Part II Perang Vietnam
US telah melibatkan diri dalam perang sejak 1954 dan membuat pangkalannya di Vietnam untuk menghalang kemasukan komunis ke negara Asia Tenggara. Ini kerana US berpendapat bahawa jika Vietnam jatuh pada komunis, negara lain aku turut serta juga.
Selepas Roosevelt, President Trumen Eisenhiwer, Johnson dan Nixon telah mengambil bahagian dalam peperangan ini dan menyokong negara Vietnam selatan dengan memberi bantuan senjata dan mahukan Vietnam menjadi sebuah negara demokrasi.
Pada 1968, tentera Viet cong telah memasuki kawasan Vietnam Selatan dan telah membuat konflik. US telah mulakan peperangan dan membuat Vietnamisasi. Vietnamisasi ialah Doktrin Nixon untuk mengurangkan kuasa US di Vietnam dan mendapat kepercayaan rakyat untuk menyokong tindakan ini.
Selain itu, US juga akan menjaga negara yang tidak ada kaitan dengan komunis seperti Filipina dengan bebaik baik dengan negara tersebut walaupun pernah menjajah dahulu.
Doktrin ini membawa balik banyak askar US di Vietnam dan US juga cipta beberapa konflik di Laos dan Kemboja supaya menjadi suata tekanan pada pihak Vietnam Utara.
Vietnamisasi doctrine:
1. Askar US balik ke US sikit demi sikit
2. Menolong sekutu US di Asia Tenggara dan Vietnam Selatan
3. Menolong askar Vietnam Selatan supaya pakar dalam peperanganSebenarnya Vietnamisasi ni macam nak tolong negara Vietnam supaya dapat defend selepas US balik tetapi tidak berjaya bila US bawa balik askar. Peristiwa pengepungan Saigon pada 1975, telah membawa kepada kejatuhan Vietnam Selatan. Ini kerana tentera Viet Cong lebih berdisiplin dan pakar dalam perang gerila.
YOU ARE READING
Faris Note 7
Não FicçãoStory of Faris through semester 4 of degree. Eventhough the story can be mix of Wattpad and study life. This shows that Faris determined to fight for Wattpad and stand with his studying life.