#Di pejabat tempat kerja Puan MunirahPuan Munirah termenung jauh sambil memegang gambar anak kembar nya, "masa ni Azz dan Azil baru berusia 16 tahun, masa party hari jadi mereka, kelihatan Azz dan Azil sangat gembira sekali, jelas sekali terpampang di muka mereka di dalam gambar itu sebelum Azil berubah menjadi seorang yang seperti sekarang " gumam Puan Munirah sendiri dalam hati mengenang kenangan masa lalu bersama anak kembar nya.
"Kringgg kringgg kringgg", kedengaran bunyi phone Puan Munirah berdering, terpampang nama Azil di screen phone yang sedang calling. "Hello, Azil. Assalamualaikum", jawab Puan Munirah. "Walalaikumalam mak, ni Azil nak cakap sesuatu ni, hujung minggu ni Azil mungkin tak balik, sebab Azil ada ikut aktiviti kelab
' photography ' ada buat aktiviti dekat air terjun", mungkin akan bermalam di sana,mak jangan risau, tempat tu tak jauh dari pondok guard, so kalau ada ape2 senang", ujar Azil.#Kelab Photography
Jam menunjukkan pukul 2.55 petang, kelihatan Azil tergesa gesa mengemas barang untuk menuju ke bilik kelab photography, Azil berlari dengan kelam kabut, menanda kan dia agak lewat kerana perjumpaan bersama ahli ahli kelab persatuan tepat pada jam 3.00 petang.
"Sorry, saya lambat", ujar Azil yang baru sampai di depan pintu bilik kelab Photography sambil tercungap cungap. "Tak pe masok lah, lain kali jangan buat lagi", ujar ketua kelab, Muhd Hadi Firash bin Razak atau pun lebih selesa dengan pangilan Hadi. Hadi merupa kan senior kepada Azil.Hadi seorang yang penuh dengan kata kata manis dan pandai bermain dengan ayat 'pick-up line'. Hadi cuba untuk mendekati Azil sejak dari tahun pertama Azil masok University masa orientasi lagi.Sesuatu yang lain pasal Azil yang membuat kan Hadi cuba untuk mendekati Azil.
"Kepada ahli kelab yang mengikuti aktiviti pada hujung minggu ini, anda harus menulis nama anda di dalam list ini dan jangan lupa, sedia kan barang yang patut kamu bawa untuk bermalam dalam hutan, satu lagi, trip ini juga bertujuan untuk memberi peluang kepada ahli ahli kelab untuk menunjuk bakat dalam photography, gambar gambar yang terpilih nanti akan di pamer kan dalam pameran anjuran University ini bulan depan". Ujar Hadi.
Setelah selesai perjumpaan kelab, mereka bersurai kecuali Azil yang masih mengemas barang barang nya dan juga Hadi. "Hei, budak junior, tak balik lagi ke?", ujar Hadi tesenyum senyum menuju ke tempat Azil. "Nak balik la ni, kemas barang kejap," balas Azil. "Haish, mana ni, hilang pulak, mesti Azil yang ambi kan?" tanya Hadi sambil membuat muka sengal, "ambik apa?", tanya Azil lagi. "Ambik hati saya, cia cia cia", jawab Hadi dengan bangga sendirian."Ha, ha" tak lucu, tawa Azil tidak ikhlas. "Dah lah, Aku nak balik ni", ujar Azil lagi. "eh, tunggu dulu, abang nak cakap ni, Sabtu ni jangan lupa k bawa apa yang patut, jangan lupa jugak loysen anti nyamuk, nanti merah pulak badan Azil yang putih melepak tu", perli Hadi. "Eleh, setakat nyamuk, sekali tampar dah penyek, ko pun boleh aku tampar sekali nk?", ujar Azil bergurau dengan Hadi. "Amboi garang nya, garang garang dia ni comel jugak", ujar Hadi lagi.
#Hari aktiviti kelab
Jam 8.00 pagi, "Masok bus berbaris, saya nk kira dan check nama anda semua", ujar Hadi kepada ahli ahli kelab nya yang sedang berbaris. Kelihatan Azil datang paling akhir sekali berada di barisan paling akhir. Setelah selesai barisan depan check in masok bus, kini giliran Azil pulak, " cepat la, abang penat lah," ujar Hadi kepada Azil. "Penat ? Baru kira orang dah penat?", balas Azil. "Tak lah abang penat kejar hati Azil, hahahha cia cia cia", jawab Hadi ketawa besar. "Hissh, makin lama layan mat poyo ni boleh naik gila", jawab Azil terus menaiki bus.
Azil duduk di bahagian tengah sekali, di ikuti oleh Hadi yang dah servey tempat sebelah Azil sebagai tempat duduk nya. "sini ade orang tak? abang duduk sini ye", ujar Hadi dengan berpura pura bertanya sedang kan dia tau tempat duduk itu kosong. "eh, ade, ade orang kat sini , tak tengok ke ade toyol tengah duduk kat sini?", perli Azil sambil tersenyum sendirian.
Tepat jam 9.00 pagi bus mula bergerak menuju ke destinasi. Azil melihat di luar jendela bus yang hanya memaparkan pemandangan pokok pokok hijau dengan semak samun, lalu tertelap. Azil tertidur keletihan. Hadi yang duduk di sebelah mengalih kepala Azil ke bahu nya agar Azil tidur dengan selesa. Setelah dua jam perjalanan, tiba tiba , "Hadiiiii...!", jeritan Azil terbangun dari mimpi........... (adakah Azil bermimpi masa depan tentang Hadi? Apakah akan terjadi kepada Hadi?... Bersambung)
YOU ARE READING
Azz & Azil
Mystery / Thriller'Azz&Azil (Azzazil) merupakan kisah romance, mistis dan sedikit aksi, terdapat maksud dan kisah tersendiri di sebalik nama pasangan kembar tersebut. Azz & Azil merupakan sepasang kembar yang mistery, (akan di cerita kan pada chapter 2 or 3 n...