الحلقة الخامسة

92.3K 961 23
                                    

مرت ايام اخرى ورجب تقريبا لا يذهب لبيته انما فقط يراقب ييا نجلاء وكأنه أصبح يخشى ولا يزيق فكرة أن من الممكن أن يأتى توفيق للعيش معهم مرة أخرى.. بالنسبة له لقد انتهى امره ولا يحق ابدا ان يعود للعيش معهم من جديد.

وقف بلهفة هو يرى نجلاء.. تلك الجميلة التي يحلم بها ليلاً نهارا... تخرج من البيت ترتدى عباءه سمراء بسيطة.

تقدم منها سريعاً يقول :يسعد صباحك يا ست البنات.
نظرت باستغراب وتفاجئ من اين يظهر لها فجأة هذا.

ما كلمه ست البنات هذه التى يرددها لها دائما.. أصبحت فى ريبة منه ومن أمره.

نجلاء :فى حاجة يا معلم.. ممكن توسع عشان اشوف طريقى.

همت للتحرك فقال :والنبى مانتى تاعبه نفسك... انتى الى زيك يتخدم ويشال فوق فوق الراس.. امرى ياست البنات شوفى عايزه ايه من برا.

نجلاء :ماخلاص بقا يامعلم مايصحش كده خلينى افوت اشوف طلبات بيتى فى ايه.

رجب :انى كان غرضى نخدم بس والله يا ست ام ندى.
نجلاء :حصل خير يا معلم بس ماهو ماينفعش في الرايحه والجايه التحقيق ده.

رجب بمكر:انى بس شايف البيت مافيهوش راجل قولت اخد بالى منكوا.. انتو تعزوا عليا اوى ياست ام ندى.

لم تاخذ بالها من كلامه الأخير كل ما شغلها هو جملته الأولى. قالت بتلعثم:ووومين قالك ان راجله مش موجود.

رجب :جرى ايه يا ست ام ندى هو انا الى هقولك.. ده الحته دى مش بيستخبى فيها خبر لساعتين... الكل عارف انك وسى الباشمندس توفيق اتطلقتوا... طلاق بلا راجعه أن شاء الله.

نجلاء :ها؟
رجب:لا ولا حاجة بدعى ربنا يصلح الحال.

كانت فى متاهه بسبب حديثة لم تكن تعلم ان الكل قد عرف... كانت ستتكتم على الأمر حتى لا يعرف الكل وهى تقطن هنا بمفردها مع ابنتها.

استغل الامر جيدا وقال بسرعه :ها قوليلى طلبات ايه الى عايزاها من برا وانا اشيع اجيبهالك هوا.. انتى عارفه الناس مش بترحم وانتى ست حلوه صغيره.

كان يقول الاخيره بصدق واعجاب شديد لكنه لا يخلو من المكر والخبث.

املت عليه ماتريده بوجه شاحب متعب ودلفت للداخل من جديد لقد تفاجئت أن الكل يعرف.

اما هو ظل ينظر لاثرها بوله يردد:قرب البعيد يارب.

جاء من خلفه صوت ساخر يقول:ههههىى.. ربنا يهدى العاصى يا معلم.

التفت لذلك الصوت وتغيرت معالم وجهه كليا من الهيام للنفر:خير يا حكمت فى حاجة؟
حكمت :ايه ياخويا.. انت لسه عايش على الأمل.. خليك كده لا طايل سما ولا ارض من بنت ال******دى.

رجب بغلظه:لمى روحك يا حكمت عملتلك ايه هى دلوقت عشان تشتمىيها.
حكمت بغل:عملت ايه؟ وبتسأل كمان؟ مش هى دى السبب فى خراب بيتى؟ مش هى سبب طلاقى؟

إنصاف القدر(كامله)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن