Aku tak boleh duduk diam. Fikiran aku serabut sekarang.
"Maaf, mana bilik pesakit bernama Iffah?" aku terus menanya nurse di kaunter. Aku yakin aku sekarang ni nampak macam suami yang risaukan isteri dah nak bersalin.
"Sekejap ya cik. Cik boleh bertenang dulu." nurse ni macam nak kenakan aku pula waktu ni.
"Mia?" aku baru nak marah nurse tu, tapi dah ada orang panggil nama aku. Aku pusing belakang. Seorang wanita berumur...
"Mia kan? Mak cik ni mak Iffah." oh, aku tak tahu pun yang call aku tadi mak Iffah. Aku cuba senyum. Tapi kerisauan aku tutup senyuman tu.
"Maaf, saya lambat." aku bersalaman dengan mak Iffah. Aku nak jumpa Iffah sekarang tapi tak elok cakap terus macam tu.
Akhirnya mak Iffah bawa aku ke bilik dia. Dia nampak macam faham kerisauan aku. Mungkin Iffah tak serius sangat sakitnya. Sebab tu mak dia nampak tenang.
Ya Mia, kau kena tenang juga. Pak cik taxi tadi pun nyaris kena marah dengan aku. Kesian dia...
Iffah, kau buat aku risau dan kau buat aku sedih. Kau buat aku gelisah dan kau buat aku marah. Kau jauhkan diri dari aku, tapi tiba-tiba kau minta aku datang.
Apa yang kau nak?
"Mia, kita dah sampai ni. Mak cik minta Mia tarik nafas dulu ya? Jangan risau, Iffah baik-baik je." nampak sangat aku ni gelisah. Aku tak tahu apa masalah aku.
Aku rasa nak masuk dalam dan marah Iffah. Nak tanya apa terjadi sepanjang dua tahun lepas. Tapi aku tak boleh buat macam tu!
"Kenapa... kenapa dia nak saya datang?" aku berdiri tegak depan pintu. Pintu dah terbuka, tapi aku tak nak masuk. Tiba-tiba aku tak nak.
Mak Iffah hanya diam. "Mak cik pun tak tahu... Mia tanya lah dia sendiri." kami pun masuk ke dalam bilik Iffah.
Tiba-tiba aku rasa berdebar. Takut nak jumpa Iffah semula. Biasanya dia akan larikan diri apabila nampak aku.
Tapi sekarang, dia di atas katil hospital. Terlantar. Tak bergerak. Dia tak lari dari aku, tapi suruh aku datang pula. Memang pelik.
"Iffah, ibu keluar dulu. Ni, Mia ada kat sebelah Iffah." mak Iffah berkata sebelum keluar.
Aku tak sempat nak tanya Iffah tidur ke apa. Sebab dia tutup mata.
Mungkin dia takut nak tengok muka aku.
Aku tersenyum sinis. Marah. Aku mula rasa marah.
"Kenapa kau panggil aku datang? Bukan kau tak nak nampak muka aku?" aku duduk sebelah katil dia. Aku nak dengar semua jawapan dia.
Tapi mata dia masih tertutup. Dia masih bernafas. Tidur? Koma?
"Kalau kau dengar apa yang aku cakap ni, aku benci kau Iffah." aku mula tundukkan kepala. Tangan aku digenggam seperti penumbuk.
"Benci. Ya, aku benci! Kau tak hargai aku Iffah! Kau memang teruk! Kau tak layak jadi kawan aku! Kau tinggalkan aku, tiba-tiba! Kalau aku ada buat salah, kau patutnya bagi tahu aku! Tapi ni tak. Kau terus jauhkan diri. Aku tak tahu apa yang jadi. Aku langsung tak faham! Kau layak terima semua ni!!!"
Aku terpaksa berhenti. Tarik nafas dan lap air mata yang berjujuran. Iffah tak nampak semua ni. Dia tak dengar pun!
"Tapi aku sanggup tunggu kau datang. Tunggu kau datang dan cakap kenapa kau tinggalkan aku. Aku sanggup kawan dengan kau lagi, setelah apa yang kau buat kat aku. Aku sanggup!" aku memang tak boleh kawal perasaan. Aku tak faham dengan diri aku sendiri.
Aku diam je lepas tu. Menangis tak henti-henti. Semuanya dah terluah. Apa yang aku nak cakap kat Iffah dari mula dia buat semua ni.
Kepala aku diletakkan sebelah Iffah. Aku pegang tangan dia.
