10 Siapa Faris? (Part 1)

1.2K 51 7
                                    

       Dalam perjalanan  Azz menuju ke cafe untuk berjumpa dengan Eton dan Syah, dari pandangan  jauh Azz melihat Azim  sedang berborak dengan  lelaki misteri tersebut. Kelihatan  mereka sangat rapat seperti  sudah mengenali diri masing masing.

       "Siapa lelaki tu eh?Azim kenal sangat ke dengan lelaki tu?",  gumam Azz sendirian sambil mengaru kepala nya yang tidak gatal.Dari jauh Syah melambai tangan ke arah Azz di meja paling belakang sekali di penjuru cafe. Tanpa menlengah kan masa Azz menuju ke meja  Eton dan Syah dengan muka kebingungan memikir lelaki misteri tersebut.

         "Wei,  Azz! pesal muka ko berkerut je dari jauh aku dah nampak dahi ko tu berkerut,  cuba lah senyum  sikit, kan manis", ujar Eton. "Tak de,  aku cuma teringat kan someone, Syah! ko ingat tak lelaki misteri  yang pernah aku cakap tempoh hari,  tadi aku tengok  dia cakap dengan Azim, diaorang macam kenal rapat je", ujar Azz

        "Kenapa pulak dengan lelaki  tu", tanya Syah. "Aku nak kena jumpa dia,  ada something  aku nak kena tanya dengan dia, penting", jawab Azz sambil mengatur kedudukan kerusi nya."Eh, penting  sangat ke?  Knapa dengan lelaki tu Azz?", sampuk Eton. "Susah aku nak explain tapi ini penting  sangat", balas Azz. "Ini ada kena mengena dengan kebolehan kau dengan  Azil ke?"  tanya Eton lagi. Azz mengangguk kepala nya. "Kalau macam tu,  ko mintak lah tolong  roommate ko si Azim tu",  balas Syah lagi.

      Azz menuju balik ke bilik dan mengaharap Azim sudah pun balik juga. Dalam pikiran Azz hanya lah pasal lelaki misteri  tersebut, siapa kah dia?, bagaimana Azim boleh mengenali  dia?. Setiba di pintu bilik,  Azz mengeluarkan kunci bilik dari kocek seluar nya dan membuka daun pintu  bilik dan kelihatan Azim belom  balik lagi.Terus Azz menuju  ke meja study untuk meletak beg dan buku buku lalu  terduduk  di kerusi sambil Azz termenung  jauh memikir kan lelaki misteri itu lagi.

      Azz tersentak dari lamunan oleh satu suara yang memanggil nama nya, "Azz, Azz", ko ni mengelamun sampai aku masok bilik pun ko tak perasan? Ko fikir  apa ni? ", ujar  Azim yang  baru masok bilik." Eh,  Azim,  bila sampai?,  tak dengar pun  Azim masok bilik? ", tanya Azz kebingungan." Tu lah,  mengelamun  lagi?, sampai orang masuk bilik pun tak perasan, dari tadi aku pangil Azz, Azz", jawab Azim.

      "Sorry lah,  Azz tak perasan Azim balik tadi,  ni, Azz nak tanya something  ni, tadi petang Azz ada nampak Azim berbual dengan seorang lelaki berdekatan dengan cafe campus, Azim kenal ke lelaki tu?", tanya Azz dengan wajah ingin tahu. "Oh,  tu kawan lama aku semasa kiteorang sama sama membesar  di rumah anak yatim dulu, nama dia Faris, dia menjadi anak yatim piatu ketika usia 5 tahun  lagi, ibu bapa nya meninggal kemalangan jalan raya, tiada saudara mara dan terpaksa di hantar ke rumah anak yatim piatu, 'Panti Asuhan Asnaf'

 "Oh,  tu kawan lama aku semasa kiteorang sama sama membesar  di rumah anak yatim dulu, nama dia Faris, dia menjadi anak yatim piatu ketika usia 5 tahun  lagi, ibu bapa nya meninggal kemalangan jalan raya, tiada saudara mara dan terpaksa di hantar...

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

#Faris (lelaki misteri)

      "Dulu kami berdua sangat rapat,  membesar bersama di rumah anak yatim tersebut sehingga lah 3 tahun kemudian, Azim di ambil sebagai anak angkat sebuah keluarga yang kini telah membesar kan Azim sehingga sekarang, semenjak  dari hari itu,  Faris dengan Azim terputus hubungan,  hilang khabar berita", cerita Azim mengenang  kisah zaman kanak kanak nya bersama Faris.

