-LIMA-

36 5 0
                                    

Aku nampak dia lagi. Iffah. Ah, apa aku nak buat? Nak tegur dia dulu?

Nak tak nak aku pergi ke arah Iffah. Dia di depan aku jadi aku tak nak kejutkan dia. "If-Iffah..." aku memanggil. Tapi Iffah macam tak dengar aku. Jadi aku ke depan sikit.

"Iffah..." lagi sekali aku panggil. Kali ni Iffah memandang aku. "Ya..." OK sekarang nak buat apa?

"Nama saya Mia. Ingat tak kita jumpa semalam?" aku sedaya upaya memberikan senyuman paling mesra. Apa aku buat ni? Mesti dia ingat aku terlebih peramah sebab tegur dia dulu.

"Ya, awak dekat sinki semalam kan? Hai... selamat berkenalan." Iffah tersengih dan mengangguk. Aku pun tersengih.

"Saya rasa kekok sorang-sorang... hehe..." apa aku buat ni...? Nampak macam desperate sangat pula. "Biasalah, mula-mula. Umm... awak..." "Ya?" sekarang lebih jelas, aku memang desperate.

Iffah tergelak. Aduh, malunya aku. "Jom kita jadi kawan nak? Nanti awak tak rasa ketinggalan. Tapi... tu pun kalau awak nak." lagi sekali aku yang mula dulu. Aku takut nanti dah takde peluang nak cakap dengan Iffah.

Senyuman Iffah berubah... Kenapa? Dia tak suka aku ke? Oh, mesti dia tak suka orang bising. Dia ingat aku bising? Bagus Mia, takde siapa nak kawan dengan kau dah.

"Saya OK je. Cuma awaklah, awak nak ke kawan dengan saya?" Iffah pula menanya. Oh sebab tu ke dia teragak-agak nak kawan dengan aku?

"Mestilah saya nak!" alamak, aku dah malukan diri aku lagi sekali. Apa yang jadi kat aku ni sebenarnya?

"Maaf... Tapi kan saya yang tanya awak. Mestilah saya nak kawan dengan awak. Haa macam tu." aku tersengih lagi. Tak pasal-pasal Iffah nampak sikap tak betul aku ni.

Iffah tersenyum semula. Huhu, akhirnya. Seorang kawan. Lepas ni aku tak perlu pergi mana-mana seorang diri. Aku ada peneman.

"Tapi saya ni banyak kekurangan. Awak sanggup ke terima?" Iffah memandang lantai. Nampaknya dia terlalu rendah diri. Ni lagi teruk dari aku.

"Manusia tak sempurna. Saya pun banyak kekurangan. Tapi kalau kita kawan, kita boleh saling menolong. Dan... di sebalik kekurangan diri awak, pasti ada kelebihan. Saya pasti." tak sedar aku dah memegang kedua tangan Iffah. Aku nak bagi semangat je.

Iffah nampak lebih tenang. Aku gembira dia terima nasihat aku. Aku pun siapa lah nak bagi nasihat. Tapi kalau tunggu sempurna, takde siapa lah layak bagi nasihat.

"OK. Terima kasih Mia." Iffah tersenyum manis. Aku membalas senyuman dia. "Kawan?" aku menghulurkan tangan. Acah betul ni...

"Kawan." Iffah layan je perangai aku yang random ni.

Yeay... Eh, alhamdulillah... Aku dah ada seorang kawan.

-

"Baiklah, semua orang masuk ke dalam kumpulan yang dah ditetapkan. Jangan tukar-tukar ya. Tak payah berkepit dengan kawan sekolah rendah ke, kawan tadika ke. Kita datang sekolah baru sebab nak cari kawan baru kan?" seorang fasilitator lelaki bercakap di atas pentas. Nampak gaya macam ketua fasi.

Keadaan riuh-rendah. Semua orang sedang mencari kumpulan masing-masing. Ada yang dah bertindak macam ketua, memanggil anak buah. Bagus siapa yang ada ciri kepimpinan macam tu. Yang pastinya bukan aku.

"Kumpulan enam! Enam! Sini, sini!" aku mencari suara yang menjerit tu. Susah bila ramai orang menjerit serentak.

"Ni kumpulan enam ke?" aku terpaksa beranikan diri menanya. Kalau tak sampai bila-bila tak jumpa nanti.

"Ya... Eh!" budak perempuan yang aku tanya tadi menjawab. Rupanya... Iffah. Wah, kami satu kumpulan!

"Awak kumpulan enam juga?" aku dah tersengih sambil mengangguk. Macam ni lagi bagus.

BUTAWhere stories live. Discover now