15 Rahsia Keluarga

864 39 0
                                    

#Cuti Hujung Minggu

Dalam perjalanan pulang ke rumah , biasa nya Azz dan Azil akan pulang ke rumah 2 minggu sekali dan Azz selalu nya kan menumpang kereta yang di pandu oleh Azil.Azz mempunyai kereta juga tapi selalu nya dia tidak gemar sangat untuk memandu ke mana mana , biasa nya Azz lebih gemar menunggang skuter nya dan skuter nya kan di tinggal di hostel bila dia hendak balik menumpang Azil.

"Azz mungkin tiba masa kita bertanya dengan ibu perihal rahsia keluarga kita yang melibat kan ayah dan kemampuan yang kita dapat ni dari mana asal usul sebenar nya", ujar Azil kepada Azz smbil sebelah tangan nya menguis stering kereta dengan kuku nya

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

"Azz mungkin tiba masa kita bertanya dengan ibu perihal rahsia keluarga kita yang melibat kan ayah dan kemampuan yang kita dapat ni dari mana asal usul sebenar nya", ujar Azil kepada Azz smbil sebelah tangan nya menguis stering kereta dengan kuku nya. "Abang rasa ibu akan bagitahu hal sebenar nya tak pasal semua ni, ya lah kan selama kita hidup, kita tak pernah tahu dari mana kita dapat kelebihan yang orang biasa tidak mampu miliki, semua ini seperti cerita dongeng dan tak sangka benda sebegini wujud", balas Azz lagi dengan dahi yang berkerut memikir kan hal tersebut.

Setelah memandu hampir 40 minit dari kawasan kampus, akhirnya mereka tiba di perkarangan rumah,Azz turun dari kereta untuk membuka pagar rumah.Azil terus memandu memasuki perkarangan laman rumah dah terus mengatur pakir kereta.Kelihatan ibu sedang membuka daun pintu utama rumah menyambut kepulangan anak kembar nya dengan senyuman. "Ibu", ujar Azz dan Azil sambil bersalaman mencium tangan ibunya."Ibu dengar ada kejadian di kampus, masok berita.Ibu lega kamu berdua selamat" ujar ibu. " Ya ibu, ada sesuatu berlaku dkt kampus masa kite orang menyambut mingguan sukan di kampus, syukar Azz dan Azil tak pe pe", ujar Azz."Ibu jangan risau, selagi Azil ada, selagi itu Azil akan jaga adik", sambung Azil lagi.

Jam menunjukkan pukul 8.30 malam, biasa nya waktu sebegini merupakan masa untuk keluarga Puan Munirah makan malam.Sambil ibu menolong bibik menyediakan makanan untuk makan malam di meja makan, ibu mengarah kan bibik untuk memanggil pasangan kembar tersebut. untuk makan malam.Beberapa minit kemudian kelihatan Azz dan Azil menuruni tangga dan terus menuju ke meja santapan. Merekan memulakan makan malam dengn doa makan. "Ibu masak 'special' untuk anak ibu makan malam ni, ada ayam masak kicap favourite Azz dan Sambal timun kegemaran Azil", ujar Puan Munirah sambil menyeduk lauk ke dalam pingan Azz dan Azil.

" Wah, sedap nya ibu, lama x rasa masakan ibu" ,ujar Azz sambil meneguk air liur."Ya lah bukan selalu dpat makan sama macam ni, Azil makan lah, kenapa termenung lagi tu", ujar ibunya.Setelah habis makan malam,Azil memulakan perbualan nya dengan ibu mengenai perkara yang di cerita kan oleh Faris tempoh hari. " Ibu, mungkin sekarang masa nya untuk ibu cerita kan semua nya kepada kami perihal kebolehan kami, mengenai arwah ayah dan apa yang telah di laku kan nya sehingga membuat kan sesuatu tragedi berlaku sebelum ayah menunggal?", tanya Azil kepada ibunya dengan nada yang agak serius. " Untuk pengetahuan ibu lagi, kejadian letupan tempoh hari ada kaitan dengan semua ini, ibu kami perlu tahu perkara sebenar jika ibu tidak mahukehilangan", sambung Azz lagi sambil memandang ke arah ibunya dengan muka ingin tahu.

Puan Munirah menghela nafas panjang," Memandangkan kamu berdua sudah bertanya, sebelum ibu mencerita kan semua nya, ibu ingin bagi tahu kamu berdua bukan ibu mahu menyimpan rahsia keluarga kita ini lama lama, ibu cuma tidak mahu mengenang kisah silam lama dan ingin Azz dan Azil hidup seperti. manusia biasa, namun usaha ibu gagal, kebolehan Azz dan Azz semakin meningkat umur, semakin kuat. ibu dapat merasakan. Puan Munirah memulakan penceritaan nya dengan kisah ayah mereka berdua, iaitu suami Puan Munirah, Pak Yazid.Sebelum ayah meninggal, ayah pernah bercerita kepada ibu, bagaimana keluarga kita mendapat kekayaan dalam masa yang singkat, kebahagiaan dan semua yang di ingin kan untuk hidup bahagia sebagai sebuah keluarga dan kebolehan kamu berdua, semua nya ada kaitan dengan ayah kamu", ujar Puan Munirah.

