Kapitel 9: det här betyder krig

3.8K 113 4
                                    

Jag gick till garderoben och slängde på mig ett par mjukisshorts och ett linne. Jag kom på att Edvin numera gillar mig som mer än vän så jag bytte till ett par långa mjukisbyxor och en stor T-shirt.
Mobilen låg på min säng och vibrerade så jag sprang till sängen och svarade.
"Heej!" Sa jag lyckligt.
"Tjenare där snygging" sa Markus med en smörig röst.
"Toffel" sa jag och skrattade.
"Haha, jag säger bara sanning babe :* vill du hitta på något?"
"Åh jag kan inte, tyvärr" sa jag och kände mig lite ledsen.
"Nehe? Vad ska du göra då?" Frågade han.
"Jag ska ha HP marathon med Edvin. Vi skulle ha varit hemma hos honom men mina föräldrar har åkt iväg så vi är hos mig istället" sa jag. Det var nog egentligen inte så smart att berätta det för honom men nu var det ute.
"Så ni två ska vara helt ensamma hemma och titta på film?" Sa han. Jag hörde på hans röst hur avundsjuk han var men jag ville inte säga något om det.
"Ja.." Svarade jag.
"Det där är ju för fan en kod till "vi har huset för oss själva kom så strular vi" sa han och lät arg.
Jag kunde inte låta bli att skratta.
"Markus kom igen! Han är min bästa vän och du är min pojkvän, jag skulle aldrig någonsin vara otrogen mot dig okej?" Sa jag i ett försök att muntra upp honom.
"Men. Du kunde ju ha bjudit över mig istället.." Sa han ledsamt.
"Nästa gång mina föräldrar åker iväg ringer jag direkt!" Sa jag och log.
"Yes!" Sa han och jag började skratta igen.
"Jag måste ta fram filmerna och alla "snacks" sa jag.
"Okej, men se till att han inte kysser dig igen eller rättare sagt att du inte kysser tillbaka" sa han och lät allvarlig.
Jag fattar inte att han tror att jag skulle vara otrogen mot honom.
"Älskar dig" sa jag med ett leende på läpparna.
"Älskar dig med" sa han och lät fortfarande allvarlig.

Jag gick ner till vardagsrummet, satte på tvn och satte i första filmen. Sedan sprang jag in i köket och hämtade chips, choklad, ostbågar, glass, skålar, skedar och massor annat ha till glassen. Jag ställde allt på vardagsrumsbordet och satte mig ner i soffan.
Det knackade på dörren så jag hoppade upp ur soffan och öppnade. Där stod Edvin med ett stort leende på läpparna. Jag tänkte på vad Markus hade sagt om den där "koden" och blev lite orolig att det var vad Edvin trodde. vi hade i och för sig haft många filmmaraton förut. En gång tittade vi på alla twilight filmer, värsta jag någonsin gjort.
Edvin hade också på sig mjukisbyxor och en T-shirt. Twins!
Jag gav honom en kram och vi fortsatte in till vardagsrummet. Edvin satte sig ner i soffhörnet. Jag startade filmen och satte mig ner bredvid honom. Jag tog upp en av skålarna som var fylld med chips och började genast att smaska i mig dom. Jag satt och kommenterade allt igenom hela filmen, speciellt om ron och hermiones kärlek till varandra. Edvin hade suckat några gånger och försökt få mig att hålla tyst men han gav upp efter typ tionde gången.
Första filmen var slut och klockan var 20:00. Edvin reste på sig och fixade med andra filmen. Han stod med rumpan mot mig så jag kollade in den lite extra och kände mig sjukt löjlig. Han fick inte igång filmen så jag började skratta och kastade lite chips på honom. Han vände sig om och såg arg ut men jag visste att bakom den där arga blicken gömde sig ett leende. Jag kollade på bordet som var fyllt av snacks och såg burken med sprutgrädde. Jag kollade upp på Edvin och såg att han också hade siktat in sig på den. Jag ryckte snabbt åt mig den och log ett ondskefullt leende. Jag kollade in djupt i Edvins ögon och tryckte på den. Grädden sprutade över hela Edvins tröja och jag såg på Edvin att nu var det krig. Jag skrattade och sprang in köket i ett försök att skydda mig från Edvin. Han fick tag i mig och gjorde så att grädden nu sprutade ner hela mig.
"Edvin för fan!" Skrek jag och Edvin bara stod och skrattade åt sitt konstverk.
Jag sprang emot honom och gav honom en stor kram. Vi båda blev lika gräddig som och vi båda började skratta så mycket att vi ramlade ihop på golvet.

Jag gick in på mitt rum och satte på mig rena kläder igen. Förra gången Edvin var här glömde han sin tjocktröja så jag letade igenom min garderob för att hitta den.
Den låg längst in i garderoben i en utav lådorna.
Utanför mitt rum stod Edvin i sin nergräddade tröja och väntade på mig.
"Du glömde den här sist du var här" sa jag och visade honom tröjan.
Han drog av sig sin smutsiga T-shirt och jag höll på att svimma. Det kom nästan rök ifrån honom för att han var så het.
"Ska du stå och glo hela natten eller kan jag få tröjan" sa han och skrattade nöjt åt sin kommentar.
Jag stängde munnen och slängde tröjan på honom. Han fortsatte skratta och jag slog till honom som jag alltid brukar göra.
Min mobil vibrerade i min ficka. Jag tog upp den och läste sms:et som jag precis fått.
"Hur är filmerna?" Det var ifrån Markus. Jag hade aldrig trott att han var såhär överbeskyddande, men det var gulligt.
"Är du rädd att jag har glömt dig?" jag skrattade till.
"Jag frågade faktist hur filmerna är" haha!
"Vi har faktiskt inte sett så mycket av filmerna" skrev jag. Det var ju faktiskt sant.
"Eh.. Nehe vad har ni gjort då?"
Han var orolig nu, det märkte jag.
"Vi har haft krig"
"Eh.. Och det betyder?" Skrev han och jag börjar skratta.
"Gubben jag bara skämtar med dig, det har inte hänt någonting mellan oss jag lovar"
"det är bäst för honom det"
Jag lägger ner mobilen i fickan igen och vänder mig om.
Edvin stod precis bakom mig, han såg inte lika glad ut som tidigare.
"Din pojkvän gillar inte mig så värst mycket va?" Frågade han och korsade armarna över bröstet.
"Han är bara orolig" svarade jag och log.
Vi gick tillbaka till vardagsrummet och fortsatte att kolla på filmerna.
-
Klockan halv tre hade vi sett några utav filmerna men inte alla.
Edvin gick mot dörren och jag följde efter.
"Jo men det här var ju trevligt" sa han och såg trött ut.
"Aa" svarade jag och skrattade lite.
"Du.. Asså.. Jag gillar inte din pojkvän" sa han och kollade ner på golvet.
"Va?" Sa jag. Jag hade hörde precis vad han sagt men jag önskar att han inte sagt det.
"Jag gillar honom inte. Du känner honom knappt!" Sa han och kollade på mig.
"Edvin...snälla" sa jag.
"Du förtjänar någon bättre" sa han och lutade sig mot mig i ett försök på en kyss.
Jag puttade bort honom och han såg ledsen ut.
"Edvin sluta" sa jag. Jag tänker inte låta honom kyssa mig jag har pojkvän nu och jag har lovat honom.
"Jag vet att du gillar mig.. Som mer än en vän" sa han och gick ut genom dörren.
Han kanske hade rätt, kanske gillar jag honom som mer än en vän. Nej! Vi har känt varandra sen dagis. Vi är och kommer alltid förbli bara vänner. Han ser ju bra ut och så men nej.. Jag gillar Markus inte Edvin.

Big girls don't cry-Bok 1Where stories live. Discover now