Setelah peristiwa tempoh hari saat aku sedang berasmara bersama Cikgu Nara hampir membawa padah kepada kami berdua , ketika di Sekolah aku dan Cikgu Nara cuba sedaya upaya mengelak dari bertemu satu sama lain ketika berjalan di kaki lima bangunan untuk mengelak disyaki dari orang lain . Di dalam kelas juga ketika Cikgu Nara mengajar dia hanya memberi tumpuan sepenuhnya anak-anak muridnya sekali pun tidak memandang aku dengan mata yang nakal .
Sesi persekolahan sudah memasuki penghujung Mei dan cuti pertengahan tahun hampir tiba tidak lama lagi . Suatu hari ketika aku sedang berjalan di kaki lima bangunan sekolah menuju ke bilik guru untuk mengambil sedikit barang yang telah di suruh , aku terserempak dengan Cikgu Shasha yang sedang bercakap di telefon dengan seseorang . Dia dari jauh sudah memandang ke arahku dan aku tidak pilihan lain selain harus memandangnya dan senyum terhadapnya dan dia juga membalas senyumannya sambil kelihatan dia selesai bercakap di telefon . Aku tiada pilihan lain selain perlu menegurnya untuk memberi rasa hormat kepadanya .
" Assalamualaikum Cikgu " . Ringkas sahaja aku menegurnya .
" Waalaikumsalam Fiq , Nak ke mana tuh ? " . Pertanyaan dia menghentikan langkahku .
" Nak ke bilik guru , ambil buku kerja Cikgu Ahmad suruh " . aku menjawab pertanyaan dia sambil memandang ke arahnya .
" Sini kejap , Cikgu nak cakap sikit " . Kata Cikgu Shasha terhadapku .
" Ye saya , ada apa Cikgu ? " . Tanyaku terus seakan tidak mahu membuang masa .
" Errmm berkenaan yang awak tahu pasal saya , saya perlu jelaskan dekat awak ! " . Katanya sedikit tegas .
" Jelaskan ? kenapa kena dekat saya ? saya tak ada masalah pun . Saya simpan senyap-senyap je Cikgu ! " . Aku hairan dengannya .
" Tak . Apa yang awak nampak tuh bukan cerita sebenar . Ada cerita sebenar di sebalik apa yang awak nampak . kenapa tukan kebun berhenti selepas tuh " . Cikgu Shasha mula ingin berterus terang .
" Eh Cikgu , tak sesuai lah nak cerita dekat sini . Nanti-nanti lah cerita kita berbual lagi " . Aku berkata kepadanya sambil perhatikan keadaan sekeliling yang sememangnya tak sesuai bercerita tentang perkara tersebut .
" Baiklah . Awak balik sekolah jalan kaki kan ? habis sekolah jom pergi makan sambil itu kita cerita pasal ini . Saya kena clearkan nama saya dekat awak . Tunggu saya depan pagar pukul 2 " . Kata Cikgu Shasha sedikit terdesak .
" Baiklah Cikgu . Saya pergi dulu ye " . Aku hanya ringkas sahaja .
Tamat sesi persekolahan , setelah menunggu hampir 30 minit di depan pagar Sekolah , akhirnya sebuah kereta Honda Civic berhenti di hadapanku . Aku pasti pemandunya ialah Cikgu Shasha yang telah menyuruh aku menunggunya . Cermin di pintu penumpang hadapan di turunkan menampakkan dirinya tersenyum terus mempelawa aku masuk ke keretanya . Dia juga meminta maaf kerana membuatkan aku menunggunya lama . Kereta tersebut terus bergerak di pandu olehnya . Entah ke mana hendaknya di bawa olehnya . Di dalam kereta aku hanya mendiamkan diri sahaja sepanjang perjalanan itu begitu juga dengan Cikgu Shasha . Jalan yang di lalui olehnya sangat tidak asing bagiku kerana jalan ini adalah jalan untuk menuju ke pantai yang terdekat dari kawasan perumahanku . Mengambil masa 1 jam perjalanan ke lokasi pantai tersebut akhirnya kami tiba di sebuah restoran yang terletak di tepian pantai tersebut . Cikgu Shasha memberitahu yang dia sering berkunjung ke pantai ini setiap hujung minggu untuk menenangkan fikiran yang kadangkala berserabut dengan pelbagai masalah . Setelah memasuki restoran tersebut dan duduk di meja kami mengambil pesanan makan dan minum terlebih dahulu sebelum memulakan perbualan .
" So , apa yg nak di ceritakan ni Cikgu ? " . Tanyaku sebaik pengambil pesanan meninggalkan meja kami .
" Emmm pasal hal tempoh haritu . Saya kena clearkan dengan awak " . Jawabnya .