07 Sekali Lagi

1.5K 54 1
                                    


      Pada malam itu, selepas  makan  malam, semua ahli kelab berkumpul  dekat unggun api sambil menghiburkan malam mereka yang hanya di teman kan bunyi cengkerik dan burung liar di hutan, Ada membuka cerita seram,  ada yang menyanyi dan ada yang  memetik gitar.

        Jam menunjukkan pukul 10.00 malam,  hanya tinggal beberapa orang sahaja yang masih berjaga termasok Azil dan Hadi. "Yang masih berjaga jangan tidur lewat  pulak,  esok pagi kita ada aktiviti", ujar ketua Kelab, Hadi. "Azil, abang masok tidur dulu,  Azil tak mengantuk lagi ke?", tanya Hadi kepada Azil yang sedang duduk di unggun api sambil membelek belek gambar di camera nya. "Erm,  kejap lagi aku masok tidur,  aku nak delete gambar lama dalam camera  aku ni kjap",  balas Azil dengan mata nya tidak beralih dari screen  camera digital nya itu.

       Jam 10.30 malam,  Azil bingkas bangun dari kerusi dan menuju ke khemah Hadi sambil menguap membuka tirai khemah pelahan lahan, lalu Azil mengatur  posisi tidur nya.  Kelihatan  Hadi sudah nyenyak di di bawa mimpi, "letih sangat lah agak nya tu", ujar  Azil dalam hati dan tidak lama selepas itu Azil pun tertelap dari lena.

       Jam 3.00 pagi, sekali  lagi Azil terbangun sambil  berpeluh,  "Hadiiiii", jerit Azil terbangun dari tidur nya.Lantas Hadi bangun terdengar suara Azil memangil nama nya. "Azil,  kenapa  ni?, ni dah masok dua kali Azil panggil nama abang dalam Azil tengah tidur." Tak lah,  ko salah dengar kot,  aku cuma mimpi  buruk je",  balas Azil dengan suara yang teragak agak. "aku salah dengar ke tadi, macam betol  aku dengar  dia panggil  nama aku",  ujar Hadi dalam hati.sambil menguap."Dah la,  tidur balik",  balas Azil lagi lalu membaring kan badan nya kembali.

#Keesokkan hari nya

         Jam menunjuk kan pukul 7.30 pagi,  kelihatan  si Hadi sudah tiada di sebelah Azil."Awal jugak si poyo ni bangun,  pasal mimpi malam tadi takkan aku kena perhati si poyo ni lagi,  dia ni tak abis  dengan  nasib malang, ishh",  gumam Azil sendirian dalam hati,  lalu Azil membuka tirai khemah dan menjengok keluar, Azil menggigil kesejukan oleh  suasana  dingin pagi di hutan.

      Selepas mandi dan berkemas,  semua  ahli kelab menjamu sarapan pagi yang di sedia kan oleh  ahli kelab yang di tugas  kan oleh Hadi. Selepas  sarapan pagi,  ahli kelab yang lain pula ditugas kan untuk mengemas, mencuci periuk mangkuk. Usai sahaja tugas di selesai kan,  semua ahli berkumpul untuk  di beri taklimat ringkas oleh  Hadi untuk aktiviti  hari ini,
 
       "Okay pagi  ini kita akan memulakan aktiviti kita, semua ada bawa camera masing masing kan,  jadi saya nak kamu bergerak dalam kumpulan 3 orang satu group untuk menangkap gambar di sekeliling  kawasan hutan,  tasik dan taman orkid,  siapa yang gambar  di pilih nanti akan di jadi kan pameran yang di anjur kan oleh  University, dan pesan terkahir dari saya,  hati hati dan kembali ke tapak perkhemahan  sebelum jam 2 petang seban jam 3 petang kita akan bertolak balik ke University ", ujar Hadi kepada  semua  ahli kelab.

     Seperti  biasa Hadi hanya berdua dengan Azil melaksanakan aktiviti  tersebut,  Azil tidak dapat hendak menolak kerana dia harus perhati pergerakkan Hadi mengenang  kan mimpi nya semalam yang Hadi akan di timpa musibah lagi. "Jom destinasi first kita taman orkid,", pelawa Hadi. Dalam perjalanan  ke taman orkid,  pandangan  Azil tidak beralih dari pergerakkan  Hadi,  "eerm,  Hadi,  nanti kalau pergi kat tasik hati hati k", ujar Azil kepada Hadi. "Dah kenapa pulak?risau kan abang lagi ea?"  balas Hadi lagi mengusik  Azil. "Tak, aku pesan  ja supaya hati hati,  lagi pun  ko reti tak berenang?",  ujar  Azil sambil memgangkat kening nya. "Hehhe,  tak reti sangat",  ujar Hadi dengan tersengih sengih.

