BAB 8

187 31 27
                                    

Hanis membelek - belek baju yang dipakainya di cermin. Tudungnya diperkemaskan sekali lagi. Sudah hampir setengah jam dia berdiri di situ menilik dirinya.

Kalau boleh, dia hanya akan memakai pakaian yang biasa dan terlalu menarik perhatian. Tetapi, apabila memikirkan rakan - rakan mama dan ayahnya yang akan menjadi salah seorang tetamu pada hari ini, terpaksa jugalah dia memakai pakaian begitu. Tidak mahulah dia memburukkan reputasi kedua orang tuanya itu.

Tok! Tok!

Hanis berpaling. Kelihatan seorang lelaki berada di muka pintu memandangnya. Hanis tersenyum senget sebelum berpaling kembali menghadap cermin. Lelaki itu berpeluk tubuh, tetap berdiri di situ.

"Kau yakin dengan apa yang kau tengah buat sekarang ni?" Lelaki itu bertanya membuatkan Hanis tertawa kecil.

"Kau tak percayakan aku?" Pertanyaan Hanis membuatkan lelaki itu menggeleng beberapa kali.

"Aku tahu kau boleh buat. Tapi, aku takut kau tak dapat kawal reaksi kau depan mereka nanti." Senyuman Hanis menjadi lebar. Dia memandang lelaki itu penuh makna.

"Kau sendiri tahu aku siapa, bukan? Ini Hanis Suraya lah. Aku sudah buat kerja ni lama. Jangan risau, selagi mana mereka berada di posisi mereka dan rancangan berjalan seperti yang dirancang, kita selamat." Lelaki itu mengeluh lemah apabila mendengar jaminan Hanis itu.

"Aku akan pegang kata - kata kau nanti. Kalau ada apa - apa yang tak kena, tolong terus beritahu aku." Hanis mengangguk tanda setuju.

"Aku tahu. Kita kena pastikan rancangan ini berjaya. Percayakan aku." Lelaki itu mengangguk sebelum ingin berlalu dari situ.

"Aku percayakan kau. Turun cepat sikit, Dato' dengan Datin sudah lama tunggu kau tu." Lelaki itu berpesan sebelum hilang dari pandangan mata gadis itu.

Hanis tersenyum puas apabila melihat penampilannya di cermin itu. Namun, senyumannya sedikit kendur apabila matanya hinggap pada bingkai gambar yang menempatkan foto mama dan ayahnya. Dia mengeluh lemah.

"Maafkan saya, Dato' Yahya, Datin Maria." Serentak itu, gambar itu dijatuhkan menghadap ke atas permukaan meja itu. Gadis itu melangkah keluar dari biliknya dengan penuh yakin.

Sesi lakonannya bermula!








"Keadaan korang dekat sana macam mana? Semua sudah sampai termasuk keluarga Imani?" Aisya mula berhubung dengan ahli pasukannya melalui alat komunikasi.

"Yang lain sudah bersedia menerima arahan. Cuma, keluarga Imani masih belum tiba. Jalan sesak kut." Kedengaran suara Ejen Zackwan di talian. Yang lain juga menjadi hairan dengan kelewatan ketibaan keluarga itu.

Arif sudah terjenguk - jenguk di pintu masuk kediaman Dato' Yahya itu, bagaikan menatikan kehadiran seseorang. Imran menyikunya perlahan apabila melihat Arif yang bagaikan tidak sabar - sabar untuk bertemu Imani. Bukannya mereka tidak bertemu di sekolah. Ini macam tak pernah bertemu selama 10 tahun!

"Haih, Arif. Kamu ni sudah kenapa? Dari tadi terjeling - jeling dekat pintu masuk tu. Tunggu siapa?" Arif terus berpaling ke arah ibunya sambil tersengih. Duduknya dibetulkan kembali.

"Tak ada apa, ibu. Takut nanti ada posmen hantar barang saja. Hahaha..." Semua ahli keluarganya yang berada di meja bulat itu memandangnya pelik. Imran menggeleng lemah sambil menepuk dahinya.

"Abang Arif salah makan ke pagi tadi?" Adiknya, Iman bertanya sambil menyengetkan kepalanya. Takut juga dia melihat sifat abangnya yang tiba - tiba luar alam itu. Kena sampuk jin mana ni?

"Mana adalah. Abang makan sarapan yang ibu masak itulah. Nak makan apa lagi?" Arif segera menafikan kenyataan adik perempuannya itu. Iman memandang Arif dengan lebih dekaf, membuatkan Arif berasa takut dan tidak selesa pada masa yang sama.

Secret Identity : MEMORY [BOOK 2]Where stories live. Discover now