الحلقة السابعة

86.7K 1.7K 16
                                    

وقف فى شرفه غرفته يفكر بحزن كيف وباى حق سيمنعها من السفر.

بالأساس هى كل عام تسافر لخالتها عدة أيام مالجديد الان.

وقف يتعمق داخله يبحث عن الاجابه. مالذى تغير به هو...قديما ماكان يهتم لمنعها من السفر... كل الأسرة تسافر.. تذهب وتأتى وهو لا يهتم ولا حتى لها مالذى حدث الان؟

يجب عليه أن يواجه نفسه أولا. دقائق وخرجت من شرفتها تنظر للإمام بشرود.

الهواء يطير شعرها من خلفها وهى تغمض عينيها تحاول حبس أكبر كمية من الهواء داخلها.

منظرها من عنده هكذا يخطف العيون والقلوب... ينظر لها باعجاب شديد لا يريد زحزحة عينه من عليها.

مليكه الجميله... كبرت واصبحت فتاه جميله جدا ذات جمال خاص.

قطع وصلة شروده بها صوت طرقات عاليه على الباب تخبره الخادمة ان العشاء جاهز.

فليذهب سريعا ويجلس معها.

جلس على طاولة العشاء والكل موجود حتى فادى الذى حضر منذ ساعات.

وهو فقط يراقب عبسها بالطبق شاردة لا تندمج مع احد.

تحدثت ناهد :هتوحشينا والله يا ميكا البيت مش هيبقي له حس من غيرك.

فادى :بقا ده اسمه كلام انا اجى من هنا وانتى تمشى.

ابتسمت بصعوبه وقالت :ماعلش عايزه اغير جو وكمان خالتو وحشتنى.

هدى بخبث:تروحى وترجعى بالسلامة يا حبيبتي... ده نادر زعلان اوى انك ماشيه.

تجهم وجه عامر وقال فادى:لا ماعلش هو نادر هنا اصلاً؟ وزعلان ليه ان مليكه ماشيه؟

هدى بخبث:يوه مش أصحاب.

فادى:ياسلام.. هممم ماشى.

كارما:سيبك من كل ده... غنيلنا حاجة.. مين هيغنيلى وانتى مسافره.

نظر لهم بتفاجئ... هل تمتلك موهبة الغناء؟!

مليكه :ابقى شغلى اغانى على الفون ياستى مش مشكلة يعنى.

ناهد :لا طبعا احنا بنحب الأغانى منك انتى.

فادى :يالا ياميكا حتى عشان تيتا الفت.

نظرت لجدتها وجدتها تنظر لها بحنان تطلب منها وهى تومئ برأسها موافقة.

اغمضت عينيها وغنت اول شئ خطر ببالها
قلبى ومفتاحه... دول ملك ايديك ومساه وصباحه بيسألنى عليك... قلبى ومفتاحه... دول ملك ايديك ومساه وصباحه بيسألنى عليك... قلبى ومفتاحه مفتاحه دوول ملك ايديك.... كان حبك شمعى فى يوم عيدى... وطفاه الدمع وتنهيدى.. كااان حبك شمعى في يوم عيدى... وطفاه الدمع وتنهدي... من يوم ما ايديك لمست ايدى... وكأنك قولت يانار ايدى.. من يوم ما ايديك لمست ايدى.. وكأنك قولت قولت يانار ايدى.. ومدام مشغول ياحبيبي مش كنت تقول يا حبيبى ومدام مشغول يا حبيبي مش كنت تقول يا حبيبي. ده القلب جراحه.. من رمش عنيك ومساه وصباحه بيسألنى عليك... قلبى ومفتاحه مفتاحه دول ملك ايديك.

إنصاف القدر(كامله)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن