chaptire cinq

26 5 17
                                    

Pada pagi itu satu sekolah dikejutkan dengan kedatangan mimi sebagai pelajar baru di sekolah itu.

gila apa perempuan tu masuk sekolah ni balik? Tak reti malu ke apa? sekumpulan pelajar perempuan yang melihat mimi memasuki perkarangan sekolah dengan riak wajah yang tenang seperti tiada masalah.

Eiman yang berada di sampingnya memandang pelajar-pelajar tadi dengan pandangan yang tajam sebelum pelajar-pelajar sebentar tadi berfangirling tak ingat dunia.

wah, tak sangka famous juga kau ye man kat sekolah sampah ni mimi memandang eiman dari atas ke bawah dengan senyuman kecil di bibir.

well eiman mengangkat bahunya acah seperti budak innocence.

eleh kau tak payah bangga sangat lah, kalau diorang tahu perangai kau yang macam setan tu mesti diorang tak suka kau punya kan? mimi mengangkat kening kanannya melihatkan wajah eiman yang mula masam apabila dipanggil sebegitu rupa oleh mimi.

.

nini, ada berita gempak kebaboom fia yang baru sahaja memasuki ke dalam kelas itu berlari anak bagi mendapatkan rakan-rakannya yang lain.

kau dah kenapa peah? Elok-elok la sikit jalan, dah macam apa entah. Nasib baik tak ada orang lain tengok aikha membebel melihatkan rakannya yang seorang itu.

ah, itu tak penting. Ada benda lagi penting dari cara aku jalan nafas yang tidak teratur diambil semula sebelum dirinya melabukan punggung ke atas kerusi plastik berwarna biru.

apa yang penting sangat ni fia? Macam Nampak hantu saja kau ni tegur ziqa yang dari tadi membuat kerja rumah yang masih belum disiapkan. Manakala Ida dan nini hanya memandang fia, menunggu percakapannya yang terhenti.

okay macam ni tadi aku Nampak mimi dengan eiman masuk bilik pejabat masa aku nak beli air kat mesin gedegang fia membuat muka bangga selesai berkata.

ouh wait WHAT?! ida, aikha dan ziqa memandang fia dengan mata yang dibesarkan.

betul tak tipu! Sumpah aku Nampak dua orang tu fia mengangkat tapak tangannya.

mak dia berani eiman bawa perempuan tu masuk sekolah ni ziqa yang sedang mencebik itu menerima jelingan dari gadis-gadis yang lain. Perempuan ni suka eiman lagi ke?

apa?... erm aku rasa mimi daftar kat sekolah ni lah dengan segera ziqa menukar topik.

I guess so. Perempuan tu memang berani tunjukkan muka dia and for eiman, aku rasa dia nak popular tu yang dia rapat dengan perempuan tu la agaknya ida membuat muka tak puas hati kemudian memandang nini yang tidak bereaksi disebelahnya.

aku pun rasa macam tu tapi apa sebab dia daftar sekolah ni semula? Like, is she insane? terherot-herot bibir fia memikirkan perkara itu.

let them be. Aku yakin tak sampai sehari and poof. She s gone nini yang dari tadi tidak bersuara tiba-tiba sahaja tersenyum lebar.

creepy gila kau ni aikha memandang nini dengan raut wajah yang jelas sekali ketakutan apabila mendengar ayat terakhir rakannya itu.

nini kau tak simpan dendam kan? Dia adik kau ida berkata. Sesekali matanya terarah pada ziqa yang masih menyiapkan kerja rumahnya.

but, dia tak satu kelas dengan kita memandangkan dia muda setahun dari kita. That is a good news right? ziqa segera mencelah apabila nini tidak membalas persoalan ida dan hanya tersenyum sahaja.

Mendengarkan percakapan ziqa, gadis-gadis yang lain hanya mengangguk sebelum aikha mengubah topik yang lain.

10.05a.m.

Situasi di dalam tandas pelajar perempuan,

oii kid, meet me at ferme personnelle du pÉre Sharp on 00.00 satu suara bergema dari dalam tandas itu membuatkan mimi yang berada di dalam tandas itu tersenyum sinis.

long time no see mimi tertawa kecil melihat figura dihadapannya.

aku tunggu kau. we have to finish what you start, mimi suara figura itu bergema sebelum dia menghilang disebalik pintu keluar/masuk tandas perempuan itu.

oh my, what a strong person now Mimi yang masih berada di dalam tandas itu tertawa dengan kuat.

.

seminggu kemudian,

berita tergempar, satu kes pembunuhan telah berlaku. Mangsa dipercayai diseksa terdahulu dengan sejenis senjata tajam yang masih belum dikenal pasti sebelum mati kerana kehilangan darah yang banyak. Menurut laporan, suspek kes tersebut masih lagi berkeliaran. Itu sahaja lapo- suis televisyen tersebut ditutup oleh seorang wanita yang agak berusia.

awak ni asyik tengok tv saja, tak boleh ke tolong saya kat dapur tu? Tolong jaga anak pun jadi lah tangan wanita itu dicekakkan di pinggang. Dahinya berkerut memandang si suami yang dari tadi hanya baring sahaja di atas sofa yang berwarna unggu itu.

alah awak ni, nanti lah saya tolong. Tepi lah orang nak tengok berita pon tak senang kata si suami yang kini bangkit untuk menghidupkan kembali suis televisyen tersebut.

eeeee dia ni, bencilah aku macam ni. Buat anak saja reti, jaga tak nak. Penat lah aku macam ni, semua kerja aku buat- perlahan-lahan suara wanita itu hilang saat langkahnya kembali diatur memasuki dapur kecilnya.

.

weyh dah seminggu aku tak Nampak mimi. Mana dia hilang? kata fia yang baru saja tiba ke kelas itu.

lah, kau tak tengok berita ke? persoalan ida menerima gelengan dari fia.

semalam pemberita cakap ada seorang pelajar sekolah kita mati ziqa mencelah apabila kerja rumahnya yang tertangguh selama dua hari telah disiapkan.

ha? Seriuslah siapa budak malang tu? fia menyoal kembali. Beg yang digalasnya diletakkan di tepi meja.

mimi. Mayat dia orang jumpa dekat ladang khinzir aikha bercakap dengan nada suara yang perlahan agar tidak didengari walaupun hakikatnya tiada siapa selain mereka berlima di dalam kelas itu.

what a poor girl nini bersuara sambil matanya terarah pada fia yang masih tercengang dengan berita yang diterima olehnya pada pagi itu.

L'amitieWhere stories live. Discover now