✎ 𝐜𝐡𝐚𝐩𝐭𝐞𝐫 : 11

757 114 8
                                    

selalunya di rumah memang tiada sesiapa, kecuali aku. tapi kenapa hari ni aku rasa seperti ada seseorang di bahagian dapur?

jangan kata yang rumah aku ni ada pencuri?

aku turun ke bawah perlahan-lahan sambil membawa payung untuk dijadikan sebagai alat pertahanan.

bila aku turun ke bawah, aku nampak pencuri tadi tengah geledah almari di bahagian dapur.

tapi kenapa bentuk badannya seperti ayah?

no, boram. jangan percaya pada ilusi.

aku jalan perlahan-lahan mendekati pencuri sambil memegang payung dengan penuh erat.

kalau kau gerak, memang aku pukul kau. dasar pencuri tak guna.

pencuri secara tak sengaja pusing ke belakang rupa-rupanya pencuri tadi ialah ayah.

"ayah?"

"boram?"

"ayah!" badan ayah aku peluk dengan erat. segala rindu yang aku alami selama ni dapat juga aku lepaskan.

"aduh anak ayah ni. dah besar dah sekarang.."

"kenapa ayah datang tak bagitahu? boram ingatkan ayah ni pencuri tau."

"mana ada pencuri pergi dapur, sayang. ayah tak bagitahu kamu sebab ayah nak buat surprise lah."

kepala aku diusap perlahan dan ayah sambung semula menyiapkan makanan dan diletakkan ke dalam bekas.

"ayah buat bekal? untuk siapa?"

"untuk abang dan mak kamu lah. mesti diorang tak makan lagi."

aku curi-curi pandang ke arah jam dan aku patut pergi ke sekolah sekarang.

"ayah, boram nak pergi sekolah dulu tau."

"tak nak ayah hantarkan ke?"

"tak apa. boram boleh jalan kaki."

"ha yelah. tapi hati-hati tau sebab ayah perasan ada seorang lelaki ni asyik berdiri dekat depan rumah kita je. tak tahu lah dia buat apa. nampak gayanya pun dah macam penculik.

"o- okay."

"dah, boram pergi dulu!"

aku ambil sekeping roti dan minum seteguk air susu untuk alas perut pagi ni. kasut sekolah pun dipakai dengan cepat sebab aku takut terlambat untuk pergi ke sekolah.

aku melangkah keluar dari rumah dengan hati-hati dan bersiap sedia untuk lari kalau dia ada buat sesuatu yang mencurigakan.

"hai, good morning."

"yoshi?"

lelaki yang ayah maksudkan tu ialah yoshi. dia bersandar di dinding sambil mengunyah lollipop, patutlah orang ingat dia ni penculik.

"kenapa kau ada dekat sini? ayah aku ingatkan yang kau tu penculik tau."

"muka aku yang baik ni pun dia kata penjahat?"

𝐌𝐄𝐋𝐓 || 요시Where stories live. Discover now