Perang Vietnam (1955-1975)
Perang Vietnam ini dikenali sebagai Perang IndoChina kedua atau Konflik Vietnam oleh orang Vietnam. Kalau orang US, panggil "you were in the 'nam" itu merujuk kepada Perang Vietnam.
Keadaan dunia semasa ini sedang berlaku cold War iaitu perang Dingin. Ada 5 kuasa veto dan 3 sokong demokrasi dan 2 menyokong komunis iaitu USSR dan China. 2 negara ini mempunyai empayar yang besar dan mahu menakluk negara dan support negara yang berideologikan komunis.
Negara Asia Tenggara ada yang telah dikuasai faham komunis contohnya Indonesia dan terdapat negara yang mempunyai cawangan komunis termasuklah Malaysia iaitu PKM tetapi kurang orang menyertai. Keadaan ini berbeza di Vietnam sangat berbeza kerana sejarahnya yang kurang umat Islam yang percaya kepada satu tuhan.
Selepas perang IndoChina yang pertama, askar Vietnam telah berjaya mendapat kemenangan dan Persidangan Geneva telah lahirkan konflik. Perancis telah bebas kan IndoChina iaitu Laos, Kemboja, Vietnam Utara dan Selatan. Vietnam Utara dikuasai Ho chi Minh dan Selatan telah dibahagikan. Ini hanya untuk sementara kerana akan ada pilihan raya yang akan dilakukan. Apa yang membuatkan konflik ialah US bermula menyumbang kepada Vietnam Selatan dan menjadikan demokrasi dan Vietnam Utara dioengaruhi komunis dan disumbang kewangan oleh China dan USSR.
Ramai orang Vietnam Utara telah join Vietcong iaitu askar mereka dan melawan askar Vietnam Selatan iaitu VNA (Vietnamese national army).
Disebabkan Vietnam Selatan tidak mahu disatukan dengan Vietnam Utara maka berlaku lah perang dari 1955 sehingga 1975.
1955 sehingga 1973 saja perang yang di backup oleh US dan US berundur semasa Paris Peace Accords. Ini kerana askar US sudah lemah ekoran ramai orang muda yang terkorban, kewangan banyak ke Vietnam untuk perang dan golongan ibu bapa di US mahukan anak dan tentera balik ke negara US.
YOU ARE READING
Faris Note 7
Non-FictionStory of Faris through semester 4 of degree. Eventhough the story can be mix of Wattpad and study life. This shows that Faris determined to fight for Wattpad and stand with his studying life.