpah mimpi ini agak lain, aku dapat rasa kan seperti ia benar berlaku", kata Azil dalam hati . "Abang ni tak payah lah nak sumpah bagai, kan abah cakap mainan mimpi je", jawab Azz. "sumpah?!?, aku tak cakap apa apa pun", balas Azil. "Bukan abang cakap sumpah tadi, Azz dengar dengan jelas", jawab Azz tak puas hati. "Tak lah, Azil tak de cakap apa apa", balas Azil lagi. Azz cuma menganguk sambil buat muka pelik. "tadi aku dengar dengan jelas Azil cakap 'sumpah' tadi, tak kan aku dengar suara hati dia kot", bebel Azz sambil menuju ke bilik nya.
Ke esok kan hari nya, seperti biasa, Azz dan Azil berkemas untuk ke sekolah, ayah nya juga turut sama berkemas untuk ke tempat kerja, Hari ini pasangan kembar itu agak excited di sebab kan hari ini merupakan tarikh ulang tahun kelahiran mereka, seperti tahun sebelum nya, ibu bapa mereka kan membuat party hari jadi seperti di sebelah malam nya. Azz dan Azil di hantar ke sekolah oleh pemandu peribadi keluarga mereka manakala ayah nya membawa kereta sendiri ke office. Jam 9.00 pagi, Azz dan Azil di panggil keluar dari kelas oleh guru kaunseling. "Azz, Azill, kamu kena bayak bersabar ya, cikgu ingin menyampai kan sebuah berita kepada kamu berdua," ujar guru kaunseling tersebut dengan nada sayu, "kenapa cikgu, apa terjadi?", tanya Azil lagi dengan muka resah. "bapa kamu berdua kemalangan jalan raya dan meninggal di tempat kejadian", jawab guru kaunseling dengan sayu. Terdiam Azil mendengar kata kata guru kaunseling itu seperti tidak percaya mimpi nya menjadi kenyataan, sambil mengalir air mata Azz memeluk Azil yang sama sama dalam kesedihan.
Azil yang sekarang berumur 19 tahun mengesat air mata mengenang kejadian yang menimpa bapa nya 3 tahun yang lepas. Semenjak dari itu Azz dan Azil tidak pernah menyambut hari lahir besar besaran dan semenjak itu juga Azil mula berubah menjadi seorang yang kasar sifat dan percakapan seolah olah dia menya lah kan diri nya ayah nya meninggal.
"knock 3x", kedengaran pintu bilik Azil di ketuk, "masok lah, tak kunci" ujar Azil. Kelihatan sosok tubuh Azz memasuki bilik, "eh abang menanggis ke," tanya Azz sambil menuju ke arah kembar nya itu, "abang lagi ingat kejadian abah tu ke?, Abang Azil tak payah ingat la, tu semua bukan salah abang, takdir sudah menentu kan semua itu", ujar Azz memujuk Azil. Azil cuma mengangguk saja. "Haa ni nak ape datang bilik aku?", tanya Azil. "Hari ni abang balik hostel kan? Azz nak tumpang, boleh." tanya si adik dengan senyuman nya yang manis. "Yalah, petang nanti kalau aku gerak, aku bagi tau. Azz dan Azil belajar di sebuah University swasta yang sama.Mereka berdua merasakan jikalau duduk hostel lebih bagus kalau nak ke kolej dekat, kalau duduk rumah nak ke kolej agak jauh, belum lagi kalau jalan sesak, lagi pun ibu jarang di rumah jugak, selalu ke outstation atas urusan kerja, semenjak ayah mereka meninggal, ibu mereka yang mengambil alih syarikat sampai sekarang. Azz dan Azil bersetuju untuk duduk di hostel tapi berlainan bilik dan blok..............
(bersambung)
YOU ARE READING
Azz & Azil
Mystery / Thriller'Azz&Azil (Azzazil) merupakan kisah romance, mistis dan sedikit aksi, terdapat maksud dan kisah tersendiri di sebalik nama pasangan kembar tersebut. Azz & Azil merupakan sepasang kembar yang mistery, (akan di cerita kan pada chapter 2 or 3 n...