Part 13

80 13 2
                                    

Cinta Luar Biasa Si Tunduyutung
BY : TESCY DESCY
Rekaan semata mata
Slowly Update

Part 13

“Aikk.. Ada apa angkol?” - Tunduyutung tanya bapa si Maya.

“Utung!! Apa yang kau bikin sama si Maya!!!” - Aikkk.. Marah pula bapa si Maya. Heran si Tunduyutung.

“Apa yang sia buat, angkol? Tiada apa-apa bah sia buat sama dia.”

“Tu si Maya macam urang gila lagi di rumah!! Nangis-nangis mahu minta kahwin kau!! Dia mahu bunuh diri lagi, kalau kau tidak kahwin dia!! Apa kau bikin sama anak sia haa!! Kau sudah lah porogol!! Kau pakai lagi ilmu mahu kasi gila anak sia!!!” - Panjang libar lah bah bapa si Maya marah si Tunduyutung.

“Sumpah, angkol. Sia tiada buat apa-apa bah sama si Maya. Buat apa juga sia mahu buat macam tu.” - Tunduyutung jawab bagus-bagus.

“Bagus kau pigi buka tu, yang kau hantar-hantar sama dia!! Sia tidak mahu kasi kahwin anak sia sama urang misikin macam kau!!! Puiiii!! Tidak sadar diri punya budak!!!!” - Bapa si Maya buang saja ludah dia di dapan rumah durang si Tunduyutung.

“Angkol, sia masi waras bah. Sia bukan bomoh mahu hantar-hantar barang tidak bagus sama si Maya. Sia sadar diri juga bah angkol, kami ni misikin. Tidak juga sia ni parana simpan hati mahu kahwin anak urang kaya sini kampung.”

“Kau tingu lah Utung!! Kau tidak akun pigi hantar tu barang sama si Maya, sia halau kau dari ni kampung!!! Misikin, tapi porogol!!! Puiiii!!” - 2 kali sudah bapa si Maya buang ludah di dapan rumah durang si Tunduyutung.

Tunduyutung diam-diam saja. Malas si Tunduyutung mahu jawab apa-apa. Tunduyutung tahu juga yang dia tidak salah. Jadi, si Tunduyutung tidak juga ambil kisa apa yang kana cakap.

Bapa si Maya sama tu urang-urang kampung yang ikut bapa si Maya, pulang pigi kampung dapan. Tunduyutung pigi sambung lagi buat kerja dia sambil diam-diam. Mama sama adik-adik si Tunduyutung pun diam-diam saja.

#Ke-esokkan Hari.

Ribu di kampung dapan, bila orang kampung dapat berita. Bapa si Maya tiba-tiba sakit. Mati sa’balah badan bapa si Maya. Masa bapa si Maya turun dari katil, tiba-tiba bapa si Maya jatuh. Dari sana, terus palan-palan badan bapa si Maya pandai bingkuk. Lapas tu tidak buli guyang sudah tu badan di sebelah kanan.

Durang si Tunduyutung tidak tahu apa-apa masalah di kampung dapat. Tiba-tiba mama si Maya pigi rumah durang si Tunduyutung. Mama si Maya mahu minta bikin ubat sama mama si Tunduyutung.

Ngam-ngam mama si Tunduyutung baru siap jamur padi. Mama si Maya bawa mama si Tunduyutung mahu pigi sana kampung dapan. Mama si Tunduyutung pigi saja, biarpun dia tidak basar hati mahu tulung. Sakit gia hati mama si Tunduyutung, pasal bapa si Maya cakap si Tunduyutung macam-macam.

“Ayaaa… kanapa dia jadi macam ni?” - Mama si Tunduyutung tanya mama si Maya.

“Dia jatuh dari katil tadi. Terus tiba-tiba di dia macam ni.”

“Odoiii… Kalau ni sakit, sia tidak pandai bikin ubat dia ni. Bawa dia pigi rumah sakit.”

“Takan lah kau tidak tahu ubat dia?”

“Siou, mimang sia tidak tahu ubat dia ni. Siou.”

Terus nangis mama si Maya macam ka’matian laki. Bapa si Maya pun nangis-nangis tingu mama si Tunduyutung. Mama si Tunduyutung terus keluar dari rumah durang si Maya, mahu pulang rumah.

Mama si Tunduyutung tidak mahu kasi tahu mama si Maya, yang bapa si Maya kana sumpahan. Bahh.. Sa'malam bapa si Maya pigi buang ludah dia gia di dapan rumah durang si Tunduyutung. Jadi, sakit bapa si Maya, datang dari sumpahan atas ka’jahatan bapa si Maya sendiri.

Cinta Luar Biasa Si Tunduyutung Where stories live. Discover now