Dan macam tu lah yang terjadi. Di mana semua ni bermula? Kenapa aku tak perasan?
Kenapa tiba-tiba hidup aku jadi macam ni? Apa salah aku untuk terima semua ni?
Aku terduduk. Intan dan Yana pandang aku serentak.
Intan nampak sangat takut, macam nampak hantu. Yana pula tersenyum sinis lepas tengok muka Intan macam tu.
"Mia..." Yana bersuara. Dia cuba dekati aku. Aku tak bergerak. Aku masih cuba fahamkan apa yang berlaku.
Ini semua mengarut! Aku tak boleh suka hati menghukum kalau aku tak tahu apa yang jadi sebenarnya. Aku mesti tanya dia!
"Kau OK tak?" Yana cuba menolong aku untuk bangun. Tapi aku boleh bangun sendiri.
Intan masih di situ. Pandang aku, langsung tak bergerak. "Kau dah tahu kan?" Intan kali ni berani tanya aku. Mata dia menikam mata aku. Aku pula yang takut.
"Aku dah cakap. Kawan kau ni pelik." Yana pula berbisik perlahan. Aku tak tahu Intan dapat dengar atau tak, tapi dia nampak menyampah dengan Yana.
"Mia, kawan kau kat sana tu pun sama je. Dia..." Yana terus berlari ke arah Intan. "Kau diam! Jangan berani cakap..." tapi Intan mengelak dari kena tumbuk.
"...suka kau juga! Dia pun tak betul!" Intan menjerit sambil cuba halang Yana dari tumbuk dia.
Kenapa dengan mereka ni?! Aku tak faham apa yang berlaku!
Tak, aku tak boleh terima apa yang berlaku!
Aku perlukan orang paling 'waras' sekarang. Iffah.
Aku cuba mendail nombor Iffah. Harap-harap dia masih boleh tolong aku yang hampir jadi tak waras ni.
"Mia..." "Iffah, tolong aku! Intan dan Yana bergaduh." aku rasa nak menangis dah. Aku tak boleh nak minta tolong mereka berdua.
"Aku dah cakap, ikut je Yana tu! Dia tahu apa yang..." "Dia pun tak betul, Iffah!" aku terjerit kuat. Intan dan Yana pandang aku serentak.
"Mak-maksud kau..." Iffah memang cepat tangkap. "Ya... tolong aku. Aku tak tahu nak buat apa ni." aku akhirnya menangis. Aku lemah untuk semua ni.
Intan dan Yana cuba mendekati aku. Tapi aku mengundur, bagi hint yang aku tak nak mereka dekat.
"Sebab kau... Mia tak nak kawan dengan aku!" Intan menengking Yana. "Kau pun sama!" Yana tak mengalah.
"Boleh tak korang diam? Bagi aku masa nak berfikir." aku tak tahu dari mana datang semua tu, aku cuma nak mereka diam.
Dan mereka diam. Aku perlu kosongkan fikiran. Konflik apakah ini?
-
Iffah terus datang dan bawa aku ke satu cafe lain, bukan yang tadi. Intan dan Yana dibawa sama, tapi dengan taxi lain. Iffah pula, mak dia tolong hantar.
Aku dah banyak susahkan Iffah. Dia tak merungut pun.
Aku bersyukur ada kawan yang sebenar.
Bukan nak cakap Intan dan Yana tak. Tapi aku rasa mereka ada niat lain. Dan dah terbongkar pun.
Kami berempat duduk di hujung sudut cafe. Aku cuba tak pandang Intan dan Yana. Iffah duduk sebelah aku.
"Mia, kau kena bertenang. Fikir elok-elok, jangan takut. Kau kena pandang mereka, dengan yakin!" Iffah berbisik sebelum kami mula berbincang.
OK, aku akan bertenang dan cuba positif!
"Kita terus straight to the point. Aku nak korang berdua cuba terangkan, macam mana korang berjumpa?" Iffah sebagai orang paling tenang bersuara dulu.
Aku kesiankan dia. Dengan berkerusi roda, dia sanggup datang tolong aku. Tu belum kira mak dia yang sanggup bawa kami ke sini.
Intan pandang Yana. Dia cuba nak bunuh Yana dengan pandangan dia, tapi mereka langsung tak cakap apa-apa.
"Aku dengan boyfriend aku dekat cafe. Mia pernah jumpa dia kat tempat sama." Yana pandang aku sekilas sebelum tunduk. Mesti rasa bersalah sebab tipu aku kan?
