Part 19

64 8 0
                                    

Cinta Luar Biasa Si Tunduyutung
BY : TESCY DESCY
Rekaan semata mata
Slowly Update

Part 19

#Ke-esokkan Hari. Hari ke4.

Tunduyutung rasa tidak sihat. Macam si Tunduyutung rasa, dia demam. Tapi, si Tunduyutung paksa juga mahu ikut tu lelaki tua mahu pigi kurik-kurik sampah. Mahu butul si Tunduyutung pulang kampung, jadi si Tunduyutung tidak kisa mahu pigi kurik-kurik tong sampah.

Kana tingu-tingu bah si Tunduyutung pigi kurik-kurik sampah. Banyak juga hasil tin-tin, botol plastik sama kutak-kutak si Tunduyutung dapat. Ada tu lelaki tua bagi si Tunduyutung karung, ada juga tampat si Tunduyutung mahu simpan hasil sampah dia.

Panat 1 hari si Tunduyutung jalan, durang pigi cari tampat mahu rihat-rihat. Tunduyutung tidak rasa lapar, pasal si Tunduyutung demam gia. Haus saja si Tunduyutung rasa. Tapi Tunduyutung diam-diam saja. Durang si Tunduyutung pigi duduk rehat sana balakang kadai. Tunduyutung kasi lapis saja tu lantai pakai kutak. Baru si Tunduyutung pigi tidur. Tidak larat sudah si Tunduyutung mahu kasi kimik tin dia.

"Anak wagu. Anak wagu." - Tu lelaki tua kasi bangun si Tunduyutung. Tunduyutung buka juga mata mahu tingu tu lelaki tua.

"Nahh.. Makan." - Sambung lagi tu lelaki tua cakap sama si Tunduyutung. Tunduyutung tingu tu makanan dari tangan tu lelaki tua.

"Eee.. Kau makan lah angkol. Sia mahu tidur."

"Bangun lah. Kita makan sama-sama. Sia tingu kau ni, macam kau sakit ni tahu."

"Tidak lah angkol. Kau makan saja."

"Mari, kita makan sama-sama. Sia tahu kau lapar. 1 hari kau tidak makan. Mari, kita makan sama-sama. Baru kau makan ubat. Ada sia bili ubat untuk kau ni."

Tunduyutung bangun juga mahu duduk. Tunduyutung tingu tu makanan. Punya main sadap tu makanan dalam tapau si Tunduyutung nampak. Nasi putih, ada ikan guring, ada telur masin sama sayur. Terus si Tunduyutung talan saja air liur dia.

"Bahh.. Mari kita makan. Nanti kau makan ubat. Baru kau rihat."

Tunduyutung terharu, bila dia kana ambil barat juga sama ni urang tua. Macam lelaki gila saja bah tu urang tua si Tunduyutung nampak. Tapi, bila tu urang tua risau pasal si Tunduyutung. Macam orang normal juga kana nampak bah tu urang tua.

Tunduyutung makan sambil diam-diam saja. Durang dua share-share tu makanan. Sikit saja tu urang tua makan. Si Tunduyutung kana suruh makan banyak-banyak. Siap si Tunduyutung makan, Tunduyutung kana bagi panadol. Sudah si Tunduyutung makan ubat, Tunduyutung sambung tidur.

Macam si Tunduyutung rasa selesa mahu tidur, lapas saja dia dapat makan nasi. Masa si Tunduyutung tidur tu. Macam mamai-mamai sudah si Tunduyutung rasa. Tunduyutung dingar tu urang tua macam nyanyi-nyanyi. Macam lagu dulu-dulu si Tunduyutung dingar. Macam lagu yang selalu bapa si Tunduyutung selalu nyanyi dulu-dulu.

Tunduyutung mahu cuba buka mata dia. Tapi si Tunduyutung rasa mata dia macam barat butul mahu buka. Palan-palan semua bunyi-bunyi bising yang ada di sekeliling durang si Tunduyutung, hilang dari telinga si Tunduyutung. Te'lena di buai mimpi sudah si Tunduyutung.

#Hari ke5

Tunduyutung rasa ada okey-okey sudah demam dia. Tunduyutung ikut lagi tu urang tua pigi kurik-kurik sampah. Durang dua bukan jalan sama-sama. Tunduyutung kana suruh pigi sana sa'balah bangunan, tu orang tua pigi sana sa'balah bangunan.

Lain lagi tampat durang dua pigi. Tunduyutung pun tidak tahu dia di mana sudah durang berada. Sampai mana durang jalan, durang cari lagi tampat baru mahu kasi jadi tampat tidur. Tunduyutung tidak peduli orang-orang sekeliling dia. Orang nampak si Tunduyutung macam orang gila.

Cinta Luar Biasa Si Tunduyutung Where stories live. Discover now