"Sebenar nya, kekayaan kita dan kehidupan kita bukan lah hasil dari usaha, semua nya hasil dari jalan pintas ayah kamu membuat perjanjian dengan sesuatu yang bukan manusia.Kehidupan kita dulu sangat daif dan miskin sebelum kelahiran Azz dan Azil.Ayah kamu pernah membuat perkara yang tidak masuk akal dan bodoh tanpa memikir kan kesan di masa yang akan datang. Ayah kamu telah membuat perjanjian dengan sosok jin yang yang akan menunai kan semua permintaan nya, tanpa memikir panjang, ayah kamu terus bersetuju dengan syarat yang diberikan oleh jin tersebut."Ujar Puan Munirah lagi.

"Sama seperti yang pernah di ceritakan oleh Faris mengenai sosok makhluk tersebut", ujar Azz sambil memandang ke arah Azil."Apa syarat yanag di persetujui oleh ayah ibu?" Azil bertanya dengan rasa ingin tahu. " Tersapat 3 syarat yang harus di persetujui oleh ayah kamu iaitu, memberi uri bayi iaitu uri kamu berdua ketika lahir sebagai santapan nya, syarat ke dua pula memberi nama dengan nama Azazil iaitu nama kamu berdua, jika disatu kan menjadi AZZAIL yang bermaksud raja kepada iblis, dan syarat yang ketiga tidak di nyata kan lagi sehingga kamu meningkat dewasa", ujar Puan Munirah lagi.

"Syarat yang ke tiga, ialah jiwa/nyawa slah seorang daripada kami ibu", sambung Azil dengan nafas yang laju." Ba ba bagaimana kamu tahu mengenai syarat yang ke 3 itu, ibu langsung tidajk tahu, malah arwah ayah kamu pun tidak tahu", ujar Puan Munirah dengan nada terketar ketar mendengar syarat yang di bagi tahu oleh Azil. "Seseorang telah muncul dalam kehidupan kami dengan tiba tiba ibu, nama dia Faris, dia ditugas kan untuk menyampai kan syarat yang ketiga dan melaksanakan nya,Faris juga mempunya kebolehan seperti Azz dan Azil namun kebolehan nya jauh lebih kuat, Namun ada sesuatu yang mengawal jiwa Faris untuk. melaku kan segala kejahatan termasuk kejadian letupan di kampus tempoh hari", jawab Azz memberitahu perihal syarat ke 3 dan mengenai Faris.

Puan Munirah kelihatan sangat terkejut dan ketakutan jika kehilangan anak anaknya."Ibu minta maaf kerana tidak mencerita kan dari awal,kalau kamu tahu dari awal mungkin kamu dpat berjaga jaga dengan apa yang akan berlaku. " Ibu Azil rasa kecewa sangat setelah mendengar semua ini, semua apa yang kita kecapi selama ini dengan kematian ayah bukan lah hasil usaha ayah bahkan ia di peroleh dengan cara yang salah dan kami harus menerima balasan nya, ayah tidak fikir kan semua itu ibu?" dengan nada yang marah Azil agak marah dah sangat kecewa terus dia bangun dari meja makan dan masuk ke bilik lalu menghempas pintu dengan agak kuat.

Berlainan dengan sikap Azil yang kasar dan panas baran, Azz cuba untuk memahami ibu nya dan cuba untuk menenangkan ibu nya yang juga turut bersedih mendengar akibat yang akan ditanggung oleh Azz dan Azil disebabkan oleh perjanjian ayah mereka berdua. "Ibu, Azz bertekad untuk mengakhiri semua ini. Azz dan abang harus melaku kan sesuatu sebelum benda buruk yang lain akan berlaku" ,ujar Azz sambil memegang erat tangan ibunya. Setelah itu, Azz menuju ke bilik Azil untuk menenangkan nya.Keperibadian Azz dan Azil seperti api dan air, dimana Azz sentiasa menjadi air untuk menenangkan abang nya setiap kali Azil marah.Azz dan Azil bersetuju untuk menamatkan semua ini.

#Hari Kembali ke Kampus

Azz dan Azil meminta izin ibunya untuk pulang ke kampus.Azil meminta maaf kepada ibunya dan memeluk erat ibu nya, Azz juga turut memeluk ibu nya dengan erat, Puan Munirah berjurai air mata untuk melepas kan anak anak nya selepas kejadian di meja makan tempoh hari.Sebelum mereka berangkat pergi, Puan Munirah memberi sesuatu kepada pasangan kembar tersebut."Azz , Azil tunggu sekejap, ibu nak bagi sesuatu", ujar Puan Munirah lekas menuju kebilik dan mengambil sesuatu. " Azz, Azil ini loket permata batu Delima dan batu Nilam. Loket ini dari ayah kamu selum ayah meninggal dia ada bagi tahu ibu untuk memberi kan loket ini bersempena hari jadi kamu berdua yang ke 20, namun tidak sempat ayah memberi kan loket ini, ibu rasa bebaik nya ibu beri kepada kamu sekarang, hanya satu satu nya barang peninggalan kepada kamu berdua oleh ayah kamu" ujar Puan Munirah.Loket batu permata Nilam diberi khas untuk Azz dan loket batu permata Delima diberi khas untuk Azil.

(Bersambung, bagaimana kah Azz dan Azil akan mengakhiri semua itu dan apa yang akan berlaku seterus nya, stay tune untuk chapter seterus nya)

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

(Bersambung, bagaimana kah Azz dan Azil akan mengakhiri semua itu dan apa yang akan berlaku seterus nya, stay tune untuk chapter seterus nya)

Azz & AzilWhere stories live. Discover now