Ada sorang pembesar ni tindas org sarawak. Lupa nama dia. So sarawak alukan org British iaitu James Brooke duduk sarawak dan jadi raja putih sarawak. Pengganti dia Charles Brooke besarkan lagi empayar Brooke di Sarawak. Dia juga jadi raja putih sarawak 2. Tapi time dia ada penentangan dr org tempatan cth org Iban sebab time james Brooke, dia telah panggil orang Iban lanun. So sebab tu dia telah ditentang. Dna sebab itu ada agi idup agi neglaban.
Ni peta sarawak dulu bawah Brunei. Dulu sarawak bawah Brunei. But dpt autonomi. Until the British came. And liberate sarawak by buying the sarawak state. Itu yang sarawak skang besar. Yg bahagian sabah barat pula dibahagi pada sulu dan sulu bagi pada British sbub. Dulu punca sarawak sokong British ialah......
Memang dari segi sejarah memang Rentap dan masyarakat org Iban sangat tidak suka British sebab kena labael camtu. So Rentap lawan dengan British dan British susah nak lawns balik sebab kubu dia kuat. Rentap pernah berkata bahawa bawa lah semua org dari eropah, kami tidak takut pada org eropah. Ini kerana kubu Rentap ada jenis ciri keselamatan yang kuat. British bawak geng 3000 Iban dan 500 melayu nak bantai Rentap. Still tak boleh. Kerana ciri keselamatan di kubu Rentap yang terletak di Bukit Sadok itu. Bukit ini tinggi kut, tu yang susah nak tawan. So British wat strategi lawan jarak dekat, sebab jarak jauh nanti kalah.
Then akhirnya selepas 3 kali lawan British. Baru Rentap kalah. Senang cerita strategy itu penting dalam lawan penjajah. Kesetiaan ahli pun membantu juga. Dan kena ada teknologi juga.
Rentap ada meriam dan British pun ada. Ini buatkan sama sama kuat tapi strategy yang beza kan kekuatan antara mereka.
YOU ARE READING
Faris Note 7
Non-FictionStory of Faris through semester 4 of degree. Eventhough the story can be mix of Wattpad and study life. This shows that Faris determined to fight for Wattpad and stand with his studying life.