2.You can't hide, you can't run.

170 6 0
                                    

Ogges perspektiv:

Vi hade fått nya grannar. Familjen hette Bradshaw. Det lät inte direkt svenskt. Föräldrarna var jättetrevliga och deras yngsta dotter var en foooer. Det var fett gulligt. Hennes syster Cassie var dryg. Väldigt dryg. Jag hade fortfarande hennes armband. Det hade alltså gått två dagar och hon hade bett om att få den minst 10 gånger. Har sagt nej varje gång. Nu var jag ensam hemma och det knackade på dörren. Jag gick för att öppna. Det var Cassie.
- Hej, vad får mig den äran att få besök av dig. Sa jag.
- Det vet du redan, sa hon.
- Och mitt svar är fortfarande nej.
Jag stängde dörren. Hon knackade på. Men nu brydde jag mig inte. Min mobil pep till. Notis från twitter. Någon hade skrivit och det var Cassie. "@ogmolander SLUTA VA EN DICK OCH GE MIG MITT ARMBAND". Skrattade och svarade "@cass1e hörde inte riktigt? Vad sa du?" Hon knackade på igen. La ner mobilen och kollade på tv. Den pep till igen. Ännu en notis från henne. " @ogmolander DICK" Skrattade och tog upp hennes armband. Det stod Cassie på det. Varför var hon så rädd om det? Det är ju liksom bara ett vanligt armband?

Nästa dag så åkte jag buss till skolan. Orkade inte köra. Stod och väntade med Cassie. Hon såg arg ut som vanligt.
- Aye Cassie, sa jag och tog upp armbandet.
Hon kollade på mig och kom mot mig.
-Varför ger du inte det tillbaka bara? sa hon.
- Varför vill du ha det tillbaka?
- För jag fick det i födelsedagspresent av mina vänner, som jag lämnade?
- Berätta en sak för mig.
- Vad?
- Varför flyttade ni?
- Mina mamma fick jobb här i Stockholm. Nöjd?
- Och varför är du en bitch?
- Im not. Varför är du en dick?
- Är jag inte.
Bussen kom och hon gick på den före mig. Jag satt mig brevid henne.
- Varför satt du dig här? sa hon.
- Fritt land.
Hon satt sina hörlurar i sina öron och stängde mig ute.Jag gjorde detsamma och tog upp spotify på mobilen.

När vi sen var framme vid skolan så gick vi båda av. Hon gick åt andra hållet. Jag visste att hon gick på Adolf Fredriks musikskola. Det betydde att hon var musikalisk. Jag kollade på henne när hon gick och hon satt sin hand upp i luften och visade fuck you till mig. Jag skrattade och gick till skolan för att möta Oscar.
-Så hur är det med nya grannar? frågade han.
- Cassie är en bitch men annars bra, svarade jag.
- En snygg bitch isåfall. Damn skulle absolut haffa.
- Lägg ner.
- Erkänn att hon är snygg.
- Absolut inte. Vad har vi ens nu?
- Fysik my friend. Jag ska möta Fredde så vi ses sen?
Jag nickade och han drog. Jag gick in till mitt skåp. Sämsta med att vi hade fysik var att vi var på Adolf Fredriks, fråga mig inte varför men vi var det. Jag tog min bok och gick mot utgången igen och för att gå till Adolf Fredriks. Jag kände många som gick där så jag passade på att hälsa. Jag såg Cassie ganska fort också bland alla människor.Hon stod ut. Jag gick fram.
- Behöver du hjälp att hitta så är det bara att fråga, sa jag.
- Säg inte att du går här? sa hon.
- Nej its your lucky day. Har fysik här.
- More like otursdag.
- Haha your funny.
- Och ja jag behöver hjälp att hitta.
- Hörde inte rikitgt? Vad sa du?
- Oscar Hans Olof Molander snälla hjälp mig?
Jag skrattade.
- Följ mig, sa jag och började gå mot skolans info.
Hon följde efter mig och när vi var utanför rummet så stannade jag.
- Här får du all info du behöver så som nyckel,schema osv.Ingen orsak och lycka till. Om du ursäktar så kommer jag komma försent, sa jag och gick.

Lektionen gick fort. Vi hade teori. Stod och väntade på Oscar utanför salen. Många hälsade.
- Jag sa aldrig tack, sa någon.
Det lät som Cassie.
- Lugnt, sa jag.
Hon gick och Oscar kom.
- Snälla säg att du haffar, sa han.
- Näe det gör jag inte, sa jag.
- Vad ville hon?
- Hon sa tack, hjäpte henne att hitta till infon.
- Haff.
Jag suckade och vi gick tillbaka till vår del av skolan. Vi hade bara 2 lektioner kvar och sen skulle jag ha sånglektion och Oscar skulle till dansen.

Dagen gick fort. Min sånglektion skulle snart börja. Satt och väntade i korridoren. Min lärare kom och hade en annan elev med sig. När jag kollade nogrannare så var det Cassie. Skulle vi ha lektion tillsammans? Vi tre gick in i salen. Jag tog en gitarr och satt mig. Cassie stod bara och kollade på mig.
- Jag ska hämta lite noter och texter, vänta här. Sa läraren och gick.
- Jag visste inte att du tog sånglektioner, sa Cassie.
- Gör jag inte heller, men skivbolaget vill det, sa jag.
Jag började spela lite. Jag var absolut inte världs bäst på att spela gitarr men det var kul. Cassie satt sig brevid mig till slut. Hon sa inget. Hon nynnade bara på någon låt. Jag tog upp hennes armband och gav det till henne.
- Varför ger du mig det? Trodde jag måsta förtjäna det? Sa hon.
Jag svarade inte och vår lärare kom. Hon hade noter och texter med sig som hon delade ut till oss.
-Oscar detta är föresten Cassie Bradshaw, sa hon.
- Ehm jag vet, sa jag.
Lektionen började sen iallafall. Cassie hade en sjukt fin röst.

Efter skolan drog jag till studion för att möta dom andra grabbarna. Det hade inte hunnit komma foooers dit än. Alla gick ju i skolan och hade läxor att göra. Mötte Daff vid torget så gick vi till studion. Felix hade inte kommit än och Omar var i Göteborg. Oscar var tidig som vanligt.

Jag kom hem vid 5, åt och gjorde läxorna. Kollade även på Scrubs, min favoritserie. Mamma pratade med våra nya grannar alltså Cassies föräldrar.Dom hade hunnit bli vänner på 3 dagar.Jag hörde att Cassie var med. Jag kollade twitter. Hon hade tweetat " Sitter hos grannarna, kul? Inte direkt. " Passade på att svara "@cass1e är på mitt rum om du får allt för tråkigt". Alla foooers började spamma. Kollade inte notiserna men såg att hon hade svarat " @ogmolander tack men står över. "Jag suckade och la ner den och fortsatte att kolla. Efter typ 10 minuter knackade det på dörren.
- Kom in, sa jag.
Dörren öppnades och Cassie kom.
- "står över" hmm men ändå kommer du hit, sa jag.
- Din mamma vill att du ska komma till köket, sa hon och gick igen.
Jag suckade. Vad ville hon nu? Hon och Cassies mamma satt vid bordet och skrattade när jag kom. Cassie stod redo att gå.
-Vad ville du mamma? sa jag.
- Tycker att du kan visa Cassie runt, hon känner ju ingen annan här. Ni kanske blir vänner, sa hon.
- Jag har läxor att göra plus massa sånger jag ska kunna. Vi ska spela in när Omar kommer hit på Fredag.
- Men det har du tid för sen, du behöver ju inte visa hela Stockholm.
- Fine.
Jag gick och hon följde efter. Jag gav henne en av mina hjälmar och tog på mig min jacka och mina skor och väntade på henne. Varför måsta jag göra det här? Hon gillade inte ens att vara min närhet och jag gillade absolut inte att vara i hennes.
- Vart ska vi Molander? sa hon.
- Vet inte än, sa jag och vi gick ut till min moppe och jag satt mig på för att starta den. Hjälmen satt jag på när jag hade fått igång moppen. Hon tvekade. 
- Hoppa på, sa jag.
Hon satt på sig hjälmen men hon fick inte fast den. Jag hjälpte henne liksom vad annars skulle jag göra? Sen satt hon sig bakom mig.
- Håll i dig också, sa jag.
Hon suckade och la sina armar runt min midja. Stelt. Kunde väl inte bara vara jag som tyckte att det var det eller? Sen körde vi iväg.

Love me like you do (o.m)Where stories live. Discover now