Ep 100 CLC

0 0 0
                                    

Sistem Ahli Dan CLC

1. Huraikan impak yg diperoleh daripada sistem perlaksanaan ahli.

2. Penubuhan CLC menggambarkab kebijaksanaan kepemimpinan di negara kita. Berikan hujan anda.

1. Sistem ahli ialah sistem yang merujuk kepada sistem kementerian pada zaman dulu. Sistem ini akan memberi kuasa pada seseorang untuk menjadi menteri dan mentadibir negara tetapi di bawah pengawasan British. Ini merupakan pelaksanaan pemerintahan berkerajaan sendiri yang perlu dibuat sebelum negara boleh merdeka. Ia akan mematangkan rakyat dengan cara pemerintahan yang betul. Sistem ini juga dpaat memupuk perpaduan diantara kaum kerana terhadap ahli bukan Melayu yang diambil terima dalam Sistem ini. Ini membawa ke arah perpaduan dan kestabilan selepas merdeka.

2. Hujah saya, CLC bermaksud Pakatan murni yang dibentuk atas semua kaum di Malaysia. Pada masa itu terdapat banyak kaum dan CLC telah ditubuhkan pada 1949 dan ia telah dianggotai oleh UMNO dan MCA dahulu. Ini kerana dasar polarisasi oleh British telah memecahbelahkan rakyat dan perlu ada usaha perpaduan atau kesepaduan. Ia lebih kepada kesepaduan dalam CLC. Selepas UMNO dan MCA berjaya masuk, akhirnya wakil India serani dan lain lain masuk juga. Ini juga telah terbukti berjaya dan berkesan apabila dalam pilihan raya majlis perbandaran 1951 dan pilihan raya negeri 1954.

3. Penubuhan CLC adalah salah satu bukti kebijaksanaan pemimpin kita. Hal ini demikian kerana CLC berperanan sebagai penyelesaian kpd plbagai isu yg melibatkan pertikaian antara kaum yang amat ketara pada masa itu. Misalnya, penyelesaian isu berkaitan dengan kaum melalui pendekatan muafakat dan bertoleransi seperti pemberian kewarganegaraan (tetapi ada kontrak social) kepada kaum bukan Melayu bagi memupuk taat setia kpd sultan dan Tanah Melayu dan kerjasama ssama kaum berlaku semasa CLC.

Sekian Faris

Faris Note 7Where stories live. Discover now