Jia menunggu Eric di hadapan rumahnya. Eric mengajak Jia pergi ke suatu tempat pada hari ini. Memandangkan mereka berdua sudah berjanji untuk keluar bersama."Maaflah, tunggu lama Jia. Aku dah kata jangan tunggu aku kat sini. Aku boleh je ambik kau kat rumah," Eric yang tiba-tiba muncul dihadapan Jia menegur Jia yang sedang termenung pagar rumah Eric.
"Eh, takpe lah. Rumah kau dengan aku pun selang taman je. Kita nak pergi mana harini? " Jia bertanya dengan nada teruja.
"Aku nak fulfill kan wish kau untuk hadiah hari jadi kau," Jia memandang Eric dengan kening bertaut. Wish apa pulak Eric ni?
"Alah ikut je. Tak yah buat muka camtu. Aku bukannya ajak kau pergi kahwin pun." Eric menarik tangan Jia untuk menutup mulut Jia supaya tidak bertanya lebih.
Jia memandang Eric dengan mengecilkan matanya. Orang tanya main-main pulak jawabnya.
| S I L E N T S T E A L E R |
Akhirnya mereka sudah sampai ke destinasi setelah menaiki bas bersama. Jia hanya diam membuntuti langkah Eric. Entah kemana lah si Eric ni nak bawak.
"Youngjae, kita ni nak ke mana sebenarnya," disebabkan perjalanan mereka masih belum berhenti setelah turun dari bas tadi, akhirnya Jia membuka mulut.
"Hirup dulu udara segar ni. Kita kena jogging sikit sebelum ke tempat ni,"
Jia mencebik mendengar jawapan Eric. Eric menunggu Jia untuk berjalan seiring dengannya. Jia menggosok-gosok tangannya yang sejuk.
"Meh sini tangan kau tu," Jia hanya memberikan tangannya. Eric meletakkan tangan Jia ke dalam poket padding coat miliknya.
"Kau tak bawa hot pad ke Jia? Dah tau cuaca below degree tak bawa hot pad,"
Jia berasa hangat sedikit apabila Eric menggenggam tangannya di dalam poket. Jia menunduk malu.
"Terima kasih."
Eric tersenyum bahagia. Dia sengaja menarik tangan Jia masuk ke dalam poketnya. Padahalnya boleh sahaja dia beri Jia hot pad yang lain dalam begnya.
"Dah sampai!" Eric menjerit keterujaan. Jia memandang ke hadapan. Dia memandang Eric dengan pandangan hairan.
"How can you know yang aku nak sangat pergi sini?"
"Aku boleh baca minda kau. Haha. Hebat tak?" Jia menjeling Eric. Tak serius la dia ni.
"Aku memang dah lama nak pergi sini bila musim bunga! Weh, cantik sangat!" Jia mengeluarkan handphone dari poket dan menangkap gambar scenery di situ.
Bunga cherry blossom yang berguguran menambahkan lagi kecantikan tempat itu. Jia seronok bermain dengan bunga yang berguguran itu.
Eric hanya tersenyum melihat Jia begitu gembira bermain dengan bunga. Dia merakam segala jenis tindak tanduk Jia yang comel pada matanya.
"Jia, kau tak lapar ke? Jom kita pergi kat foodtruck sana."
| S I L E N T S T E A L E R |
"Youngjae-"
"Jia-"Serentak mereka berdua memanggil nama masing-masing. Sudahnya kedua-duanya membisu.
"Kau dulu," Eric memberi laluan untuk Jia bercakap dahulu. Jia menolak. Dia menyuruh Eric pula untuk bercakap dulu. Akhirnya, Eric pasrah.
"About the confession last day, kau dah ada jawapannya? Aku tak paksa kau untuk terima aku dan kalau kau tolak aku pun. Aku boleh move on kut walaupun agak susah," lembut sahaja pertuturan yang dikeluarkan oleh Eric. Dia berhati-hati ketika menyatakan ayat yang diberikan tadi.
Jia menarik nafas dalam dan melepaskan dengan kuat. Seharian semalam dia memikirkan jawapan bagi soalan Eric. Jia berfikir dengan mendalam selepas sahaja Eric mengajaknya keluar pada hari esok iaitu hari ini.
"Aku dah fikir masak-masak dan sedalamnya. Aku rasa aku...."
Eric dengan sabar menanti apa yang bakal keluar dari mulut Jia. Dia memandang tanah. Apa pun keputusan yang keluar dari mulut Jia dia kena terima.
"Aku terima kau buat masa ni. Aku akan cuba untuk buat kau tak bertepuk sebelah tangan. Aku akan cuba. Kalau aku still tak boleh go, aku minta maaf awal-awal dekat kau,"
Jadinya dia terima aku ataupun tidak ni? Eric bermain dengan kata-kata dalam diam. Dia tidak mengerti samada Jia menerimanya atau tidak.
"Apa maksud kau buat masa ni? Kalau kau tak yakin dengan diri kau, aku faham Jia. Jangan paksa diri kau untuk terima aku. Aku tak suka bila kau terima aku sebab aku ni nampak menyedihkan di mata kau dan aku ni nampak sangat berharap pada kau," Eric melepaskan keluhan di akhir ayatnya.
"Memang aku rasa bersalah, Youngjae. Aku tak boleh nak tolak kau tapi aku akan cuba terima kau. Please,"
"Dont take me as your last choice. You dont have to feel pity on me just because you couldnt reject me. You can reject me, Lee Jia. I beg you dont push yourself to accept my confession. If you really likes me, love me the real one. Not with trying to love me. You doesnt have to. Dont worry about me."
Jia ingin terima Eric sebagai teman lelakinya. Tetapi, hatinya masih tidak dapat menerima Eric. Sudahnya hatinya menjadi bercelaru. Dia buntu.
"I am sorry Youngjae. If I accept you as my man, I feel like I'm just using you and membuatkan kau sakit at the end. Kalau difikirkan semula, dalam fasa aku mencuba tu tak semestinya aku akan suka kau," Jia berkata dengan nada perlahan. Sungguh, dia rasa bersalah.
"I am sorry, Eric" gugur jua air matanya yang ditahan dari tadi. Dia tidak dapat memandang muka Eric ketika ini. Eric yang terdengar esakan dari Jia itu terus mengangkat muka Jia untuk melihatnya. Jia memandang ke tempat lain.
"Look at me, Jia. Dont look another place. I am right here. Infront of you." Jia memandang Eric dengan mata yang berair. Eric memberikan senyuman manis kepada Jia.
"It's okay, Jia. It's okay. I'm fine though. I understand if you cant having me as your boyfriens but we still bestfriend right? Tak semestinya kita tak couple kita tak rapat? Betul tak? Aku cuma bagitau kau yang aku suka kau. Kalau kau tak boleh terima tak apa. Aku cuma nak kau tahu. Jangan pernah tipu diri sendiri untuk terima aku. Aku tak suka tau. Kalau nak kita stand as bestfriend, I am totally fine with that," Eric memeluk Jia setelah dia menghabiskan kata-katanya. Dia memeluk Jia erat. Jia pula tidak mampu berkata apa-apa dan menangis di dada Eric.
Eric menepuk belakang Jia dengan lembut menenangkannya.
"Please dont cry. My heart feel so hurt when hear you cry. I am okay, Lee Jia. Eventhough you cant accept me, but I'm still loving you and likes you. Okay, bestie?" Eric ketawa kecil membuatkan Jia pun turut ketawa dalam pelukan Eric.
"Thank you, Youngjae. For loving me and likes me. You are my forever favourite person and friend."
Eric tersenyum bahagia apabila Jia mengungkapkan ayat itu. Walaupun Jia tidak dapat menerimanya, dia tetap akan menyayangi Jia.
| S I L E N T S T E A L E R |
YOU ARE READING
Silent Stealer | Lee Juyeon
Fanfiction"Eventhough you hate me, I'll always waiting for you to love me back. " Give up? tak pernah wujud dalam kamus hidupnya. Dia tetap menunggu dan tidak pernah putus asa untuk mencuri hati seorang perempuan yang dingin terhadapnya. Berjayakah dia men...