PJ. VI

1.4K 272 77
                                    

"Tak mungkin,"

"No way."

"Tak mungkin,"

"No way!"

Riwon berguling-guling atas katilnya, sudah sejam berlalu dia seperti itu. Bahkan, semut dah naik muak dengar Riwon asyik cakap perkara sama.

Dia masih memikirkan kata-kata Prof. Jaemin sewaktu dalam kereta tadi. Jiwanya meronta dan ingin enyah saja dari bumi. Sains? Riwon memang tidak suka sains. Tapi, apakan daya dirinya.

Dialah satu-satunya, harapan papanya. Papa nya berharap, salah satu dari kedua anaknya itu akan mengikuti jejak langkahnya menjadi saintis. Tapi, harapan itu punah apabila Rowoon menjadi ahli politik.

Riwon anak yang baik dan penurut. Dia tidak mahu memberontak, sebab itulah dia terpaksa ambil jurusan astronomi. Walaupun, minat belajarnya itu tiada.

Tapi, pelik. Riwon yang tidak belajar itu sentiasa lulus. Tinggal setahun lagi, Riwon akan tamat pengajiannya. Tak study tapi pandai. Ada sesiapa mahu bertukar otak dengan Riwon?

"Huwaaa! TAKNAK—! ADUH" Riwon yang berguling atas katil itu jatuh tergelupuk atas lantai biliknya. Siapa suruh, dah tua bangka nak manja bagai.

------

"Hey, Dino!" Riwon duduk di sebelah rakannya Dino.

Bersama dengannya juga, Yuqi dan Somi. Waktu rehat mereka mengisi perut di cafe kuliah. Tak lama kemudian, Mark datang.

"Kau nampak runsing je ni, kenapa?" Tanya Somi.

Dino melepaskan keluhan berat.
"Assignment." Jawabnya lemah.

"Tak apa Dino, aku faham kau. Pelajar Paleontologi HAHAHA." Mark ketawa kuat. Dia tahu apa yang membuatkan Dino terganggu.

"Stop call me by that name, Marky!"

"Dino tu comel apa. Sesuailah dengan kau, kau sendiri juga kaji Dinosaur." Kata Mark.

Dan memang betul, Dino ambil jurusan Paleontologi. Menhkaji rangka-rangka dinosaur- haiwan yang sudah lama punah itu. Bahkan, terlebih dahulu wujud berbanding manusia.

"Aku benci dinosaur kau tahu!"

"Tapi, kau kaji rangkanya."

"Tetap juga, aku tak suka!"

"Haish, Dino... Dino.."

"Lee Chan, bukan Dino! "

"Yalah tu, Lee."

"Kau pun Lee, Mark Lee."

"Hey, dahlah kamu berdua. Asyik bertekak, aku dah nak pekak tau!" Marah Yuqi, dia duduk di antara Mark dan Dino.

"Oh ya, Riwon. Tadi aku dari pejabat. Prof. Na ada pesan, suruh kau datang bilik dia." Mark bersuara semula.

"Bila Prof suruh kau?" Tanya Riwon memastikan, dia lupa.

"Erm- dalam 30 minit yang lalu." Mark menggaru kepala yang gatal ketularan kutu dinosaurnya si Dino.

"MARK LEE GILA! KENAPA BARU BAGITAHU! HABISLAH AKU LAMBAT AKU SALAHKAN KAU!" Riwon berlari menuju ke pejabat.

"I smell something fishy~ " Dino menyuarakan isi hatinya, dia rasa ada sesuatu yang terjadi antara Riwon dengan Professor Jaemin.

"Aik? Dinosaur boleh menghidu eh?" Mark mengusik Dino lagi.

"SUDAH JANGAN MULA LAGI, TAK BOLEHKAH AKU MAKAN DENGAN TENANG!" Yuqi marah sebelum Mark dan Dino bertekak lagi, dia beri amaran awal.

➳❥ tbc

vomments tau! sesiapa tak tinggalkan jejak, jaemin ikat dipokok pisang kasi makan buaya! nuah 😂 makanya, silent readers harus bekerjasama! 


Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.
[V] Professor. ✔Where stories live. Discover now