Terhias senyuman manis pada bibir Yuni bila ingat Arfan hantar dia balik. Cakap nak tinggal tapi last-last pusing balik ambil dia. Dalam diam lelaki itu sweet jugak kan? Aish!
Tok! Tok! Tok!
Bunyi pintu diketuk membawa pergi semua lamunan Yuni. Terjengul riak muka gembira Ummi di sebalik pintu. Sejak Yasmin mengandung, Ummi dan Babah setia mengambil berat akan dirinya. Katanya tak nak perkara yang sama berbuah dua kali. Benda macam ni berlaku baru nak ambil perhatian. Selama ini? Nak tengok Mama dan Papa jadi prihatin pun susah.
" Boleh Ummi masuk?"
" Hmm... Masuklah." Malas-malas Yuni mengalukan kedatangan Ummi masuk ke dalam biliknya.
Ummi mengambil tempat di sebelahnya. Naik penasaran Yuni apabila muka Ummi kelihatan begitu manis sekali dengan senyuman. Bagai ada berita baik saja yang menanti dirinya saat ini.
" Ummi nak cakap sikit. Ummi harap Yuni setuju. Lagipun Ummi dah bagi kata sepakat dan mereka semua setuju. Belah mereka pun dah setuju. Jadi apa kata ka-"
" Jap. Apa yang Ummi tengah cakap ni? Yuni tak faham. Setuju apa?"
Yuni garu kepala yang tidak gatal. Garis halus menampak pada dahinya. Pelik dengan bait kata daripada sang Ummi. Bagaikan ada maksud tersirat tapi dia tidak memahami akan maksud dari kata-kata itu.
" Okay macam ni..."
Ummi mengenggam erat tangan Yuni. Yuni tidak menepis, hanya membiarkan saja. Anak mata Yuni bertemu dengan anak mata Ummi. Senyuman Ummi buat Yuni pelik. Kenapa dengan Ummi hari ini?
" Sebenarnya... Tadi ada orang pinang Yuni dan Ummi dah terima. Diorang cakap minggu depan sudah berlangsung kahwin. Dia nak mempercepatkan tarikh kahwin korang berdua."
Tercengang Yuni. Gigi diketap geram. Tajam anak mata Ummi ditatapnya. Sesuka hati saja Ummi nak terima sedangkan dia tak cakap apa-apa lagi. Sanggup Ummi...
" Siapa yang akan jadi suami Yuni nanti? Nama dia apa?"
" Arfan."
Mendengarkan barisan nama itu buat bibir itu naik ke atas. Tadinya marah kini sudah surut seperti baru saja tubuhnya disimbah air sejuk. Hebatnya penangan cinta si Arfan sampai dapat hilangkan kemarahannya.
" Bila dia datang?"
Yuni berdehem kecil. Ditundukkan sedikit kepalanya bagi menghalang Ummi melihat mukanya yang sudah memerah bahagia. Rasa malu pulak tiba-tiba tak tahu kenapa.
" Tadi petang. Yuni kan tak ada dekat rumah. Bila Ummi call tak angkat. Keluarga diorang pun datang dari orang yang baik-baik. Jadi tak salah kalau Ummi terima."
" Memang tak salah pun Ummi..." Dengar tak dengar akan suara Yuni.
Malu sebenarnya nak bagitahu yang dia memang terima Arfan. Dari dulu dia sukakan lelaki itu. Bila dah dapat kahwin ni rasa bahagia lain macam!
" Yuni cakap apa tadi? Ummi tak dengar."
Yuni laju menggeleng.
" Tak ada apa-apa."
Ummi tersenyum bila riak muka bahagia Yuni terpapar di depan mata. Punggung diangkat dan bahu Yuni ditepuk beberapa kali.
" Bersiap Arfan ajak keluar. Arfan dah tunggu dekat bawah."
Bila pintu sudah terkatup rapat, terus Yuni bangun dari duduknya dan menari bahagia. Teruja gila bila Arfan ajak keluar. Baju gaun kembang yang dibeli Arfan dipakainya. Ikat rambut dibuang begitu saja atas katil.
Maka terlepaslah rambut panjangnya paras pinggang. Yuni tersenyum dengan gaya sendiri. Beg galas tali halus dicapai. Baru nak keluar dari biliknya tapi biliknya sudah dirempuh abang angkatnya.
YOU ARE READING
Mr Hacker ( COMPLETE ) ✔️
RomanceBook 12 [ ¥uπi & αrfαπ ] Saya ada di mana-mana untuk semua orang. Termasuk awak sendiri Tapi benarkah akan itu semua? Dia yang mendambakan lelaki itu dan dia yang mahukan lelaki itu dalam hidupnya. Logikkah andai dia sukakan lelaki...