Ep 92 Usrah Perdana 1

0 0 0
                                    

Ustaz memberitahu tajuk tentang di balik kesulitan ada kesenangan. Konsep ini boleh diaplikasi oleh semua org islam. Point dia ialah jangan putus asa kepada tuhan seperti golongan jabariyyah yang mengeluh dengan perkara yang ada, belajar kesusahan demi kejayaan, covid19 kesusahan yang ada nikmat akan datang, seseorang muslim kena pegang, kesenangan ada selepas kesusahan. Sebut alhamdulillah atau inalillah akan ujian kerana ia menunjukkan kita sabar. Ustaz cerita tentang bencana banjir yang dia telah hilang harta benda semasa banjir. Bukan senang mengalami bencani banjir. Akhirnya ustaz telah di tolong oleh  kawan dan bantuan luar. Kena banyak tawakkal kepada Allah contoh ada pelajaran atas talian. Kita kena iktiar dan tidak rely atas takdir. Kena usaha untuk berjaya. Jangan asyik complain. But assignment dan jangan tangguh tangguh dan banyak lagi. Banyak lah istighfar dan selamat. Dalam ujian kita kena banyak sabar. Hidup kita sentiasa diuji dan kena hadap juga walaupun penat dengan exam. Ada pelajar kata assignment banyak tapi satu je, kita semua ada ujian yang sama tapi berlainan mengikut kadar tuhan yang tuhan beri pada kita untuk menjadi insan yang lebih baik.Ada lagi orang yang mengalami kesusahan dan kita juga kena pandang kepada perkara ini supaya kita lebih bersyukur.Ustaz juga memberitahu  solat juga akan mengajar kita cara untuk syukur dan sabar. Bila ujian datang kita juga mestilah menjadi bersedia untuk meminta menolong dengan tuhan.Manusia akan berasa penat dan susah apabila di uji tetapi ingatlah Allah akan menolong kita dengan pelbagai cara. Ustaz juga telah memberi info lebih dalam membuat tugasan assignment dan tidka Sekadar menjadi free rider yang hanya ambil markah. Ini kerana kita akan disoal pada hari akhirat tentang perbuatan kita itu Perkara ini yang selalu dianggap remeh dikira tidak bagus untuk ummah dan Islam. Kesimpulan : Sabar, usaha, doa dan munajat kpd Allah. Perbanyakkan istigfar Semoga Allah beri jalan keluar drpd kesempitan dan kesusahan hidup. Istigfar pembuka rezeki. Rezeki bukan shj dlm wang ringgit shj ttp dalam bentuk kawan2 yg baik, minda sihat, mudah terima nasihat dll. Semua ini tarbiah dan ujian drpd Allah.

Faris Note 7Where stories live. Discover now