       Setelah 20 minit mereka berjalan menuju ke taman orkid, akhir nya Azil dan Hadi tiba di pintu gerbang  taman orkid yang sangat cantik sekali. Kelihatan di dalam gerbang tersebut  ber warna warni dengan  pelbagai sepesis orkid yang di tanam di situ.

     "Jom masok",  ujar Hadi dengan selamba menarik  tangan Azil masok ke dalam taman orkid.  Azil terpegun dengan kecantikkan taman orkid  di situ yang di jaga dengan  rapi. Kelihatan  rama rama berterbangan hingap ke kuntum bunga orkid. "Azil  mendekati nya untuk  mengambil gambar rama rama tersebut. Di samping  itu,  Hadi dengan  berhati hati menangkap gambar  Azil yang sedang sibuk menangkap gambar rama rama tersebut.

 Di samping  itu,  Hadi dengan  berhati hati menangkap gambar  Azil yang sedang sibuk menangkap gambar rama rama tersebut

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.


       " Azil dah ka? banyak gambar yang Azil tangkap? ", tanya Hadi sambil membelek gambar di camera nya. "Boleh la,  banyak view cantik  kat sini",  ujar Azil. "Kalau macam tu jom pergi tempat seterus nya, tasik tak jauh dari tapak  perkhemahan  tu, Azil tersentak mendengar Hadi mengajak nya ke tasik, kali ini Hadi tidak boleh leka dengan  tindak tanduk Hadi. Tanpa  berkata apa apa hanya mengangguk kan kepala,  Azil mengikut langkah Hadi menuju ke tempat  seterus  nya.

       Hanya mengambil masa  hampir  30 minit, akhir nya mereka tiba ke kawasan tasik tersebut. Kelihatan  Hadi sungguh  excited  setibanya di tasik tersebut. Keindahan suasan tasik tersebut membuat Hadi tidak dapat menyembunyi kan kegembiraan perasaan  nya melihat kawasan tasik yang sungguh  indah. " Happy sungguh si poyo ni tiba kat tasik ni,  dia ni aku tengok kadang kadang hansome jugak, eh apa yang aku merepek ni",  gumam Azil sendiri sempat menangkap gambar  Hadi.

       Sedang Azil membelek belek gambar yang di tangkap nya tadi di taman orkid,  Hadi dengan  berani nya menuju ke jeti tasik tanpa menghirau pesanan  Azil

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

       Sedang Azil membelek belek gambar yang di tangkap nya tadi di taman orkid,  Hadi dengan  berani nya menuju ke jeti tasik tanpa menghirau pesanan  Azil.  Azil yang leka menatap gambar di dalam camera digital  nya itu teringat dengan mimpi nya tentang Hadi semalam, "Ya Allah,  Hadi",lantas  Azil bangun mencari Hadi,  kelihatan  seseorang terkapai kapai di tasik berdekatan dengan jeti, tanpa melengah kan masa,  Azil  melepas kan camera nya dan terjun  ke tasik untuk menyelamat man Hadi yang nyawa nyawa ikan terkapai kapai.

         Hadi terbatuk batuk setelah Azil mengheret badan nya ke daratan,  sambil termengah mengah, "Azil,  terima kasih sebab selamat kan abang dua kali dah,  abang terlalu  leka dengan  keindahan tasik sehingga terpijak kayu di jeti yang sudah hampir  patah",  ujar Hadi terbatuk batuk."Ko ni,  aku dah pesan kan hati hati kat tasik", bebel Azil  terhadap  Hadi,  "tapi,  macam mana Azil tau benda buruk akan berlaku dekat abang?  Bukan sekali, dua kali dah, abang tak rasa ni semua kebetulan",  ujar Hadi lagi. "Nanti aku cerita,  tapi bukan sekarang, dah la jom balik ke khemah",  ajak Azil sambil memapah Hadi berjalan............ (bersambung)

Azz & AzilWhere stories live. Discover now