Aku nak diam je dulu.
"Lepas tu, tiba-tiba perempuan tak betul ni datang dan serang aku. BF aku tak tahu nak buat apa. Dia bagi tahu manager cafe." Yana masih teruskan penerangan.
"Kau jangan skip cerita ya! Aku serang sebab terdengar kau sebut nama Mia. Kau cakap...
'Aku nak cakap kat Mia aku suka dia. Tapi dia dah cakap aku banyak berubah. Mesti dia tak nak kawan aku dah.' Yana meluahkan perasaan pada Dani.
'Aku yakin dia akan buat macam tu. Kau memang suka dia ke?' Dani menanya. Layan kan je lah Yana.
'Yelah! Tapi suka ni lain dari sebelum ni... Aku rasa nak kahwin dengan dia...' muka Yana makin merah. Dia tak sangka dia cakap macam tu kat Dani.
Dani mencebik. 'Aku tak kisah, selagi kau kahwin dengan aku juga.' mereka tergelak.
'Kau ingat dia terima cara hidup macam tu?' Yana menggelengkan kepala. Dia tahu, Mia tak kan pernah setuju.
'Kalau dia kawan baik kau, mesti dia faham. Kau ada hak...' Dani tak dapat habiskan kata-kata sebab Yana dah terbaring atas lantai.
Dan aku pun tumbuk dia sampai jatuh. Aku tak tahan nak dengar dah." Intan menghela nafas lega. Semua dah jelas sekarang.
Aku hampir-hampir nak menjerit. Apa yang aku dengar sekarang ni, susah nak percaya. Sebab keluar dari mulut orang yang aku rapat.
Iffah nampak lebih berminat nak dengar cerita Yana sekarang. Oh ya, dia dah tahu pasal Intan...
"Ya, aku cakap macam tu! Tapi Intan pun balas lepas tu...
'Kau siapa?! Tumbuk orang tiba-tiba.' Yana bangun dan merenung tajam manusia di depan dia.
'Aku kawan rapat Mia. Kau cakap pasal dia kan?! Damia Ali?' manusia ni memang berani tumbuk orang yang dia tak kenal tiba-tiba.
Yana tersengih. 'Macam mana kau tahu?' nampaknya dia dah tumbuk orang yang betul.
Dani memang tak membantu. Hanya tengok drama yang berlaku depan mata.
'Sebab aku pun suka dia. Dan kau jangan cuba nak dekati dia macam tu!' tanpa takut dia berkata. Yana mencebik.
'Aku tahu kau pun macam orang lain. Nak cakap aku tak normal. Eh, kau ingat sebab kau lelaki, kau boleh suka Mia? Aku pun boleh lah! Aku dah suka dia dan aku dah lama kawan dengan dia. Kau mesti baru je.' Yana menjeling entah siapa yang mengaku kawan Mia tu.
'Aku...' dia terus menarik rambut Yana. '...perempuan lah.'
Yana menggosok kepala dia yang sakit setelah dilepaskan. 'Aku Intan, kawan rapat Mia yang dah lama suka dia, dari mula aku nampak dia.' Intan tersenyum sinis.
'Ha, kau pun sama!' Yana tepuk tangan pula. Tak sangka semua orang boleh tengok je apa yang berlaku. Manusia memang pentingkan diri.
'Tapi aku dah pilih dia dulu. So, get out from my way!' Intan sekali lagi tumbuk Yana. Dari pergaduhan kecil, terus jadi besar.
Akhirnya BF aku berguna juga, pergi panggil manager cafe." Yana mencebik bila teringat Dani.
Iffah jeling Intan sekejap. Tak pelik kenapa Yana tak perasan yang dia perempuan.
Intan memang nampak macam lelaki. Ini ke maksud tomboy yang aku pernah dengar dulu? Tak sangka Intan sampai macam tu.
"Sekarang... bagi tahu macam mana kau boleh suka Mia?" Iffah terus tanya Yana yang baru habis bercerita. Bagus juga, aku memang nak habiskan semua ni cepat.
YOU ARE READING
BUTA
SpiritualIslam Memang Islam ni satu agama seperti adanya agama-agama lain. Tetapi Islam tidak sesekali boleh disamakan dengan agama-agama lain. Memang ada syariat Islam yang kelihatan sama dengan cara pelaksanaan agama-agama lain. Tetapi tujuan pelaksanaan s...