Kaunseling Dadah biasanya dikendalikan di pusat2 yang sememangnya mengendalikan individu yang terlibat dengan Dadah. Di sekolah pendedahan ini diberikan untuk memberi pengetahuan kepada guru dalam mengendalikan program pencegahan dan memberi langkah awal.
Jadi, sekiranya kita dapat kenalpasti pelajar kita terlibat dengan dadah kerahsiaan terbatal dan perlu maklum pihak yang berkaitan. Tp tidak memerlukan polis ada dalam sesi kaunseling. Xde keperluan pun untuk polis perada di situ meskipun kaunseling di buat di pusat serenti.
Sesi kaunseling yang dibuat terhadap klien dadah tetap juga dikategorikan sebagai rahsia. Cuma perlu maklumkan kepada pihak yang berkaitan maklumat2 tertentu yang dikehendaki oleh pihak berkaitan. Cth: Kalau masa buat laporan polis, pegawai tanya bila pelajar nayatakan dia mengambil dadah, dadah jenis apa, punca dia ambil dadah dan apa saje maklumat yang boleh membantu kerja polis. Lain drpd tu xperlu cerita. tetap menjadi rahsia.
Saya ade soalan puan. Dalam kod etika kaunselor yang kita pernah bincang sebelum ni ade sebut perkara-perkara yang terkecualian untuk kaunselor merahsiakan maklumat klien seperti kes membunuh, penyalahgunaan dadah dan sebagainya.
Soalan saya, perlukah ada badan berkuasa seperti polis dalam setiap sesi yang dijalankan kaunselor yang berkaitan dengan penyalahgunaan dadah.
YOU ARE READING
Faris Note 7
Non-FictionStory of Faris through semester 4 of degree. Eventhough the story can be mix of Wattpad and study life. This shows that Faris determined to fight for Wattpad and stand with his studying life.