       "Azz kenapa nak tahu sangat pasal  Faris?", tanya Azim. "Ada someting Azz nak kena tanya dengan  dia,  penting sangat, boleh tak Azim tolong Azz untuk  atur kan perjumpaan  Azz dengan  Faris?", pinta Azz dengn bersungguh sungguh. "Boleh tapi dengan  syarat, Azz kena bawa Azim sekali", balas Azim lagi . "Ermm,  okay", Azz membalas dengan teragak agak.

#Hari perjumpaan  dengan  Faris

      Azz menghantar pesanan mesej ringkas kepada Azil mengenai pertemuan dengan  Faris pada hari sebelum nya.Namun ketika Azil menerima pesanan tersebut, Hadi yang berada di belakang  Azil turut terbaca mesej tersebut. Nak tak nak terpaksa Azil membawa si poyo Hadi yang asyik nak berkepit dengan Azil sejak kebelakangan ini.

       Tepat jam 3 petang,  Azz, Azim, Azil  dan Hadi tiba di tempat  untuk pertemuan yang telah ditetapkan oleh Faris. "Azim,  kenapa Faris ajak berjumpa di tempat macam ni? Ni bangunan dah lama tak de orang, nampak seram lah", ujar  Azz sambil memerhati  sekeliling . Tempat yang di tetap kan oleh Faris merupakan belakag blok bangunan  kosong yang lama di tinggal  kan di University.

      Beberapa minit selepas itu,  muncul kelibat Faris di depan mereka. Faris yang muncul dengan  wajah tenang tiba tiba mengelupur seperti  orang kesakitan dan berubah wajah menjadi bengis.  "Err Faris,  ko okay  ke?",  tanya Azim dengan nada kebingungan.

      "Azz dan Azil, telah lama aku perhati kan korang berdua", ujar Faris dengan suara garau nya,  sekali lagi, Faris mengelupur  kesakitan dan wajah  nya kembali seperti  biasa, "Azz, Azil tolong aku", ujar Faris sambil  memeluk tubuh nya seperti seorang  ketakutan, dan selang beberapa saat wajah bengis nya kembali. "Siapa kau?  Apa kau mahu?",  tanya Azil dengan  nada keras.

       "Aku datang  dengan  tujuan,  tujuan aku menyampaikan syarat perjanjian ke 3 yang  pernah  di buat oleh Yazid iaitu ayah kepada  kamu berdua suatu masa  dahulu dan aku juga harus  melaksanakan syarat tersebut", ujar Faris dengan  wajah bengis dan suara garau nya itu dengan  menarik nafas yang laju.
    
       "Syarat?, syarat apa?",  tanya Azz lagi.  "Tiba masa nya nanti korang akan tahu,  balas Faris lagi. Apa yang Azz dan Azil tidak tahu bahawa Faris juga mempunyai  kebolehan  luar biasa seperti  Azz dan Azil namun kebolehan Faris lebih kuat dari mereka berdua. Jika wajah  nya bertukar menjadi bengis,  Faris mempunyai  kekuatan yang luar biasa dan ia seperti dia mempunyai  dua personaliti di mana personaliti bengis nya itu di kawal oleh  sesuatu entiti. Selain itu,  Faris mampu menyalakan api dengan  hanya memetik jari nya sahaja, ya dia boleh  mengawal elemen api.

       Faris melangkahkan kaki nya setapak demi setapak ke hadapan menuju ke arah kembar tersebut cuba namun di halang oleh  Azim dan Hadi,  dengan sekelip mata Faris  melempar Azim dan Hadi jauh sampai ke semak dengan kekuatan nya sehingga menyebab kan Azim dan Hadi tidak sedar kan diri.

     Langkah Faris semakin mendekati kembar tersebut, Azil melindungi adik nya di belakang nya. Faris menyentuh bahu Azil sekali lagi wajah nya berubah  dari bengis  ke wajah seorang  yang dalam kesakitan  dan ketakutan, "Azil, korang harus tolong aku"...........

(Kenapa Faris meminta pertolongan dari pada kembar tersebut dan apa kah syarat ke 3 yang di nyata kan oleh Faris yang pernah dibuat oleh  ayah Azz dan Azil ? Dan saat Faris menyentuh  bahu Azil,dan sesuatu berlaku......  Tunggu sambungan nya part 2 di chapter  11)

Azz & AzilWhere stories live. Discover now