Aku masih menangis. Rasa sakit yang amat sangat ni, tiada siapa faham.
Sebab kebanyakan orang tak rasa ni satu masalah.
Tapi bagi aku, ini masalah besar. Sebab tu aku marah.
"Aku nak kejar kau waktu kat uni hari tu. Tapi kau lari dari aku. Dan aku langsung tak marah. Aku faham, aku layak dimarah."
Ya, kau layak dimarah.
"Aku tak sedih kau benci aku."
Ya, aku benci kau. Aku dah cakap tadi.
"Tapi... aku sayang kau sangat, Mia."
Tak, aku benci kau.
"Aku benci kau, Iffah..." aku mengangkat kepala untuk melihat Iffah yang sedang pandang aku. Mata dia dah tak tertutup.
"...tapi aku sayang kau." aku sambung. Memang dari hati aku, aku sayang Iffah.
Sebab dia kawan aku. Kawan baik dan sahabat aku.
-
"Aku sakit." Iffah pandang aku lagi.
"Ya, aku nampak. Kau terbaring kat atas katil hospital." aku bagi balasan yang jelas. Memang lah dia sakit, aku tahu.
"Mana mak aku?" Iffah menanya pula.
Aku mengangkat bahu. Dari tadi mak Iffah keluar sampai sekarang, tak nampak.
Suasana diam seketika. Aku tak tahu nak cakap apa lagi.
"Kau tahu ke aku sakit apa?" Iffah mula tanya semula. Oh, soalan yang aku nak tanya dia. Tapi dia yang tanya aku.
"Tak. Aku nampak kau macam agak sihat." aku menjawab. Takde luka atau darah kat mana-mana.
Iffah tersenyum. Dia menyelak selimut yang menutup sebahagian badan.
Aku hampir menjerit, tapi nafas aku tersekat.
Untuk beberapa minit, aku duduk dalam bilik ni dengan Iffah yang aku ingat sihat je.
Tapi dia takde sebelah kaki rupanya.
Aku terdiam. Tak tahu nak cakap apa. Memang tak dijangka.
"Apa terjadi...?" aku hampir mati sebab tahan nafas. Aku cuma tak boleh bernafas apabila nampak Iffah takde kaki sebelah.
"Accident." oh, aku betul rupanya. Dia memang accident. Tapi ni bukan masa untuk main siapa betul siapa salah.
"Ada sesuatu aku nak bagi tahu kau Mia." kali ni muka Iffah serius.
Aku bersedia untuk dengar apa yang dia nak cakap.
"Iffah? Mia?" pintu tiba-tiba terbuka. Mak Iffah rupanya.
"Macam mana? OK?" mak Iffah memang selalu nampak tenang. Tak pelik kenapa Iffah selalu macam tu. Tapi tak lah selalu sangat.
"OK, ibu. Terima kasih sebab call Mia." mak Iffah berjalan ke katil dan peluk Iffah. Buat aku rindu mak aku pula.
Tapi lepas tu aku pula dipeluk. Aku membalas pelukan.
Aku dengan mak tak serapat Iffah dengan mak dia. Tapi aku tetap sayang mak.
"Iffah dah bagi tahu Mia pasal tu?" mak Iffah tanya pula. Oh, mak Iffah pun tahu. Apa yang mereka nak bagi tahu ya?
Mula-mula muka Iffah nampak terkejut. Tapi lepas tu dia buat muka 'oh yang tu'.
Apa lah Iffah ni. Tadi dia yang cakap nak bagi tahu aku sesuatu.
"Mia, aku sebenarnya ada satu penyakit ni... sejak kecil." Iffah nampak teragak-agak. Aku terfikir. Sejak kecil?
"Jadi selama ni kau memang sakit?" aku betul lagi. Iffah cakap dia tak sakit dulu. Tapi dia tak boleh sorok dari aku.
"Tapi bukan serius sangat. Sebab aku dah lama kena." memang dia tak rasa apa-apa bila cakap macam tu?
"Sakit apa?" aku terlupa nak tanya apa jenis penyakit. Kalau tak serius sangat, mesti tak bahaya kan?
"Aku ada amblyopia."
YOU ARE READING
BUTA
SpiritualIslam Memang Islam ni satu agama seperti adanya agama-agama lain. Tetapi Islam tidak sesekali boleh disamakan dengan agama-agama lain. Memang ada syariat Islam yang kelihatan sama dengan cara pelaksanaan agama-agama lain. Tetapi tujuan pelaksanaan s...