Bebalik pada ambuyat, korang boleh je follow aku untuk pergi ke booth Antarabangsa semasa International students kuis day. Ada quiz negara diorang, ada makanan traditional diorang and the best thing ialah sabah dan Sarawak join sekali termasuk negeri lain mengikut kehendak sesebuah persatuan kat kuis. Jom join, memang best. Next sem kalau boleh la. Sem ni tiada rasanya. Tapi sem depan akan ada.
Pada zaman muda la kita kena nak establish cross cultural understanding supaya bila besar kita boleh relate kepada sesuatu isu yang berlaku dan membuat kesimpulan. Mengetahui budaya orang lain adalah perkara yang baik manakala mengetahui budaya sendiri ialah penting dan no 1. Baru boleh bertukar budaya. Ini yang dinamakan akulturasi. Ia bermaksud budaya asing terserap dan kita accept budaya tu. Tetapi ia tidak effect budaya asal.
Dalam islam juga mengalakkan pertembungan budaya. Budaya Islam telah bertembung dengan Arab, Parsi, India, China dan Turki. Di Tanah Melayu juga ada seperti pertembungan budaya Kesultanan Melaka dengan seluruh semenanjung, Kesultanan Brunei dan Kalimantan, Kesultanan Acheh dan seluruh sumatera dan juga pulau pulau di Jawa di bawah Kesultanan Demak dan Jepara. Banyak saja perkara yang mudah dalam agama dan agama ialah senang. Kadang2 budaya itu yang agak susah tetapi tidak pada agama kerana agama lah yang mengalakkan pertembungan budaya itu sendiri. Ia perlu dikembangkan dan tidak distatikkan (jumud).
Sekian
YOU ARE READING
Faris Note 7
Non-FictionStory of Faris through semester 4 of degree. Eventhough the story can be mix of Wattpad and study life. This shows that Faris determined to fight for Wattpad and stand with his studying life.